کودتای نافرجام یا حمله تروریستی در ونزوئلا؟

عملیات اسرارآمیز در کاراکاس /«شبه کودتا» علیه رئیس جمهوری چپگرا

کدخبر: ۱۷۳۴۴۹
درحالی‌که تا روز سه‌شنبه اعتراض‌ها علیه دولت مادورو در کف خیابان‌ها دنبال می‌شد، روز سه‌شنبه از این کشور خبر رسید که یک هلی‌کوپتر پلیس ساختمان دادگاه عالی کشور را هدف قرار داده است. برخی خبر از کودتا دادند و برخی دیگر از جمله مادورو و طرفداران دولت گفتند که حمله اخیر به ساختمان دادگاه عالی ونزوئلا تروریستی و ازسوی مخالفان بوده است.
عملیات اسرارآمیز در کاراکاس /«شبه کودتا» علیه رئیس جمهوری چپگرا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا حمله اخیر را که یک «حمله تروریستی» می‌خواند، محکوم کرد. بنا به گفته شاهدان این هلی‌کوپتر ابتدا این ساختمان را به رگبار بسته و سپس چند نارنجک هم به سمت ساختمان پرتاب کرده است. مادورو اما در یک برنامه تلویزیونی گفت که در کل چهار نارنجک به سمت ساختمان پرتاب شده که یکی از آنها نیز عمل نکرده است. او تاکید کرد که در این حادثه کسی زخمی نشده است.

با وجود این رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که به‌دنبال دستگیری مظنونان این حادثه است. در این راستا ارنستو ویله‌گاس، وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا می‌گوید که این حمله تلاشی برای کودتا علیه دولت قانونی مادورو بوده است.  پیش از حمله فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که فردی در آن خود را اسکار پرز معرفی کرد و در آن مخالفت خود را به آنچه دولت جنایتکار می‌خواند، اعلام کرد.

ویله‌گاس در یک برنامه تلویزیونی او را خلبان هلی‌کوپتر معرفی کرد و تصریح کرد که این خلبان 4 نارنجک به این ساختمان پرتاب کرده است که دو عدد آن به سمت نیروهایی بوده که از این ساختمان محافظت می‌کردند. ویله‌گاس افزود: چندین خیابان آن طرف‌تر به‌سوی ساختمان وزارت کشور تیراندازی شده است، درحالی‌که در درون آن ساختمان 80 نفر به منظور روز ملی خبرنگاری گردهم آمده بودند. ویله‌گاس اما تاکید کرد که این اقدامات مانع از برگزاری انتخابات اعضای مجلس ملی که در 30 ژوئیه برگزار می‌شود، نخواهد شد. در این انتخابات ممکن است قانون اساسی این کشور تغییر کند. منتقدان می‌گویند تغییر در انتخاب اعضای مجلس ملی این کشور به سود مادورو خواهد بود و قرار است به‌دنبال تغییرات احتمالی قدرت اجرایی رئیس‌جمهوری بیش از پیش افزایش یابد.

سخنان تند و آتشین

در ویدئوی آنلاینی که بعد از حمله مجددا توسط همان شخص (پرز) پخش شد، وی تایید کرد که خلبان آن هلی‌کوپتر بوده و در واقع این حمله پاسخ به دولت جنایتکار ونزوئلا بوده است. پرز که در این فیلم لباس فرم خلبانی به تن کرده است، گفت که وی از جانب ائتلافی از نیروهای نظامی، نیروهای پلیس و مقامات مدنی صحبت می‌کند و از مردم ونزوئلا خواست که به جنگ با دولت مادورو و اعتراض علیه قانون اساسی این کشور ادامه دهند.  او در این پیام آنلاین تصریح کرد: این انتقام نیست، این عدالت و وجدان‌مان است که ما را به تغییر سوق می‌دهد. پرز ادامه داد: در این روز ما با استفاده از هوا و زمین تنها با هدف بازگرداندن دموکراسی به این کشور و اطمینان از بازگشت نظم به قانون‌اساسی اقداماتی انجام دادیم.  او در نهایت از رئیس‌جمهوری ونزوئلا درخواست استعفا داشت و افزود: به‌عنوان افسران دولتی و امنیتی وظیفه ما از بین بردن گروه‌های شبه‌نظامی (کسانی که گفته می‌شود، هوادار مادورو هستند) است. ما از نیکلاس مادورو موروس، رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌خواهیم که خیلی فوری از مقام خود استعفا دهد و شرایط را برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام فراهم کند.

هرج و مرج

ونزوئلا در یک بحران سیاسی و انسانی به‌سر می‌برد. همین امر موجب شده است تا هزاران نفر به خیابان‌‌ها آمده و علیه دولت مادورو اعتراض کنند. معترضان در این بین خواستار تغییر حکومت هستند. افزایش کمرشکن تورم و کمبود گسترده دارو، مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی مردم این کشور را در یک بحران انسانی فرو برده است، مردمی که تلاش می‌کنند تا به نیازهای ابتدایی خود دست پیدا کنند.  مادورو پیرو سیاست‌های هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا اقتصاد خود را بر مبنای فروش نفت بنا کرده است. این درحالی است که با کاهش قیمت نفت در ارائه یارانه‌های دولتی اختلالات فراوانی ایجاد شده است.  معترضان ضددولت خواستار استعفای مادورو هستند و او را متهم می‌کنند که در حال از بین بردن دموکراسی در این کشور است. با این حال مادورو نیروهای نظامی را به منظور برقراری آرامش به خیابان‌ها فرستاد که نتیجه‌ای جز کشته‌شدن ده‌ها معترض نداشته است. گفته می‌شود در ناآرامی‌های ونزوئلا دست‌کم 75تن کشته شده‌اند و یکی از معترضان که 22ساله بوده، هفته گذشته با اصابت یک گلوله پلاستیکی به سرش کشته شده است.

تصاویر زنده از رسانه‌های اجتماعی

عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که از درون یک هلی‌کوپتر پلیس بازرسی و تحقیقات پرچمی آویزان شده است که بر روی نوشته شده است: «آزادی ماده 350.» این ماده قانونی اشاره به این دارد که شهروندان ونزوئلایی می‌توانند به شکل دموکراتیک دولت را ساقط کنند. این ویدئو همچنین نشان می‌دهد که هلی‌کوپتر بالای ساختمان دادگاه عالی این کشور با سرعت بیشتری می‌چرخد. یک ویدئوی دیگر که آنلاین پخش می‌شد، نشان داد که هلی‌کوپتر بالای ساختمانی فرود آمد و تعداد اندکی که منتظر این هلی‌کوپتر بودند «هورا» سر ‌دادند و سرنشینان آن را تشویق ‌کردند.

اساسنامه آنلاین

پرز در ویدئویی که آنلاین پخش می‌شد، تاکید کرد که گروه آنها متشکل از عده‌ای میهن‌پرست است و هیچ ارتباطی با گروه‌های سیاسی ندارند. او همچنین تصریح کرد که آنها سر جنگ با هیچ نیروی امنیتی ندارند و اقدامات آنها تنها علیه دولت فاجعه‌آفرینی است که با استبداد بی‌گناهان را می‌کشد. این در حالی است که اوایل روز سه‌شنبه مادورو اعلام کرد: «من می‌خواهم که جهان پس از 90 روز خشونت، نابودی و مرگ گوش کند، اگر ونزوئلا به سمت هرج و مرج و خشونت برود و قصد نابودی انقلاب بولیواری را داشته باشند، ما هم به جنگ آنها خواهیم رفت.» او ادامه داد: «ما هرگز عقب نمی‌نشینیم و اگر کاری با رای پیش نرود با اسلحه پیش خواهد رفت. ما سرزمین پدری‌مان را با اسلحه آزاد خواهیم کرد.» او همچنین تاکید کرد که نیروهای امنیتی را موظف به شناسایی عوامل حمله به ساختمان دادگاه عالی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید