رفتار هیجانی سهامداران در گروه کاشی و سرامیک

بار بورس بر شانه حقوقی ها

کدخبر: ۱۵۸۶۰۸
نماگر بورس تهران دیروز برای دومین روز متوالی در هفته جاری به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه داد و با رشد 197واحدی موفق شد پس از دو هفته دوباره خود را بالاتر از 79 هزار واحد ببیند. بیشترین میزان معاملات روز گذشته توسط معامله‌گران حقوقی رقم خورد به‌طوری که خالص خرید حقوقی‌ها در بازار دیروز حدود 11میلیارد تومان بود. نگاهی به معاملات نمادهای با بیشترین تاثیر بر شاخص نیز به خوبی نشان‌دهنده حضور فعال این معامله‌گران است.
بار بورس بر شانه حقوقی ها

به گزارش اقتصادنیوز ، در مجموع می‌توان مشارکت حقوقی‌ها در سمت تقاضای سهام در جریان معاملات روز گذشته را به دو دسته تقسیم کرد. بخشی از مشارکت این معامله‌گران مربوط به معاملات بلوکی در نمادهایی همچون نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین، شرکت ارتباطات سیار ایران، فولاد مبارکه اصفهان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.

در سوی دیگر شاهد حضور فعال معامله‌گران حقوقی در میان خودرویی‌ها بودیم. به‌طوری که این گروه در صدر صنایع با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت.بر این اساس نمادهای زیرمجموعه این گروه دیروز با لیدری «خودرو» توانستند معامله بیش از 234میلیون سهمی به ارزش 36میلیارد تومان را به خود اختصاص دهند.

نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو روز گذشته نقش لیدر گروه خودرو را ایفا می‌کرد. این نماد در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز با افت قیمت مواجه شد. در ادامه اما قیمت این سهم با حضور حقوقی‌ها وارد مدار صعودی شد. دیگر سهامداران بازار سهام نیز با مشاهده فعالیت حقوقی‌ها در این نماد وارد میدان شدند. عامل دیگر ورود معامله‌گران به این نماد، هیجان ناشی از خبر فروش بلوک 6/ 16درصدی سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) بود. این عوامل در کنار یکدیگر در مجموع زمینه دادوستد حدود 33میلیون سهمی «خودرو» به ارزش 9میلیارد تومان را فراهم آورد. جو مثبت لیدر روز یکشنبه خودرویی‌ها به دیگر نمادهای این گروه تسری یافت به‌طوری که اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه «خودرو و سخت قطعات» معاملات روزانه خود را در محدوده مثبت به پایان رساند. معاملاتی که در مجموع به رشد 6/ 233واحدی (معادل3/ 1درصد) شاخص این گروه منتهی شد.

در سه ماه پایانی سال گذشته شاهد خرید بالای سهام در نمادهای زیرمجموعه این گروه بودیم. این در حالی بود که در آن مقاطع زمانی بارها به فاصله رشد قیمت خودرویی‌ها از شرایط سودآوری آنها اشاره شده بود.طی معاملات روزهای اخیر نمادهای این گروه به کف قیمتی رسیدند و سپس بازگشتند.سهامدارانی که همچنان با هراس از نوسانی بودن رشد قیمت سهام نمادهای خودرویی به جمع فروشندگان بازار می‌پیوندند، با حضور حقوقی‌ها اما به احتمال پایداری این صعودها خوشبین می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ‌گونه خبر بنیادی پیرامون وضعیت این شرکت‌ها وجود ندارد.

نگاهی به وضعیت دو نماد فعال‌تر گروه خودرو نیز نشان از تداوم وضعیت نامناسب این شرکت‌ها در سال آتی دارد. نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو در آخرین گزارش درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد واقعی 6ماهه، سود عملیاتی به ازای هر سهم را 611ریال پیش بینی کرد. افزایشی که به دنبال رشد مقدار تولید این شرکت خودروساز رقم خورده است. این در حالی است که نگاهی به هزینه مالی - اداری این شرکت از واقعیت دیگری پرده برمی‌دارد. بر این اساس هزینه 902ریالی «خودرو» به ازای هر سهم نشان می‌دهد که افزایش تولیدات این شرکت از محل دریافت تسهیلات رقم خورده است. تسهیلاتی که طبیعتا هزینه مالی و اداری شرکت ایران خودرو را افزایش داده است.

تصویب افزایش 20درصدی نرخ کاشی و سرامیک در بازار از روز شنبه باعث رشد قیمتی نمادهای این صنعت در بورس شده است به‌طوری‌که شاخص صنعت کاشی و سرامیک در روز گذشته پس از گروه زراعت، بیشترین رشد را میان دیگر صنایع بورسی داشته است. (رشد 5/ 2درصدی) با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند رشد شاخص این صنعت مقطعی است و رکود عمیق در بخش ساخت و ساز مانع از اثر رشد قیمت بر صورت‌ مالی‌های صنعت کاشی و سرامیک می‌شود.محمد گرجی‌آرا در این‌خصوص در گفت‌وگویی با سایت «دنیای بورس» گفت: افزایش قیمت اخیر در این صنعت بیشتر به دلیل بهای تمام‌شده سال‌های قبل است. با توجه به اینکه کارخانه‌های کاشی و سرامیک انرژی محور هستند، طی این سال‌ها بهای تمام‌شده آنها (با توجه به افزایش قیمت انرژی) افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر طی این سال‌ها بحث صادرات در این صنعت به‌طور کامل منتفی شده و مازاد عرضه نیز باعث شده کارخانه‌ها نتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند.وی در ادامه افزود: افزایش قیمتی که هم‌اینک صورت گرفته عمدتا برای جبران بهای تمام شده است. زمانی می‌توان انتظار سودآوری را در این شرکت‌ها داشت که مقدار فروش آنها افزایش پیدا کند. گزارش‌های این شرکت‌ها طی سال‌های اخیر رشد مقداری را نشان نمی‌دهد و به‌نظر نمی‌رسد با شرایطی که در بخش ساخت و ساز و صادرات به کشور‌های همسایه به‌خصوص عراق وجود دارد، این مقدار فروش افزایش یابد.

گزارش از فاطمه اسماعیلی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید