رستوران و هتل بیشترین تورم شش ماهه را ثبت کردند

آنالیز نرخ تورم شهریور ماه / تورم منفی در 3 گروه کالایی

کدخبر: ۱۸۴۹۸۹
براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور، در میان دوازده گروه کالایی و گروه خدمات که شاخص کل مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهند، گروه تفریح و امور فرهنگی بیشترین تورم شهریورماه را به خود اختصاص داده است.
آنالیز نرخ تورم شهریور ماه / تورم منفی در 3 گروه کالایی

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی روند تورم شش ماهه این گروه نشان می‌دهد که از اسفندماه سال گذشته تا پایان شهریورماه سال‌جاری، بیشترین تورم ماهانه گروه تفریح و امور فرهنگی نیز در شهریورماه و کمترین تورم ماهانه این گروه در فروردین‌ماه اتفاق افتاده است. همچنین، روند تورم ماهانه این گروه در شش ماه نخست سال‌جاری صعودی بوده است؛ به‌طوری‌که تورم فروردین‌ماه سال 96 به نسبت اسفندماه سال گذشته منفی 5 درصد بوده اما در اردیبهشت و خرداد ماه به ترتیب تورم مثبت 1/ 0 درصد و 2/ 0 درصد را ثبت کرده است. با شروع فصل تابستان این شاخص نیز رشد 9/ 0 درصدی داشته و در مردادماه به 7/ 106 واحد رسید.

اما رشد شاخص در شهریورماه سرعت بیشتری گرفته و 1/ 3 واحد افزایش پیدا کرده که سبب تورم ماهانه 7/ 2 درصدی برای این گروه شده است. البته، تورم شش ماه این گروه منفی 5/ 0 درصد بوده است که نشان می‌دهد شاخص گروه تفریح و امور فرهنگی در ابتدای سال 96 بیشتر از شهریورماه بوده و روند نزولی را طی کرده است. دومین گروهی که در شهریور سال‌جاری بیشترین تورم را داشته گروه بهداشت و درمان است که رشد شاخص آن در شهریورماه سال 96 به نسبت اسفندماه سال قبل، 4/ 4 درصد بوده است. بررسی روند شش ماهه این گروه نشان می‌دهد که از اسفندماه سال گذشته تا تیرماه، تورم ماهانه این گروه به‌طور میانگین 45/ 0 درصد بوده است درحالی‌که در مردادماه و شهریورماه این تورم با رشد بیشتری رو‌به‌رو شده و هر ماه 2/ 1 درصد افزایش داشته است به‌طوری‌که شاخص گروه بهداشت و درمان، در پایان شهریورماه به 110 واحد رسیده است. براساس گزارش ماه قبل بانک مرکزی ضریب اهمیت این گروه در شاخص کل 8/ 7 درصد بوده است.

کمترین افزایش در گروه پوشاک

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از گروه‌های اصلی شاخص بهای کالای مصرفی تا پایان شهریور سال‌جاری، شاخص گروه پوشاک و کفش با تورم ماهانه  3/ 0 درصدی به 8/ 104 واحد رسیده است. بررسی روند شش ماهه این گروه نشان می‌دهد که از اسفندماه سال 95 تا پایان شش ماهه نخست سال‌جاری، شاخص این گروه با شیبی ملایم صعودی بوده است؛ به‌طوری‌که در مدت مذکور تورم مثبت 7/ 2 درصدی را ثبت کرده است. گروه پوشاک و کفش از ضریب اهمیت بیش از 5/ 4 درصدی در شاخص کل برخوردار است و تورم این گروه در شهریورماه سال‌جاری به نسبت ماه مشابه سال گذشته با رشد 6/ 5 درصدی مواجه بوده است.

دومین گروه از میان 12 گروه معرفی شده که کمترین افزایش را به خود اختصاص داده است، گروه تحصیل است. شاخص این گروه در شهریورماه به 2/ 106 واحد رسیده که به نسبت مردادماه با رشد 3/ 0 درصدی همراه بوده است. با نگاهی به روند رشد شش ماهه شاخص این گروه می‌توان دریافت که به جز فروردین‌ماه، در سایر ماه‌ها به‌طور میانگین حدود 2/ 0 درصد تورم داشته است که در خرداد ماه که ماه شروع امتحانات در کشور است؛ با حدود 5/ 0 درصد افزایش قیمت، بیشترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده است. با توجه به روند رشد قیمتی در این گروه، می‌توان پیش‌بینی کرد که در مهرماه به‌دلیل آغاز سال تحصیلی در کشور، تورم بیشتری در این گروه را شاهد باشیم. وزن موثر گروه تحصیل در شاخص کل حدود 2 درصد است که از لحاظ وزنی دومین گروه کم وزن در میان 12 گروه است.

افت قیمت‌ها در مواد خوراکی

براساس گزارش بانک مرکزی از گروه‌های اصلی شاخص بهای کالای مصرفی تا پایان شهریور سال‌جاری، گروه خوراکی و آشامیدنی که بیش از 5/ 25 درصد از وزن شاخص کل را تشکیل می‌دهد در شهریورماه تورم منفی 3/ 1 درصد را ثبت کرده است که با توجه به تاثیر یک چهارمی که در شاخص کل دارد از رشد شاخص کل جلوگیری کرده است. بررسی روند شش ماهه شاخص این گروه نشان می‌دهد که شاخص گروه خوراکی و آشامیدنی از 1/ 111 واحد در اسفندماه سال گذشته به 110 واحد در شهریورماه کاهش یافته است. بررسی شاخص گروه خوراکی‌ها در شش ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که بیشترین مقدار شاخص این گروه در خرداد ماه و کمترین مقدار آن در شهریورماه بوده است. علاوه‌بر این، روند رشد این شاخص در شش ماه نخست سال نشان می‌دهد به غیر از فروردین‌ماه که به‌دلیل افزایش تقاضای مصرفی برای عید نوروز تورم بالای ماهانه 6/ 3 درصد داشته و خرداد ماه که تورم ماهانه آن یک درصد بوده است، تورم ماهانه در سایر ماه‌ها منفی بوده است به‌طوری‌که شاخص این گروه در شش ماه نخست سال‌جاری، افت یک درصدی داشته است.

علاوه‌بر این، در میان گروه‌های معرفی شده، گروه ارتباطات دومین گروه با بیشترین کاهش بوده است. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، شاخص گروه ارتباطات در اسفندماه سال گذشته 5/ 105 واحد بود که در فروردین‌ماه با رشد 6/ 0 درصدی به 1/ 106 واحد رسید اما در اردیبهشت و خرداد ماه با کاهش مواجه شد و به ترتیب تورم منفی 7/ 0 درصد و منفی 4/ 0 درصد را ثبت کرد. اما مجددا در تیر و مرداد روندش صعودی شد و تورم ماهانه آن در این دو ماه به ترتیب 2/ 0 درصد و 5/ 0 درصد بود که به این ترتیب در پایان مردادماه شاخص گروه ارتباطات به 7/ 105 واحد رسید. اما این روند مثبت تداوم نداشت و در شهریورماه با کاهش 8/ 0 درصدی به نسبت ماه قبل خود، به 9/ 104 واحد رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص این گروه در شش ماه نخست سال‌جاری حدود 6/ 0 درصد افت تورم داشته است. گزارش منتشرشده بانک مرکزی در شهریورماه سال‌جاری نشان می‌دهد که شاخص گروه دخانیات به 5/ 101 واحد در این ماه رسیده که به نسبت مردادماه 1/ 0 درصد کاهش داشته است. بررسی روند 6 ماه شاخص این گروه نشان می‌دهد که در شهریورماه سال‌جاری به نسبت اسفندماه سال گذشته، افزایش قیمت در این گروه 9/ 0 درصد بوده است. به این معنا که در شش ماه گذشته شاخص این گروه با روند بسیار ملایمی صعودی بوده و از 6/ 100واحد در اسفندماه سال گذشته به 5/ 101 واحد در پایان شهریورماه سال‌جاری رسیده است. بررسی روند شش ماهه نشان می‌دهد که در برخی از ماه‌ها مانند خرداد و شهریور تورم ماهانه این گروه منفی بوده است. البته شاخص گروه دخانیات وزنی کمتر از 5/ 0 درصد در شاخص کل دارد و کمترین ضریب اهمیت در میان دوازده گروه دیگر را به خود اختصاص داده است.

 بیشترین تورم در نیم فصل

براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، تورم ماهانه گروه رستوران و هتل در شهریورماه یک درصد بوده است. بررسی روند شش ماهه این گروه نیز نشان‌دهنده تورم 3/ 6 درصدی است که بیشترین تورم شش ماه نخست سال‌جاری را در میان دوازده گروه مورد بررسی به خود اختصاص داده است. روند شش ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که شاخص این گروه در اسفندماه سال گذشته 6/ 104 واحد بوده که با 3/ 1 درصد افزایش به 106 واحد در فروردین‌ماه سال‌جاری رسیده که می‌توان دلیل تورم ایجادشده را افزایش مسافرت‌های نوروزی دانست. شاخص این گروه در اردیبهشت ماه نیز با رشد ماهانه 1/ 1 درصد همراه بود و به 2/ 107 واحد رسید؛ اما در خرداد ماه از شتاب افزایش آن کاسته شده و با تورم حدود 2/ 0 درصدی به 2/ 107 واحد رسید.

این کاهش سرعت رشد در خردادماه می‌تواند به‌دلیل کاهش مسافرت‌ها به‌دلیل آغاز ماه امتحانات مدارس و دانشگاه‌های کشور باشد؛ چراکه با شروع تابستان و افزایش مسافرت‌ها، تورم این گروه نیز افزایش قابل توجهی داشته و در تیرماه به نسبت خرداد ماه رشد شاخص این گروه 4/ 1 درصد بوده است. در مردادماه نیز تورم ماهانه گروه رستوران و هتل حدود 1/ 1 درصد بود و شاخص این گروه به 1/ 110 واحد رسید. در آخرین ماه تابستان نیز شاخص این گروه با افزایش یک درصدی به 2/ 111 واحد رسیده است.

مقایسه تورم شش‌ماهه گروه رستوران و هتل با گروه تفریح و امور فرهنگی نشان می‌دهد که به‌رغم تورم مثبت 3/ 6 درصدی گروه رستوران و هتل در 6 ماه نخست سال‌جاری، تورم شش‌ماهه گروه تفریح و امور فرهنگی منفی 5/ 0 درصد بوده است. به‌نظر می‌‌رسد در 6 ماه نخست سال‌جاری افراد تمایل بیشتری به استفاده از هتل‌ها و رستوران‌ها به نسبت استفاده از خدمات فرهنگی و تفریحی داشته‌اند. ضریب اهمیت این گروه در شاخص کل حدود 8/ 1 درصد است.

06-01

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید