افزایش احتمال بازگشایی نمادهای بانکی در هفته جاری

قفل « توقف نماد » بر 21 درصد از بازار سهام

کدخبر: ۱۵۸۳۴۲
توقف نمادهای معاملاتی همواره به‌عنوان یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در بورس تهران مطرح بوده است. این اقدام که معمولا به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات و تا زمان کسب شفافیت اطلاعاتی از سوی نهاد ناظر صورت می‌پذیرد، در ماه‌های اخیر به مانعی جدی بر سر نقدشوندگی در بازار سهام تبدیل شده است.توقف طولانی مدت نماد‌ها در ماه‌های اخیر مقدار قابل توجهی از نقدینگی بازار را در خود حبس کرد و انتقادهای زیادی نیز در بازار به وجود آمد.
قفل « توقف نماد »  بر 21 درصد از بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، زمان توقف یک ساعته نمادها در بورس‌های مطرح دنیا از سوی کارشناسان در شرایطی مطرح می شود که در بورس تهران توقف نماد در بازه زمانی بیش از 3 ساله را نیز شاهد بوده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شرایط کنونی 53 نماد فعال در بورس تهران و 15 نماد فعال در فرابورس ایران متوقف هستند. توقف این نمادها وضعیت نقد شوندگی بازار را با مشکل مواجه کرده است.

ارزش بازار 53 نماد متوقف بورسی حدود 72 هزار میلیارد تومان و معادل 21 درصد از ارزش فعلی بازار سهام است. شرکت کاشی اصفهان طولانی‌ترین زمان توقف نماد را داشته است. «کاصفا» از 2 آذر 92 به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شد. این نماد پس از گذشت بیش از 3 سال از زمان توقف هنوز هم به تابلوی معاملات بورس تهران باز نگشته است. پس از «کاصفا» شرکت آلومینیوم ایران طولانی‌ترین ‌مدت توقف نماد را داشته است. «فایرا» به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم از تاریخ 3 آبان ماه 94 تاکنون متوقف بوده است. توقف نماد معاملاتی بانک‌های تجارت، ملت و صادرات در روزهای پایانی تیر‌ماه سال جاری نیز از توقف‌های جدال‌برانگیز در بازار سهام کشور بوده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد، توقف نماد‌های بانکی از جمله نمادهای متوقف پرحاشیه در ماه‌های اخیر بوده است. در مجموع در گروه بانکی 7 نماد فعال در بورس تهران و 4 نماد فعال در فرابورس ایران در شرایط کنونی متوقف هستند. از جمله نمادهای مهم و اثرگذار متوقف زیرمجموعه این گروه می‌توان به بانک تجارت، بانک صادرات و بانک ملت که بیش از 50 درصد ارزش بازار کنونی گروه بانکی را در اختیار دارند، اشاره کرد. بیش از 5 ماه از زمان توقف نمادهای بزرگ بانکی می‌گذرد. این نمادها، به دلیل آنچه بانک مرکزی «‌لزوم رعایت استاندارد‌های حسابداری بین‌المللی و اخذ ذخایر مالی مناسب در صورت‌های مالی» به‌عنوان پیش‌شرط برگزاری مجامع عادی سالانه سهامداران بانک‌ها عنوان کرده است، همچنان متوقف هستند.

پس از بحث و جدل‌های بسیاری که پیرامون نمادهای بانکی وجود داشت سرانجام روز دوشنبه بانک ملت گزارش پیش‌بینی سود هر سهم خود بر اساس عملکرد 6 ماهه خود را منتشر کرد. دیروز نیز بانک تجارت گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم منتهی به اسفند 95 را روی سامانه «کدال» قرار داد. در همین راستا به نظر می‌رسد این دو نماد نخستین بانک‌هایی خواهند بود که با صورت‌های مالی اصلاح‌شده بازگشایی می‌شوند.

در نتیجه تعدیل‌هایی در میزان زیان این بانک‌ها صورت گرفته است که گزارش‌های بهتری نسبت به انتظارات موجود منتشر شده است. بر اساس گزارش منتشر شده، بانک ملت که پیش از اعمال این تعدیل‌ها باید بیش از 300 ریال زیان برای سال مالی 94 شناسایی می‌کرد در شرایط کنونی 10 ریال سود (با سرمایه 4 هزار میلیارد تومانی) را برای سال مالی گذشته محقق کرده است. همچنین این بانک در سال جاری، در شرایطی سود 102 ریالی (با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی) را پیش‌بینی کرده که تنها 3 ریال سود در نیمه نخست سال محقق شده است. پس از انتشار صورت مالی بانک ملت، انتظار انتشار گزارش‌های 6 ماهه دیگر بانک‌ها به وجود آمد. در نهایت روز پنج‌شنبه گزارش عملکرد بانک تجارت در 6 ماه اول سال به بازار ارائه شد. در گزارش منتشر شده بانک تجارت، زیان هر سهم این شرکت برای سال مالی منتهی به سال 95 حدود 93 ریال پیش‌بینی شده است. «وتجارت» در نیمه اول سال جاری 57 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده است. این شرکت همچنین 104 ریال زیان به ازای هر سهم در سال مالی 94 شناسایی کرده است. در این شرایط به نظر می‌رسد هفته جاری، بازگشایی نمادهای بانکی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی باشد که عمده توجه بازار را به خود جلب کند. البته احتمال اینکه بازگشایی نمادهای بانکی به بعد از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده موکول شود نیز وجود دارد، با این حال بازگشایی نمادهای دومین گروه بزرگ بورس تهران در روزهای آتی مورد انتظار است.

1086855_5319ace0-33be-4a68-9232-ac508cd20fce

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید