بازار سهام با بازدهی 8/ 4 درصدی فصل سوم سال را به پایان برد

پیش بینی روند بورس در سه ماه آخر سال 95

کدخبر: ۱۵۶۲۲۷
بورس تهران دو هفته آخر فصل سوم سال را با شرایط خوبی به پایان نبرد. اما روند کلی آن در پاییز حکایت از رشد شاخص کل و بازده 4.8 درصدی دارد. قرمز شدن تپیکس در روزهای آخر پاییز اکنون وضعیت بورس در فصل آخر سال را در هاله ای از ابهام فرو برده است. مجموعه ای از ریسک های سیاسی و امیدواری های اقتصادی سرنوشت بورس تهران را در زمستان امسال رقم خواهند زد.
پیش بینی روند بورس در سه ماه آخر سال 95

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در دی ماه با عوامل مختلف اثر‌گذار بر روند قیمت‌ها رو‌به‌رو خواهد شد. عواملی که هر کدام به نحوی می‌توانند معاملات بورس تهران را متاثر کنند. با افزوده شدن عامل نااطمینانی در عرصه سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، به نظر می‌رسد فضای احتیاط و تردید در بین سرمایه‌گذاران حداقل در کوتاه‌مدت ادامه یابد.

آغاز به کار ریاست جمهوری جدید آمریکا از یک طرف تهدیدی در مورد برجام بر اساس اظهارات پیش از انتخابات ترامپ به شمار می‌رود و از طرفی نیز می‌تواند تعیین‌کننده مسیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی و به تبع آن شکل‌گیری فضای معاملاتی بورس تهران باشد. برای توضیح بیشتر یادآور می‌شود که ترامپ یکی از وعده‌های انتخاباتی خود را نوسازی زیرساخت‌های آمریکا عنوان کرده بود. وعده‌ای که با تزریق خوش‌بینی شدید، یکی از عوامل رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده بود. از این رو اینکه ترامپ تا چه اندازه به وعده‌های انتخاباتی خود در مورد نوسازی زیرساخت‌های آمریکا پایبند باشد، برای روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی یک عامل اثر گذار اساسی به شمار می‌رود. اگر ترامپ در این مورد به تعهدات خود پایبند نباشد، به طور قطع بازار‌های جهانی با یک واکنش منفی شدید مواجه خواهند شد.

چرا که بخش عمده‌ای از روند رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی تحت تاثیر وعده‌های انتخاباتی ترامپ شکل گرفته بود. از طرفی افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست اخیر فدرال رزرو نیز مانعی برای ادامه رشد قیمت‌ها در بورس به شمار می‌رود. امری که در روزهای پایانی آذر ماه در توقف رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز مشاهده شد. با این حال بررسی تحلیل‌های مختلف هر چند روند رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی را به شدت اخیر دور از انتظار می‌دانند اما این تحلیل‌ها بر سر پیش‌بینی وضعیت مناسب‌تر این بازار‌ها در سال 2017 اشتراک نظر دارند.

بر آیند این عوامل در نهایت نمی‌توانند به یک نتیجه‌گیری قطعی در مورد روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر شود. از این رو باید دید در نهایت این عوامل چه مسیری را برای این بازارها رقم خواهند زد. عامل اثر گذار دیگر بر بورس تهران تحولات پیرامون بازار نفت خواهد بود. در بازار نفت، تردیدها و عوامل سیاسی حالا کمرنگ‌تر شده‌اند. به عبارت دیگر عوامل خوش‌بینی و بدبینی از این بازار حالا جای خود را به میزان تعهد کشورها در اجرای توافق‌های اخیر در مورد میزان تولید نفت داده‌اند. با توافق اوپک و اجرای تعهدات کشورهای عضو اوپک روند رشد قیمت این کالای استراتژیک می‌تواند تداوم یابد. البته باید در نظر داشت قیمت 50 دلاری کنونی نفت نیز یک سیگنال مثبت برای وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن بورس تهران به شمار می‌رود. جایی که افزایش این نرخ با باز کردن دست دولت در زمینه تخصیص بودجه به بخش عمرانی وضعیت شرکت‌های مختلف فعال در بورس را متاثر می‌کند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت به نظر نمی‌رسد از منظر بازار نفت سیگنال منفی خاصی تهدید‌کننده وضعیت بازار سهام کشور باشد. عامل اثر‌گذار دیگر بر روند قیمت‌ها در زمستان تعیین تکلیف توقف نمادهای بانکی خواهد بود. در شرایط کنونی قسمت عمده‌ای از نقدینگی بازار سهام در این نمادها قفل شده است. با این حال اخبار از بازگشایی نماد بانک‌ها در دهه نخست دی‌ماه حکایت می‌کنند. بازگشت بانک‌ها به بورس تهران به دلیل اینکه بخش بزرگی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند، به طور قطع فضای معاملات بورس تهران را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این باره هر چند برخی نگرانی‌ها از بازگشایی نمادهای مزبور بر معاملات بورس تهران وجود دارد اما برخی کارشناسان نیز معتقدند اگر دلیل توقف این نمادها، یعنی عدم شفافیت تا حد زیادی رفع شود و در نهایت شاهد اصلاح نظام بانکی باشیم، زمینه‌های لازم برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها همگام با کاهش تورم به وجود خواهد آمد. بر همین اساس در تحلیل شرایط بازار سهام تحت تاثیر بازگشایی بانکی‌ها باید تمامی این موارد به دقت مورد بررسی قرار گیرند. از دیگر مواردی که می‌تواند روند معاملات بورس تهران را در فصل زمستان تغییر دهد، انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها و همچنین گزارش‌های پیش بینی عملکرد شرکت‌ها در سال 96 هستند. این دو موضوع نیز از دیگر عوامل تغییر فضای معاملات زمستان در بورس تهران خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید