بازده 10 ماهه سه بازار سهام ، ارز و سکه

سود در سرمایه گذاری روی کدام بازار است؟

کدخبر: ۱۹۸۶۳۵
نخستین ماه از زمستان ۹۶ با صعود دسته‌جمعی بازارهای داخلی به پایان رسید. معاملات بازار سهام کشور در دی‌ماه سال‌جاری با ثبت بازدهی ۵/ ۳ درصدی شاخص کل به پایان رسید تا بورس تهران با ثبت بازدهی ۲۸ درصدی در ۱۰ ماه نخست سال، همچنان صدرنشین جدول بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور باشد.
سود در سرمایه گذاری روی کدام بازار است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهد سطوح بالای نرخ ارز و قیمت کالاها در بازارهای جهانی به‌خصوص در حوزه نفت و فلزات پایه مهم‌ترین عوامل صعود قیمت‌ها در این بازه زمانی به‌شمار می‌روند.

در این میان قیمت سکه با ثبت رشد ۱/ ۲۵ درصدی از ابتدای سال در جایگاه دوم جدول بازدهی بازارهای موازی قرار گرفت. شکسته شدن پی‌درپی سطوح تکنیکال نرخ دلار مهم‌ترین دلیل جهش قیمت سکه در معاملات دی‌ماه ارزیابی می‌شود.

در بازار ارز نیز نرخ دلار آمریکا در دی‌ماه امسال با رشد ۶/ ۸ درصدی مواجه شد و به ۴۵۴۵ تومان رسید تا بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲۱ درصد برسد. به این ترتیب جایگاه سوم جدول بازدهی از ابتدای سال به این بازار (ارز)‌ تعلق گرفته است. افزایش تقاضای سفته‌بازی در کنار کاهش عرضه صرافی بانک‌ها عامل حمایتی مهمی از نرخ دلار در این بازه زمانی به‌شمار می‌رود.

بورس تهران در ماه گذشته با رشد ۵/ ۳ درصدی شاخص کل مواجه شد. شاخص سهام که در پایان معاملات آذر ماه در سطح ۹۵ هزار و ۹۰۵ واحدی قرار داشت پرونده خود در دهمین ماه از سال را با قرار گرفتن در سطح ۹۸ هزار و ۸۱۷ واحدی بست تا در بازه ماهانه رتبه سوم جدول بازدهی بازار‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد.

سکه نیز در معاملات دی ماه توانست بار دیگر به صدر جدول ماهانه بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور بازگردد. قیمت سکه که در انتهای آذر ماه در سطح یک میلیون و ۳۹۱ هزار تومان قرار داشت، با رشد ۱/ ۹ درصدی در معاملات دی ماه به رقم یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. شکستن پی‌در‌پی سطوح تکنیکال دلار در جریان معاملات این ماه مهم‌ترین دلیل جهش قیمت سکه به شمار می‌رود.

در بازار ارز نیز نرخ دلار با رشد ۶/ ۸ درصدی مواجه شد تا رتبه دوم بازدهی بازارها به این بازار اختصاص یابد. در هفته ابتدایی دی ماه دلار زیر سطح ۴۲۰۰ تومان در حال تجربه یک روند کم‌نوسان بود. در هفته دوم اما رشد تقاضای سفته‌بازانه با چاشنی عوامل غیراقتصادی (نزدیک شدن به زمان اعلام نظر ترامپ در مورد برجام و ناآرامی‌های داخلی) نرخ دلار را به سقف ۴۴۰۰ تومان نزدیک کرد. در هفته پایانی ماه گذشته، تداوم تقاضای سفته‌بازی و کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد.

این روند نرخ ارز را از ۴۱۸۷ تومان در پایان آذر ماه به ۴۵۴۵ تومان در پایان معاملات دی رساند. بازار پول نیز (با فرض بازدهی ۱۵درصدی ثابت سالانه) با بازدهی ۲۵/  ۱ درصدی قعر جدول بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور را به خود اختصاص داد. در بررسی وضعیت عملکرد بازار‌ها از ابتدای سال اما همچنان بازار سهام با بازدهی ۲۸ درصدی پیشتاز است. بازار سکه و ارز نیز با بازدهی ۱/ ۲۵ و ۲۱ درصدی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید