مدیر کل اعتبارات بانک‌مرکزی تشریح کرد؛

طرح ضربتی وام ازدواج /صف‌ ازدواج کوتاه می‌شود

کدخبر: ۱۷۶۱۳۸
بانک‌مرکزی هدفگذاری کرده که صف وام ازدواج به 50 هزار فقره و زمان اخذ وام ازدواج به حدود یک ماه برسد. اولویت این طرح برای افرادی است که یا در مناطق محروم زندگی می‌کنند یا انتظار زیادی برای اخذ وام ازدواج کشیده‌اند. مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی از مشارکت یازده بانک در این طرح خبر داد که 500 هزار فقره تسهیلات به ارزش 5 هزار میلیارد تومان از ابتدای مرداد تا انتهای شهریورماه تخصیص می‌یابد.
طرح ضربتی وام ازدواج /صف‌ ازدواج کوتاه می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی در یک نشست خبری در بانک‌مرکزی، از طرح ضربتی اعطای وام ازدواج با همکاری یازده بانک و با هدف کاهش صف دریافت‌کنندگان خبر داد. به گفته او، بانک‌مرکزی تلاش می‌کند در راستای اجرای بند (ج) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در پایان شهریورماه، متقاضیان در صف دریافت وام ازدواج به حداقل ممکن کاهش یابد.او افزود: بانک‌مرکزی در این طرح قصد دارد با کمک بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و پارسیان، تخصیص منابع به وام ازدواج را افزایش دهد، بدون اینکه خللی در سایر تسهیلات قرض‌الحسنه رخ دهد. این مقام مسوول، مشارکت بانک‌ها در این طرح را باعث بهبود امتیاز آن در رتبه‌بندی بانک‌مرکزی دانست و تاکید کرد: مقرر شده ضمن تقدیر و تشکر رئیس کل بانک‌مرکزی از بانک‌های اصلی، امتیازبندی‌های خاصی نیز برای آنها در نظر گرفته شده و عملکرد آنها به‌طور هفتگی اعلام شود.

کوتاه کردن صف ازدواج

سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی در بخش دیگری از کوتاه کردن میزان افراد متقاضی وام و زمان دسترسی به آن خبر داد. او تاکید کرد که در حال حاضر نیم میلیون نفر در صف وام ازدواج قرار دارند که با اجرای این طرح، صف دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کمتر از ۵۰ هزار نفر خواهد رسید. به گفته او، بانک‌مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای ازبین بردن این صف آغاز کرده است. میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماهانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام می‌کنند، تصریح کرد: تعداد وام‌های پرداختی بانک‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره در ماه است. مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی ابراز امیدواری کرد که بعد از اجرای این طرح ضربتی، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کمتر از یک ماه کاهش یابد. میرمحمدصادقی با تاکید بر اجرای قطعی تفاهمنامه بین بانک‌مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج گفت: بانک‌های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند. این مقام مسوول بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های عامل این طرح، باید اعطای وام ازدواج به مناطق محروم را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: این طرح با اولویت پرداخت وام به مناطق محروم و افرادی که زمان بیشتری را در صف انتظار سپری کرده‌اند، انجام می‌شود.

دسته‌بندی بانک‌ها در دو گروه

مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی درخصوص زمان اجرای طرح گفت: این طرح از اول مرداد ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه‌(س) آغاز می‌شود و به مدت ۹ هفته (تا پایان شهریورماه) ادامه دارد. همچنین برای این طرح نظارت عالیه در نظر گرفته شده و بانک‌ها باید ابلاغیه خود را به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذی‌ربط ارسال کنند. مسوول اعتباری بانک‌مرکزی تصریح کرد: در این طرح بانک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بانک‌های عامل مشارکت‌کننده در طرح که برای این بانک‌ها سهمیه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار فقره تعیین شده است. به گفته میرمحمدصادقی سهمیه تعیین شده برای بانک‌ها بین ٣٠ تا ٩٠ هزار فقره است، که کمترین سهم با ٣٠ هزار فقره برای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بیشترین با ٩٠ هزار سهم به بانک ملی اختصاص دارد. دسته دیگر بانک‌های خصوصی و تخصصی دولتی هستند که بانک‌مرکزی به این بانک‌ها ابلاغ کرده حداقل وام پرداختی آنها در طول دو ماه اجرای طرح باید دو برابر حداکثر پرداختی آنها در ماه‌های اخیر باشد. در واقع این تعداد نیز به سهمیه ۵۰۰ هزارتایی اضافه می‌شود. میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تا تیرماه بیش از ۳۱۰ هزار فقره وام ازدواج اعطا شده است، گفت: از زمان آغاز به کار سامانه قرض‌الحسنه ازدواج از سال ۱۳۸۷ تا ۲۵ تیر سال‌جاری ۸ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر موفق به دریافت ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج شده‌اند. در این میان، بیشترین تعداد دریافت‌کنندگان در سال ۱۳۹۰ با بیش از یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر و بیشترین رقم مربوط به سال ۱۳۹۵ با حدود ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

منابع تامین مالی طرح

مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود منابع تامین مالی طرح جدید وام ازدواج را تشریح کرد. به گفته او، این طرح با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود و ریالی از منابع بانک‌مرکزی تزریق نمی‌شود. او با بیان اینکه جزییات سهم هر بانک متعاقبا اعلام خواهد شد، افزود: بیشترین سهم در اجرای طرح ضربتی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای بانک ملی با ۹۰ هزار میلیارد تومان است و سایر بانک‌های عامل نیز دست کم ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌پردازند.این مقام مسوول در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه آیا اجرای این طرح باعث اضافه برداشت بانک‌ها از منابع خود نزد بانک‌مرکزی نمی‌شود، گفت: بیشتر بانک‌های انتخاب شده اضافه برداشت ندارند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مازاد منابع دارند؛ بنابراین اجرای این طرح اثری در اضافه برداشت بانک‌ها نخواهد گذاشت.

نحوه ثبت‌نام در سامانه ازدواج

این مقام مسوول در بانک‌مرکزی با بیان اینکه زوجین ۲ سال بعد از تاریخ عقدنامه فرصت دارند در سامانه ازدواج ثبت‌نام کنند، توضیح داد: متقاضیان بعد از وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای، بانک و شعبه مورد نظر خود را انتخاب کرده و یک کد رهگیری ۱۰ رقمی برای آنها پیامک خواهد شد.او افزود: زوجین پس از ثبت‌نام در سامانه ۱۲ روز کاری فرصت دارند تا با در دست داشتن مدارک به شعبه مورد نظر مراجعه کرده و پس از آن نیز یک ماه فرصت دارند تا مدارک موردنیاز را برای دریافت تسهیلات تکمیل کنند، ولی درصورتی‌که ظرف این مدت نتوانند مدارک خود را کامل کنند، بعد از یک ماه به‌طور خودکار نام آنها از سامانه حذف خواهد شد.این مقام مسوول در بانک‌مرکزی به زوجین توصیه کرد که پس از دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند و تولیدکنندگان و فروشندگان نیز با شناخت سلایق مردمی تلاش کنند تا با کاهش قیمت اجناس باعث رونق در بازار شوند. میرمحمدصادقی از تشکیل ستادی در بانک‌مرکزی برای پیگیری و نظارت بر اجرای طرح ضربتی وام ازدواج خبر داد و گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل و مساله‌ای از روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه و در ساعات اداری با شماره‌های ۲۹۹۵۴۲۳۸، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ تماس بگیرند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید