دو امتیاز بنگاه‌های کوچک و متوسط به روایت سیف؛

تسریع در تزریق منابع بنگاه‌های خرد

کدخبر: ۱۷۹۹۱۲
سیف در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها، آمار تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط در 4 ماه نخست سال را مناسب ندانست و خواستار تغییر رویکرد در این زمینه شد. او همچنین ارائه گزارش هفتگی از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی را ضروری اعلام کرد.
تسریع در تزریق منابع بنگاه‌های خرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی در سال گذشته در مجموع 24 هزار و 232 بنگاه تولیدی موفق به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کشور شدند. بر اساس اطلاعات وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت از مجموع بنگاه‌های تامین مالی شده، 6 هزار و 270 واحد نظارت شد. نتیجه حاصله نشان می‌دهد تعداد اشتغال اضافه شده حدود 10 هزار نفر است که متعلق به حدود 2 هزار بنگاه اقتصادی است.

همچنین میزان تولیدات 2 هزار و 73 بنگاه اقتصادی نیز افزایش داشته است. رئیس کل بانک مرکزی در مورد بنگاه‌های کوچک و متوسط، انعطاف آنها در مقابل نوسانات اقتصاد کلان در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ و نیاز به نقدینگی کمتر را دو امتیاز دانست که باعث می‌شود برای رشد و توسعه اقتصادی به یک اهرم موثر تبدیل شوند.

سیف در مورد دیگر علل اهمیت این بنگاه‌ها نوشت: « بهبود فضای کسب‌وکار یک کشور براساس معیارهای آسان یا دشوار بودن راه‌اندازی بنگاه‌های خرد تا متوسط ارزیابی می‌شود، همچنین نمی‌توان حضور برخی بنگاه‌های کوچک و متوسط را در زنجیره تامین اقتصادی، رونق بنگاه‌های بزرگ و اصناف نادیده گرفت.»

وی اصلاح دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال جاری را در راستای سیاست‌های حمایت از تولید اعلام و تاکید کرد: «اهم اهداف تعیین‌شده در دستورالعمل موصوف، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از طریق تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد، تامین منابع مالی برای بهسازی و نوسازی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی و همچنین حمایت مالی از اصناف تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی است. در حال حاضر بسیاری از واحد‌های صنفی نیز در زنجیره عرضه محصولات بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار دارند و در زمینه‌های مختلف تولیدی، توزیعی، کشاورزی و خدماتی فعالیت می‌کنند که بدون حضور آنها، اقتصاد کشور توان حرکت ندارد، بنابراین لازم است تامین مالی این گروه از متقاضیان تسهیلات نیز در کنار بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد اهتمام بانک‌ها قرار گیرد.»

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی، جهش رشد اقتصادی بدون نفت از 1/ 3- درصد در سال ۱۳۹۴ به 3/ 3 درصد در پایان سال ۱۳۹۵ را نشانه تحرک اقتصادی خواند که متاثر از سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی و نظام بانکی و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های مثبت اقتصادی بوده است. او از بانک‌ها خواست تا این روند را در سال جاری نیز ادامه دهند. سیف آمار چهارماه ابتدایی سال جاری درخصوص عملکرد شبکه بانکی در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط را قابل توجه ندانست و تاکید کرد که در بررسی درخواست متقاضیان تسریع صورت گیرد. او همچنین به منظور ارزیابی نتایج حاصل از اجرای طرح موردنظر، ارائه اطلاعات مربوط به عملکرد هر بانک به‌صورت هفتگی، به بخش اعتباری بانک مرکزی را ضروری اعلام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید