نتایج تفکیکی انتخابات ریاست جمهوری مشخص کرد؛

رقابت روحانی و رئیسی در مرزها چگونه رقم خورد؟ آنالیز رای مناطق محروم

کدخبر: ۱۷۱۴۳۸
از میان 12 استان مرزی کشور (مرز خاکی)، نام حسن روحانی در 9 استان به‌عنوان پیروز از صندوق‌ها بیرون آمد و تنها استان‌های سه‌گانه خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی) بیشترین رای خود را در انتخابات اخیر به ابراهیم رئیسی، رقیب اصولگرای روحانی دادند.
رقابت روحانی و رئیسی در مرزها چگونه رقم خورد؟ آنالیز رای مناطق محروم

به گزارش اقتصادنیوز، در گزارشی دیروز به بررسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در استان تهران، سمنان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی پرداختیم؛ گزارشی که در کنار گزارش پیش‌رو، نشان می‌دهد از میان 12 استان مرزی کشور (مرز خاکی)، نام حسن روحانی در 9 استان به‌عنوان پیروز از صندوق‌ها بیرون آمد و تنها استان‌های سه‌گانه خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی) بیشترین رای خود را در انتخابات اخیر به ابراهیم رئیسی، رقیب اصولگرای روحانی دادند. همچنین این بررسی نشان می‌دهد 3 استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به‌صورت یکپارچه در همه شهرها بیشترین رای را به روحانی داده‌اند.

سیستان و بلوچستان

بررسی ما از آمار انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان به‌رغم محرومیت بسیار و مشکلات فراوان به تداوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی در دولت دوازدهم رای داده است. گواه این مدعا، رای 73 درصدی مردم این استان به حسن روحانی در انتخابات اخیر است. در این بررسی‌ها نکات جالب توجهی وجود دارد؛ آنکه از میان مرزی‌ترین شهرهای این استان مرزی، تنها در زابل با جمعیت رای‌دهندگان 79 هزار و 521 نفری، ابراهیم رئیسی توانست 5/ 64درصد آرا مردم این شهر را به دست آورد. با این حال 2/ 34 درصد مردم این شهر به روحانی رای داده‌اند و مقایسه این ارقام از پیش بودن 3/ 30درصدی رئیسی حکایت دارد.

روحانی غیر از شهر زابل، در سایر شهرهای مرزی ازجمله زاهدان، ایرانشهر، خاش، سراوان و سرباز پیروز میدان بوده است. او در زاهدان که شهری با 288 هزار و 282 نفر در آن رای داده‌اند، با کسب 8/ 61 درصد آرا، بر رئیسی که 3/ 37درصد آرا را به دست آورد، پیروز شد. ایرانشهر، دیگر شهر مرزی و پرجمعیت سیستان نیز با رای 6/ 84 درصدی به روحانی در مقابل رای 3/ 14 درصدی رئیسی، رکورد جالبی را ثبت کرد.

تفاوت آرای این دو رقیب در ایرانشهر، 3/ 70 درصد است. آرای ثبت شده در چابهار هم به‌عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت سیستان، 7/ 87 درصد مردم این شهر نام حسن روحانی را بر برگه رای نوشتند و این در حالی است که ابراهیم رئیسی تنها 6/ 11 درصد آرا در این شهر را به‌دست آورده است. فاصله آرای روحانی و رئیسی در چابهار 1/ 76 درصد است؛ رقمی که بسیار معنادار تلقی می‌شود. به‌طور کلی از میان شهرهای 19گانه استان سیستان و بلوچستان، تنها 5 شهر هامون، نیمروز، زهک، دلگان و زابل بیشترین رای خود را به نام رئیسی به صندوق انداختند.

کردستان

شهرهای کردستان اما به‌صورت یکپارچه روحانی را برای ریاست‌جمهوری دوازدهم برگزیدند؛ بررسی آرای کردستانی‌ها در انتخابات 96 نشان می‌دهد به‌صورت کلی، روحانی در این استان موفق به کسب 8/ 72 درصد آرا شد. فاصله رای او با ابراهیم رئیسی در این استان حدود 49درصد است. در این استان مرزی حتی یک شهر نیست که نام ابراهیم رئیسی حائز بیشترین آرا شده باشد. توجه به این نکته لازم است که روحانی در شهرهای مرزی مریوان و بانه با فاصله معناداری از رقیب اصولگرایش پیروز شده؛ بررسی ما نشان می‌دهد روحانی در مریوان با کسب حدود 78درصد آرا نسبت به رای 8/ 19 درصدی رئیسی، پیروز شد.

روحانی همچنین توانست رای حدود 82 درصد رای‌دهندگان سقزی را به دست آورد. او در این شهر با فاصله 67 درصدی، بر رئیسی پیروز شد. از سوی دیگر، سنندجی‌ها به‌عنوان ساکنان مرکز استان کردستان، با رای 2/ 77 درصدی به روحانی او را برای ریاست‌جمهوری برگزیدند. مهم‌ترین رقیب روحانی یعنی رئیسی در سنندج تنها 3/ 19 درصد آرا را به دست آورد و این ارقام از فاصله حدود 58 درصدی آرای او از روحانی حکایت دارد.

کرمانشاه

رای یکپارچه به روحانی در استان کرمانشاه هم تکرار شد. در هیچ شهری از کرمانشاه رئیسی موفق به پیشی گرفتن از روحانی نشده است. بر اساس بررسی صورت گرفته، 1/ 68 درصد رای‌دهندگان کرمانشاهی انتخاب حسن روحانی را در این دور از انتخابات ترجیح داده‌اند.

رئیسی در این استان 5/ 30 درصد آرا را به دست آورده و این ارقام فاصله آرای این دو رقیب در استان کرمانشاه را 6/ 37درصد نشان می‌دهد. جزئیات بیشتر نتایج انتخابات در این استان نشان می‌دهد روحانی در شهر مرزی پاوه 8/ 83 درصد آرا، در قصرشیرین 1/ 77 درصد و در سر پل ذهاب 6/ 72 درصد آرا را به دست آورده است. فاصله آرای روحانی با رئیسی در این سه شهر مرزی به ترتیب، حدود 69 درصد، 55 درصد و 3/ 46درصد بوده است. همچنین 5/ 67 درصد مردم شهر کرمانشاه هم روحانی را برای ریاست‌جمهوری دوازدهم برگزیدند.

خوزستان

با این همه، نتایج استان خوزستان در جزئیات اندکی متفاوت است. گرچه روحانی در کل این استان توانست 4/ 55 درصد آرا را به‌دست آورد، اما در شهرهای مرزی این استان توفیق بیشتر با رئیسی بوده است. از میان مهم‌ترین شهرهای مرزی خوزستان ازجمله خرمشهر، آبادان، اهواز، هویزه و دشت آزادگان، روحانی تنها در دو شهر پیروز شد؛ دو شهر اهواز و آبادان که از سایرین پرجمعیت ترند.

اهواز با بیش از نیم میلیون نفر رای‌دهنده، 1/ 64 درصد آرایش به روحانی اختصاص یافته و آرای رئیسی در این شهر 9/ 33 درصد است؛ فاصله‌ای بیش از 30 درصد. آرای مردم آبادان هم که 128 هزار و 324 نفر از آنها در انتخابات مشارکت کردند به سبد حسن روحانی ریخته شد؛ 3/ 51 درصد از آبادانی‌ها به روحانی رای دادند و 46 درصد هم نام رئیسی را روی برگه رای نوشتند. با این حال سه شهر مرزی دیگر خوزستان یعنی خرمشهر، هویزه و دشت آزادگان بیشترین رای را به رئیسی دادند. رئیسی در خرمشهر که 63 هزار و 817 نفر در آن رای دادند، حدود 52 درصد رای آورد. البته رای روحانی نیز در این شهر 44 درصد بوده و این نشان می‌دهد فاصله آرای این دو در شهر خرمشهر تنها 5/ 7 درصد بوده است.

هویزه‌ای‌ها هم 5/ 68 درصد به رئیسی رای دادند و 30 درصد آرا در این شهر به نام روحانی به صندوق رفت. در هویزه 19 هزار نفر در انتخابات مشارکت کردند. آرای رئیسی در دشت آزادگان هم معادل 4/ 64 درصد بود و 4/ 33 درصد رای‌دهندگان این شهر به روحانی رای دادند. به هر روی از میان شهرهای 27گانه خوزستان، در 16 شهر، نام حسن روحانی به‌عنوان پیروز انتخابات از صندوق‌ها بیرون آمد؛ که سبب شد روحانی پیروز انتخابات در خوزستان باشد.

آذربایجان شرقی

در ادامه، بررسی جزئیات نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در استان آذربایجان شرقی هم از پیروزی روحانی در این استان حکایت دارد. مردم این استان مرزی 5/ 64 درصد از آرای خود را به حسن روحانی اختصاص داده‌اند. در مقابل ابراهیم رئیسی توانست 3/ 33 درصد آرا را به دست آورد. این ارقام، فاصله 31 درصدی رای روحانی و رئیسی را آشکار می‌کند.

در شهرهای 21گانه استان آذربایجان شرقی تنها دو شهر به ادامه ریاست‌جمهوری روحانی نه گفتند؛ چاراویماق و هوراند. در مقابل حسن روحانی در شهرهای مرزی این استان همچون جلفا و کلیبر به ترتیب حائز 6/ 70 و 1/ 60 درصد آرا شد. تبریزی‌ها هم با رای 69 درصدی خود به حسن روحانی در مقابل رای 4/ 28 درصدی رئیسی، فاصله آرای این دو رقیب را به حدود 41 درصد رساندند.

آذربایجان غربی

یکی دیگر از نکات جالب انتخابات ریاست‌جمهوری امسال رای یکپارچه استان آذربایجان غربی در کنار کردستان و کرمانشاه به حسن روحانی است. حسن روحانی در این استان، توانست 67 درصد آرا را به دست آورد و فاصله آرای خود با رقیب را به 2/ 36 درصدی برساند. با وجود آنکه در هیچ شهری از آذربایجان غربی رئیسی توفیق نیافت، اما بررسی ما از جزئیات نتایج انتخابات نشان می‌دهد در یکی از شهرهای مرزی این استان یعنی چالدران، حسن روحانی با 259 رای بیشتر، از رئیسی پیشی گرفت. روحانی در این شهر 9/ 49 درصد آرا را به دست آورد و رئیسی با فاصله یک درصدی، حائز 9/ 48 درصد آرا شد.

از سوی دیگر، جزئیات نتایج نشان می‌دهد در شهر مرزی مهاباد تفاوت آرای روحانی و رئیسی بسیار معنادار بوده است. روحانی در این شهر توانست 7/ 82 درصد آرا را به دست آورد و این در حالی است که رای رئیسی در این شهر 14 درصد بود. سلماسی‌ها با رای 67 درصدی به روحانی و پیرانشهری‌ها با رای 8/ 75 درصدی به این نامزد، ازجمله مرزنشین‌های آذربایجان غربی هستند که روحانی را برای ادامه کار در پاستور برگزیدند.

گلستان

همچنین آنالیز نتایج انتخابات در استان گلستان نشان می‌دهد شهرهای مرزی این استان هم حسن روحانی را برای ریاست‌جمهوری دوازدهم به رئیسی ترجیح دادند؛ روحانی در این استان توانست 2/ 62 درصد آرا را به دست آورد و این درحالی است که 4/ 36 درصد رای‌دهندگان این استان به رئیسی رای دادند.

در میان شهرهای مرزی این استان، فاصله آرای دو رقیب در شهرهای بندر ترکمن، گمیشان و آق قلا بسیار زیاد است. روحانی در بندر ترکمن با کسب 2/ 87 درصد آرا، بر رئیسی که 11 درصد آرا را به دست آورد، پیروز شد. همچنین 8/ 78 درصد رای‌دهندگان آق‌قلایی هم نام روحانی را بر برگه رای نوشتند و 7/ 19 درصد از رای‌دهندگان این شهر به رئیسی رای دادند. در گمیشان هم روحانی با کسب 87 درصد آرا، رئیسی را برد.

به‌طور کلی در استان گلستان از میان شهرهای 12گانه این استان، روحانی در شهرهای مینودشت، بندرگز، علی‌آباد، آزادشهر و گالی‌کش از آرای رئیسی عقب ماند.

ایلام

بررسی نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در این استان نشان می‌دهد 9/ 57 درصد رای‌دهندگان ایلامی با ادامه کار حسن روحانی در دولت دوازدهم موافق بوده و به او رای دادند و بر این اساس، نام حسن روحانی همچون 8 استان دیگر مرزی، در ایلام نیز به‌عنوان پیروز انتخابات اعلام شد. از میان 10 شهر این استان تنها دو شهر مهران و ملکشاهی بیشترین رای را به نام ابراهیم رئیسی به صندوق انداختند.

خراسان

روحانی اما در سه استان مرزی خراسان ناکام ماند. او در خراسان رضوی با کسب 3/ 42 درصد آرا از رئیسی که 56 درصد آرا را به‌دست آورد، عقب ماند. با این حال تفاضل آرای این دو، در استان خراسان رضوی نیز که رئیسی در آن پایگاه اجتماعی بالاتری داشته، به 15 درصد هم نرسید و روی 7/ 13 درصد متوقف شد.

این آمار اما نشان می‌دهد مرزنشینان این استان از جمله تربت جام، خواف و تایباد بیشترین رای خود را به سبد روحانی ریختند. در خراسان شمالی هم اگرچه رئیسی پیروز صندوق‌های رای شد، اما آرای او 1/ 8 درصد بیشتر از حسن روحانی بوده است. روحانی در این استان 1/ 45 درصد آرا را در مقابل رای 2/ 53 درصدی رئیسی به‌دست آورد. از سوی دیگر نتایج جزئی آرا در خراسان جنوبی هم نشان می‌دهد، رئیسی با تفاوتی 6/ 30 درصدی، از حسن روحانی پیشی گرفت.

گزارش از زینب موسوی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید