شرایط حاکم بر بازار سرمایه در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد

پاسخ رییس سازمان بورس به مخالفان بازار بدهی

کدخبر: ۱۵۴۲۸۷
گفتگوی ویژه خبر، شب گذشته میزبان اهالی بازار سرمایه بود. این برنامه با موضوع " بازار سرمایه و چالش‌های پیش روی آن " و با حضور شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. در این مناظره رئیس سازمان بورس ضمن توضیح درباره توقف نماد بانکها و اختلال سامانه معاملات، از اقدام قضایی جهت جلوگیری از درز اطلاعات شرکت‌ها خبر داد و با رد انتقاداتی، چشم انداز بازار را مثبت دانست. رئیس کمیسون اقتصادی مجلس هم ضمن انتقاداتی، مواضعی را اعلام کرد.
پاسخ رییس سازمان بورس به مخالفان بازار بدهی

بازار بدهی و سهام در کنار یکدیگر

از مباحثی که در چند ماه اخیر میان عده‌ای از اهالی بازار مطرح است در خصوص رقابت میان بورس و بازار بدهی است. موضوعی که به نظر می‌رسد ادله درست و منطقی نداشته و مغایر با مدل بازارهای جهانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اقتصاد‌های بزرگ جهانی، بازار بدهی و سهام مکمل یکدیگر بوده و چرخش پول در این دو بازار می‌تواند از فریز نقدینگی در بانک‌ها جلوگیری کند. در این زمینه نیز سخنگوی سازمان بورس با دفاع از بازار بدهی بیان کرد: کل اوراقی که امسال برای دولت فروخته شده ۱۷ هزار میلیارد تومان است و بازار سهام ما ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد در حالی که بازار بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومان است. لذا این حرف غیر کارشناسی است که اوقات سازمان بورس صرف فروش اوراق خزانه شده است، ضمن آنکه تقویت بازار بدهی یکی از راه‌های ارتقای رشد اقتصادی است.

آمار امیدوار‌کننده بورسی

در ابتدای این برنامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه آمارهای در زمینه معاملات بازار سهام، رشد بورس را نسبت به سال گذشته مطلوب دانست و گفت: شاخص کل بورس دوم آذر ۷۹ هزار و ۳۹۴ واحد بود که در مقایسه با روز قبل از آن افزایش داشته است ضمن آنکه نسبت به ابتدای سال ۹۴ این متغیر ۲۷ درصد رشد داشته است.

شاپور محمدی در ادامه بیان کرد: ارزش بازار، امروز تنها در بورس تهران ۳۳۲ هزار میلیارد تومان شد و ارزش کل بازارهای ما اعم از بورس و فرابورس و صندوق‌ها به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. به لحاظ ارزشی، بورس تهران در هشت ماهه ابتدای سال، معاملاتش ۸۴ درصد رشد داشته، مضاف بر اینکه در فرابورس ۱۶ درصد، در بورس کالا ۵۰ درصد و در بورس انرژی نیز ۱۶ درصد رشد را شاهد بودیم.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین اظهار داشت: تا کنون، ارزش کل بورس‌ها ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است، لذا صرف نظر از نمادهای بسته در بازار بورس، کلیت بازار به لحاظ حجم معاملات رشد خوبی داشته که ارزش معاملات این موضوع را نشان می‌دهد.

موافق توقف طولانی مدت نیستیم

بخش بعدی این نشست در خصوص نماد‌های متوقف بورسی بود. نمادهایی که به نظر می‌رسد عمدتا به دلیل موضوع چند نظارتی و دولتی ماندن بسیاری از شرکت‌ها، کماکان با عدم شفافیت مواجه هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود در این زمینه گفت: من به هیج وجه اعتقاد ندارم که نمادها زیاد بسته بماند اما ممکن است جایی ابهام معامله‌ای وجود داشته باشد که آنجا بسته بودن نماد به صلاح است. از طرفی گاه اتفاق افتاده که نمادهایی باز شده و نسبت به بازشدنش اعتراض وجود داشته بنابراین این یک موضوع دو سویه است و این نیست که همیشه باز کردن نماد موضوع خوبی باشد. محمدی سپس بسته بودن نماد سه بانک در بازار سرمایه را در راستای وظیفه نظارتی بانک مرکزی دانست و گفت: بانک مرکزی در راستای وظیفه نظارتی خود، نکاتی را در این رابطه مدنظر داشته است که البته در این رابطه مکاتباتی با مقامات مرتبط ازجمله بانک مرکزی صورت گرفته که امیدواریم با تعیین تکلیفی که با بانک مرکزی خواهیم کرد بازگشایی آنها را پی‌گیری می‌کنیم.

بانک‌ها تاب استانداردهای جدید را ندارند

در همین زمینه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به نظر می‌رسد بخشی از تصمیمات به حوزه سازمان بورس محدود نمی‌شود و همان طور که در بحث بانکی یک اختلاف جدی بین سازمان حسابرسی و مجموعه بانک مرکزی است در خصوص نحوه افشای اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌ها نیز بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی اصرار دارد که بر اساس استاندارد‌های مورد نظر باید افشای اطلاعات صورت گیرد که حتی اگر این افشای اطلاعات هم صورت گیرد باز هم نگرانی‌های ما جدی است؛ چراکه این احتمال وجود دارد حوزه نظام بانکی ما تاب اجرای این استانداردهای جدیدی که بانک مرکزی مطرح کرده است، نداشته باشد.

سیگنال فروشی شبکه‌های اجتماعی

 در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری، محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به بحث افشای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: در رابطه با شبکه‌های اجتماعی که سیگنال فروشی می‌کنند و حرکت‌های اغوا‌کننده انجام می‌دهند، موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد ضمن آنکه شرکت‌ها را ملزم کردیم تا اطلاعات مربوط به میزان تولید و فروش شان را ماهیانه افشا کنند. محمدی با اشاره به جریمه برخی مدیران شرکت‌های تولیدی بورس و همچنین مدیران شخصی که اطلاعات خود را افشا نکرده یا آن را دیر اعلام کرده‌اند، گفت:  سازمان بورس نقش نظارتی خود را با تمام قوت اعمال می‌کند؛ در عین حال ما پرونده‌هایی داریم که مثلا یک مدیر بیش از 40 بار تخلف کرده و به اطلاعیه‌ها و تذکرات سازمان بورس گوش نکرده؛  لذا در این مواقع دیگر دستگاه‌ها هم باید به کمک بیایند تا بتوان با تمام ظرفیت با اینها برخورد کرد.  

لزوم همکاری بازار سرمایه و پول

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی، بازار سرمایه و بازار پول را به "ظروف مرتبط" تشبیه کرد و گفت: تردیدی در آن نیست که بازار پول ما بزرگ‌تر از بازار سرمایه است اما در هرحال این دو بازار به هم متصل هستند. وی سپس با استقبال از کاهش نرخ سپرده‌های بانکی افزود: بازار سرمایه جایی است که نرخ‌ها باید آزاد باشد و به هیچ وجه نمی‌شود در آنجا دستوری کار کرد و اصلا کسی با این مخالف نیست که نرخ‌ها باید نرخ‌های صحیحی باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید