ائتلاف‌های درون پارلمانی برای چینش قدرت در هرم خانه ملت

مطهری؛ «خط قرمز» شد/چرخش معنادار لاریجانی به سمت پایداری‌ها

کدخبر: ۱۶۹۹۸۹
سکانداران 12 صندلی هیات رئیسه مجلس دهم برای سال دوم در حالی روز چهارشنبه تعیین تکلیف خواهند شد که زمزمه ها از پشت پرده لابی ها و ائتلاف های درون پارلمانی حکایت از آن دارد که شاید چهره هایی چون مطهری و وکیلی با هیات رئیسه خداحافظی کنند و لاریجانی هم رقابتی بی دردسر را پشت سر نگذارد.
مطهری؛ «خط قرمز» شد/چرخش معنادار لاریجانی به سمت پایداری‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، نگاه ها از پاستور به سمت بهارستان چرخیده است و چینش قدرت در ساختمان هرمی شکل خانه ملت. مجلسی که یک سوی آن اصلاح طلبان با برچسب فراکسیون امید قرار گرفته اند و سوی دیگر آن اصولگرایان با برچسب ولایی ها. در این میانه هستند نمایندگانی که بِرند مستقلین بر خود زده اند تا خط و ربط سیاسی درون پارلمانی خود را از چپ و راست سیاست پارلمانی جدا کنند اما درست در بزنگاه های تصمیم گیری مجلس با وزنه رأیی که دارند بازی گردان صحنه رقابت می شوند. امری که اینبار گویا قرار است در انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال دوم مجلس دهم بار دیگر رخ نمایی کند.

آغاز لابی های درون پارلمانی برای تغییر سکانداران هیات رئیسه

شاید کمتر کسی تصور می کرد انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم در سال دوم اینگونه نگاه ها را مجذوب خود کند، لاریجانی از نگاه بسیاری رئیسی بی رقیب به نظر می رسید، برای دیگر کرسی های مجلس هم چندان دل آشوبه و نگرانی وجود نداشت.

اما زمزمه هایی که از گوشه و کنار پارلمان طی چند روز اخیر به گوش می رسد روایت دیگری دارد، بازی های پشت پرده دیگری در جریان است تا نه فقط لاریجانی بی رقیب نباشد که حتی صندلی نواب رئیسی و دیگر کرسی ها هم برای سکانداران فعلی اش لرزان شود.

 

سهم خواهی؛ مستقلین را به ولایی ها رساند؟

هرچند در روزهای گذشته فراکسیون مستقلین اعلام کرد به دنبال ائتلاف با دو فراکسیون دیگر است اما خبرهایی  به گوش می رسد که حکایت از آن دارد که مستقلین تمایل بیشتری دارند تا با فراکسیون ولایی یعنی اصولگرایان نزدیک به پایداری وارد تعامل شوند.

روایت های جلالی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس از جلسه ای که فراکسیون متبوعش با امیدی ها داشته است ریشه نزدیکی این طیف از نمایندگان به فراکسیون ولایی را اشکار ساخت. بنا به روایت جلالی تلاش فراکسیون مستقلین ائتلاف هر سه فراکسیون بوده است اما فراکسیون امید سهم بیشتری را از کرسی های هیات رئیسه طلب کرده است تا اینگونه کلید دور شدن مستقلین از امیدی ها زده شود.

جلالی اما از پیشنهادی از سوی فراکسیون ولایی رونمایی کرد که دلیل نزدیکی مستقلین به اصولگرایان مجلس را به وضوح مشخص می کرد. آنجا که گفت« با فراکسیون نمایندگان ولایی نیز جلسه داشتیم و آن ها پیشنهاد دادند: 12 نفر به طور مساوی؛ 6 نفر از - فراکسیون نمایندگان ولایی- و 6 نفر از - فراکسیون مستقلین- در نظر گرفته شود.»

پروانه سلحشوری، از حاضران در نشست روز گذشته فراکسیون امیدی‌هاروایت دیگری دارد. او می‌گوید «بنا بر تعامل بود. به عنوان عضو کمیته تعامل، همواره تلاش اصلاح‌طلبان این بوده که با حفظ وضع موجود بر هم‌گرایی خود با دیگر جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس تأکید کنند؛ اما متأسفانه بازی جدیدی شروع شد و وانمود کردند ما سهم‌خواهی می‌کنیم و گفته‌ایم ١٢ کرسی را می‌خواهیم. اصولگرایان نمی‌توانند شروع این بازی را کتمان کنند. آنها بودند که از ابتدا بر طبل جدایی کوبیدند و حالا تلاش دارند با برخی مواضع‌، توپ را در زمین ما بیندازند».

 

مطهری خط قرمز می شود

زمزمه ها درباره ترکیب هیات رئیسه مجلس در سال دوم روز گذشته آنجا شکل جدی تری به خود گرفت که برخی خبرها از تعامل فراکسیون ولایت و مستقلین مجلس برای حذف مطهری از هیات رئیسه روایت کردند. ماجرایی که شاید بتوان ریشه آن را در اسفند ماه 95 جستجو کرد. یعنی زمانی که علی مطهری به همراه چند تن از نمایندگان مجلس به دیدار رئیس دولت اصلاحات رفتند. از آنجایی که این دیدار به مذاق اصولگرایان خوش نیامد، حتی همان زمان هم به دنبال آن بودند که  او را از هیات رئیسه برکنار کند، اما گویی تلاش ها به خرداد ماه امسال موکول شده است تا  با حذف مطهری، چهره هایی چون حاجی بابایی را جایگزین او در نایب رئیسی مجلس کنند.

خبری که روز گذشته همچون سونامی وارد فضای رسانه ای شد و پس لرزه های آن هنوز هم ادامه دارد.

همراهی مستقلین با ولایی ها برای حذف مطهری درحالی جدی به نظر می رسد که کاظم جلالی از جایگاه رئیس فراکسیون مستقلین هرگونه تلاش برای حذف مطهری از سوی این فراکسیون را تکذیب کرده و از جلسه ای با حضور مطهری خبر داده و می گوید« در این جلسه آقای مطهری پیشنهاد کردند که رییس ثابت و مورد اتفاق و اجماعی باشد ودر مورد نواب رییس ؛ دو کاندیدا فراکسیون امید معرفی کنند و یک نفر فراکسیون نمایندگان ولایی و یک نفر از سوی فراکسیون مستقلین ولایی معرفی شود و در صحن این 4 نفر با هم رقابت کنند و در مورد بقیه کرسی های هیات رئیسه نیز ، به نسبت فعلی ، 3 نفر برای هر فراکسیون حفظ شود که این پیشنهاد نیز همان حرفی بود که ما در فراکسیون مستقلین ولایی از ابتدا زدیم و فراکسیون امید نمی پذیرفتند و النهایه مقرر شد آقای مطهری در فراکسیون امید این پیشنهاد را مطرح کند.» پیشنهادی که گویا از سوی فراکسیون امید مورد تایید و قبول قرار نگرفته است.

این درحالیست که برخی معقتدند صراحت مطهری به گونه‌ای است که نایب رئیسی وی برای اصولگرایان دردسرساز شده و قصد دارند با اختلاف‌افکنی‌ میان دو فراکسیون «امید» و «مستقلین ولایی»، به نحوی مانع از اجماع دو طرف در مورد مطهری شده و در صدد هستند که شخص دیگری را جایگزین او کنند.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی اما در پاسخ به سوالی درباره تلاش گروهی از نمایندگان اصولگرا برای حذف مطهری از هیئت رئیسه مجلس می گوید« چنین چیزی را نشنیده‌ام و به نظر می‌رسد این حرف‌ها گنده‌بازی یک عده خاص باشد و گرنه من نشنیده‌ام که کسی بخواهد دیگری را بزند یا حذف کند.»

برخی روایت ها هم حکایت از آن دارد که لاریجانی نیز ترجیح می‌دهد سه کرسی اصلی ریاست و نواب رئیس بین سه فراکسیون تقسیم شود. امری که رئیس فراکسیون مستقلین مجلس آن را رد کرده و می گوید «ریاست مجلس از یک ماه پیش تاکید داشتند که ترکیب فعلی هم ترکیب خوبی است و هیچ گاه در مورد هیچ عضوی اظهار نظر منفی نداشتند و نسبت به آقای مطهری هم ایشان چنین مطلبی را مطرح نکردند و برخی به دروغ گفتند.: نه آقای لاریجانی و نه نزدیکان ایشان به دنبال حذف مطهری نیستند و به دنبال این هستیم که در یک فرمول هر سه فراکسیون باشند.»

 سخنان جلالی درحالی مطرح می شود که بنا به روایت ها در جلسه ای که الیاس حضرتی، وکیلی و حسین‌زاده  با علی لاریجانی داشته اند، لاریجانی به امیدی‌ها می‌گوید ما جلسه مشترکی میان فراکسیون مستقلین و فراکسیون جبهه پایداری گذاشتیم و در آنجا تصمیم بر این شده که حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان نایب‌رییس معرفی کنیم. شما می‌توانید در ترکیب منشی‌ها و کارپردازها توافق کنید.

در این جلسه نمایندگان امید می‌گویند فراکسیون امید به عنوان پرجمعیت‌ترین فراکسیون مجلس در یک سال گذشته با تمام توان با شما همکاری کرده و این فراکسیون نجیب‌ترین بوده است. اما مسیری که می‌روید بازگشت به عقب از سوی شما محسوب می‌شود و در این میان هم شما و هم دولت لطمه می‌بیند. اما لاریجانی می گوید ما تصمیم خودمان را گرفته‌ایم و شما باید خودتان را با این شرایط تنظیم کنید. بنابراین این جلسه هم بدون نتیجه پایان می یابد.

حضرتی عضو ارشد فراکسیون امید اما برای مستقلین مجلس خط و نشان می کشد که اگر به کف مطالبات فراکسیون امید که همان حفظ نواب رئیس و ریاست مجلس است توجهی نشود این فراکسیون لیست جدا خواهد داد. او که حضور مطهری در هیات رئیسه را خط قرمز فراکسیون امید معرفی کرده است این را هم می گوید «در جلسه سوم فراکسیون امید با مستقلین مجددا مقرر شد رییس و نواب رییس مجلس ثابت بمانند، چهار نماینده از فراکسیون امید چهار نماینده از فراکسیون مستقلین و یک نفر مرضی‌الطرفین انتخاب شود. اما بعد متوجه شدیم همه این پیشنهادات بیهوده بوده است.اگر فراکسیون مستقلین به کف خواسته‌های ما تمکین نکند، فراکسیون امید لیست مستقلی برای همه ارکان هیات رییسه مجلس ارائه خواهد کرد تا پیام مثبتی از مجلس به جامعه صادر شود.»

لاریجانی بازهم رقیب پیدا کرد

اما مطهری تنها سوژه این روزهای هیات رئیسه نیست، چه آنکه علی لاریجانی هم گویا قرار نیست بی دردسر در صندلی ریاست مجلس ابقا شود. گرچه محمدرضا عارف  تنها گزینه رای اور برای رقابت با لاریجانی به نظر می رسید اما خبرهایی از گوشه و کنار لابی و صحن پارلمان نام چهره هایی دیگر را روی میز رقابت قرار می دهد. ولایی ها تا یک هفته پیش از سالک و حاجی بابایی به عنوان گزینه ریاست نام می بردند اما طی چند روز اخیر این احتمال کمرنگ شده است و گویا نظرها به سمت ابقای لاریجانی چرخیده است.

فراکسیون امید هم گرچه بنا به روایت عارف قرارش بر حفظ جایگاه ریاست و نواب رئیسی بود و حتی این دو چهره را خط قرمز خود معرفی کرده بود. اما تنها چند ساعت پس از سخنان عارف، امیدی ها  در اقدامی عجیب جلسه ای برپا کرده و پزشکیان را برای رقابت با لاریجانی وارد میدان کرد. اقدامی که بنا به گفته پارسایی بخاطر بی توجهی دو فراکسیون دیگر به کف مطالبات فراکسیون امید یعنی همان تثبیت هیات رئیسه فعلی خصوصا جایگاه نواب رئیس انجام شده بود.

هرچند درباره میزان آرای پزشکیان برای رقابت با لاریجانی برآورد مشخصی وجود ندارد و احتمال کاهش رای وی حتی با وجود حمایت نمایندگان ترک نشین از وی در مقابل رئیس کنونی مجلس نیز قابل تصور است، اما گویی برخی اعضای فراکسیون امید ترجیح می‎دهند پزشکیان را به مصاف با لاریجانی بفرستند و ظرفیت عارف را در این راه خرج نکنند. تلقی آنان اینگونه است که باید وجهه عارف را تا پایان مجلس و حتی برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی حفظ کرد.

پس لرزه های یک دیدار اصلاح‌طلبانه

محمدعلی وکیلی نیز در زمره حذفیاتاصولگرایان مجلس قرار گرفته است تا با تعامل با مستقلین، محمدحسین فرهنگی یا محمد دهقان را به جای او بر صدر مجلس بنشانند. تصمیمی که چندان بی ارتباط به دیدار وکیلی با رئیس دولت اصلاحات نیست.

جلسات فراکسیون ها تا قبل از جلسه علنی روز چهارشنبه ادامه دارد و باید دید خروجی این جلسات به کدام نماینده ختم می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید