2 رویکرد در چینش تیم اقتصادی

کابینه دوازدهم/ چرا پازل اقتصادی دولت دوازدهم کامل نمی شود؟

کدخبر: ۱۷۷۸۲۱
اگر در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی نگاه‌ها به سوی تیم سیاست خارجی دولت او معطوف بود، اکنون این نگاه به سمت تیم اقتصادی دولت چرخیده است. برنامه هایی همچون تثبیت رشد اقتصادی پایدار، ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری، تداوم کنترل تورم و البته مطالبه جدی بخش خصوصی از دولت یعنی تک نرخی کردن نرخ ارز، بار مسئولیت تیم اقتصادی دولت را سنگین کرده است.
کابینه دوازدهم/ چرا پازل اقتصادی دولت دوازدهم کامل نمی شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، سه راس مثلث تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی پست هایی هستند که روحانی با انتخاب خود برای هریک از آنها سمت و سوی مدیریت اقتصاد کشور در چهار سال آینده را مشخص می کند.

تاکنون ترکیب های متفاوتی برای این سه گزینه مطرح شده‌اند اما هیچ یک از آنها پایدار نبوده و پس از چند روز ترکیب‌های جدیدی در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است.

براساس شنیده‌های اقتصادنیوز از منابع نزدیک به دولت، دو رویکرد در خصوص چینش تیم اقتصادی کابینه دوازدهم مطرح است. در رویکرد نخست ، بر ویژگی‌های فردی و مدیریتی افراد در حوزه اقتصاد تاکید می شود و در رویکرد دوم میزان هماهنگی اعضای تیم اقتصادی مطرح است.

افراد اثرگذار در چینش تیم اقتصادی که از رویکرد دوم حمایت می کنند عقیده دارند که برای پیشبرد برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد، همکاری و هماهنگی سه راس تیم اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که واگرایی این اضلاع می تواند از تمرکز دولت بر برنامه‌های اقتصادی و به سرانجام رساندن آنها جلوگیری کند.

در کنار این متغیرهای درونی، متغیرهای بیرونی که مهمترین آنها میزان همراهی با وزیر اقتصاد پیشنهادی به مجلس است نیز در انتخاب تیم اقتصادی دولت موثر است.

آخرین ترکیبی که برای تیم اقتصادی در رسانه‌ها مطرح شد ، محمدباقر نوبخت برای وزارت اقتصاد، محمد نهاوندیان برای سازمان برنامه و بودجه و ولی‌الله سیف برای بانک مرکزی است. از این سه گزینه سیف تقریبا قطعی شده است اما برای دو گزینه دیگر نام‌های دیگر نیز مطرح شده که البته در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است و همه چیز بستگی به آن دارد که کدامیک از دو رویکرد در نهایت از سوی حسن روحانی مورد توجه قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید