نگرانی معامله گران از بازگشت ریسک های سیاسی به بازار سهام

2 اثر « دلار قوی » بر بورس تهران

کدخبر: ۱۵۵۹۵۸
بورس اوراق بهادار تهران هفته کاری گذشته را در حالی به پایان برد که همچنان شاهد جو ضعیفی بود. این جو ضعیف موجب شد تا امروز نیز با آنکه فضا برای سرمایه گذاری مناسب به نظر می رسد شاخص کل با رشد ناچیزی همراه باشد و انتظاری که از فعالیت معامله گران می رود برآورده نشود.
2 اثر « دلار قوی » بر بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز این شرایط ضعیف در حالی رخ داد که برخی نمادهای بزرگ بازار نظیر ایران‌خودرو و فولاد و ملی مس و تولید‌کنندگان متانول شامل خارک و فن‌آوران با رشد قیمتی همراه بودند. اما افت نمادهای پالایشگاهی و مخابرات موجب رقم خوردن کاهش شاخص شد. در مهم‌ترین تحولاتی که بورس را فعلا تحت تاثیر قرار داده ادامه مباحث سیاسی است.

جایی که اوباما بدون امضای مصوبه سنا اجازه تمدید تحریم‌های آیسا را داد. در اقدامی متقابل در تهران حسن روحانی، در هفته گذشته طی دو نامه جداگانه خطاب به محمد‌جواد ظریف و علی‌اکبر صالحی نسبت به «نقض برجام » واکنش نشان داد.

فشار فروش یکی از موانع تداوم رشد قیمت سهام در این روزهای بازار است. جهش نرخ دلار و عدم تعدیل نرخ این ارز با وجود تمامی نقل‌قول‌های مقامات اقتصادی کشور واکنش هرچند با تاخیر بورس تهران را به دنبال داشت. در تعطیلات پایان هفته گذشته بورس تهران شاهد تحولات اثرگذار در بازار جهانی بود. در این خصوص ارزش جهانی دلار با تصمیم اعضای فدرال رزرو آمریکا به بیشترین مقدار خود در 14 سال گذشته رسید. البته در ادامه با شناسایی سود تا‌حدودی شاخص دلار از سقف 14 ساله خود عقب‌نشینی کرد.

با اوج‌گیری ارزش دلار در برابر سایر ارزها، نسبت دلار در برابر یورو به بیشترین مقدار خود از ژانویه 2003 رسید. بیانیه فدرال رزرو آمریکا در ساعت پایانی روز چهارشنبه به وقت تهران علاوه بر افزایش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره این کشور به ادامه روند افزایش نرخ بهره برای سال آینده میلادی اشاره کرد. در این خصوص افزایش سه‌باره نرخ بهره نیز از برنامه‌های آتی فدرال رزرو در سال 2017 است که در این نشست به آن اشاره شد. در این شرایط رشد ارزش دلار در بازار جهانی، اثر دوگانه‌ای بر بورس تهران در کوتاه‌مدت دارد. از طرفی رشد ارزش دلار بر شاخص بازارهای کالایی فشار وارد می‌کند و در نتیجه می‌تواند کاهش قیمت کالاها را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر انعکاس رشد ارزش دلار در بازار جهانی به بازار ارز کشورمان می‌تواند از نرخ‌های کنونی دلار بازار تهران در نزدیکی سقف 4 هزار تومانی حمایت کند. در این میان قیمت کالاها ریزش زیادی را تجربه نکردند و در کف قیمتی بالاتر از انتظارات کنونی بازار ما متوقف شدند. از سوی دیگر افزایش امید به پایداری نرخ دلار در سطوح کنونی (روز پنج‌شنبه نرخ دلار تا سطح 3960 تومان رشد کرد) می‌تواند پازل سودآوری شرکت‌های کالایی بورس تهران را تکمیل کند.

رشد ارزش دلار به‌عنوان عامل فشار بر شاخص بازارهای کالایی محسوب می‌شود. نرخ‌گذاری ارزش کالاها در بازار جهانی بر‌اساس دلار باعث می‌شود که با رشد ارزش این ارز در بازار جهانی، تقاضای کالا از سوی سایر ارزها کاهش یابد. بر این اساس در بازار جهانی این انتظار وجود دارد که با افزایش ارزش دلار شاخص‌های کالایی بر مسیر نزولی قرار گیرند. در این شرایط گرچه رکوردزنی شاخص دلار و رسیدن به بیشترین مقدار خود در 14 سال اخیر (6/ 103) بر بازارهای کالایی فشار وارد کرد اما میزان افت کالاها از انتظارات کمتر بود. برخی به انتظار موجود در بازار جهانی برای افزایش نرخ بهره اشاره می‌کنند و آن را دلیل افت کمتر از انتظارات قیمت‌ها در بازار جهانی عنوان می‌کنند. در این شرایط شاهد حمایت کف‌های قیمتی از کالاها بودیم. در این خصوص هر تن روی روز جمعه افت بیش از 3 درصدی را به ثبت رساند در ادامه اما شاهد نوسانات اندک این فلز در کف 2700 دلار بودیم. در حالی‌ کف 2700 دلاری از نرخ روی حمایت کرده است که پیش‌بینی بسیاری از شرکت‌های بورسی از قیمت روی حدود 10 تا 15 درصد پایین‌تر است. این موضوع می‌تواند سقف سودآوری شرکت‌ها را افزایش دهد. هر تن مس نیز با افت نزدیک به 2 درصدی در روز جمعه مواجه شد، با این حال قیمت این فلز همچنان بیش از 5600 دلار قرار دارد. برای مس نیز مشابه روی پیش‌بینی شرکت‌های داخلی از قیمت‌های کنونی مس در بازار جهانی پایین‌تر است.

بر این اساس به نظر می‌رسد گرچه رشد ارزش دلار بر قیمت کالاها فشار وارد کرده است، اما با شناسایی کف ریزش زیادی در بازارهای کالایی رخ نداده است. کف‌های قیمتی که نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین آخرین عملکرد شرکت‌ها همچنان بالاتر است. در این میان گرچه شاخص بازارهای کالایی همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و شاهد مقاومت قیمت‌ها در برابر فشار رشد ارزش دلار هستیم، اما همچنان احتمال تداوم رشد نرخ بهره در سال آینده میلادی می‌تواند به‌عنوان هشداری برای شاخص بازارهای کالایی باشد. در این خصوص کارشناسان بازار جهانی با توجه به سیاست‌های احتمالی ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا و همچنین نظر اعضای فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره به رشد بیشتر دلار در برابر سایر ارزها اشاره کرده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند به ضعف تقاضای هر چه بیشتر از سوی سایر کشورها (با ارزهای دیگر) منجر شود.

اثر دیگر افزایش ارزش دلار در بازار جهانی را می‌توان در رشد نرخ این ارز در بازار تهران مشاهده کرد. در حالی‌‌که یکی از محرک‌های جهش نرخ دلار در هفته‌های گذشته رشد ارزش آن در بازار جهانی عنوان شده بود، در شرایط کنونی نیز بار دیگر رشد ارزش دلار در بازار جهانی، رشد نرخ در بازار داخل را به دنبال داشته است. به این ترتیب پنج‌شنبه بار دیگر نرخ دلار به سقف روانی 4 هزار تومان نزدیک‌تر شد. پیش از این دلار در شکستن سقف موفق نبوده و از شکستن این سقف ناکام مانده است. حال گرچه انتظار برای شکستن این سقف وجود ندارد اما همین‌که دلار برخلاف صحبت‌های رئیس بانک مرکزی و همچنین فشارهای سیاسی در مسیر نزولی قرار نگرفته است و به نوسانات خود در کانال 3900 تومانی ادامه می‌دهد یک عامل مثبت برای شرکت‌های کالایی بورس تهران محسوب می‌شود. در شرایط کنونی ادامه نوسانات دلار در کانال 3900 تومانی می‌تواند حاشیه امنی برای تحقق سود این شرکت مطابق با پیش‌بینی‌ مدیران آن و همچنین تعدیل مثبت سایر صنایع کالایی را به دنبال داشته باشد. با این حال موضوعی که سرمایه‌گذاران بورسی نباید از توجه به آن غافل شوند، بیشینه میزان سودآوری یک شرکت وابسته به بازار جهانی براساس برآورد نرخ دلار و قیمت کالاها است. در صورتی‌که سقف انتظارات رعایت نشود، خوشبینی بیش از حد در ادامه با افزایش فشار فروش می‌تواند ریزش قیمت سهام را به دنبال داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید