تعدیل مثبت پیش بینی نشده در برخی نمادهای بورس

سیگنال های گزارش 9 ماهه شرکت ها برای سهامداران

کدخبر: ۱۵۹۱۸۰
هفته گذشته سیل گزارش های 9 ماهه شرکت های بورسی به سوی سهامداران سرازیر شد. بررسی این گزارش ها نشان می دهد که اغلب شرکت ها تغییرات مثبتی در کسب و کار خود رو به رو بوده اند که افزایش قیمت دلار را باید یک دلیل مهم آن به حساب آورد.
سیگنال های گزارش 9 ماهه شرکت ها برای سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز ، این گزارش‌ها به‌طور عمومی از بهبود قابل‌توجه عملکرد شرکت‌ها نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه حکایت داشت. عمده دلیل این وضعیت مثبت تحت‌تاثیر بهبود وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها صورت گرفته است.

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ملزم به ارائه گزارش در بازه‌های 3ماهه هستند و با توجه به اینکه اکثریت شرکت‌ها، سال مالی منتهی به اسفند دارند، شاهد سیل عظیمی از گزارش‌های 9ماهه در واپسین روزهای دی ماه بودیم. عواملی همچون تغییرات غیر‌قابل پیش‌بینی نرخ ارز و همچنین رشد همه‌جانبه بازارهای کالایی در سطح جهانی باعث شد تا شاهد گزارش‌ 9 ماهه مناسبی در گروه‌های مرتبط باشیم که البته از دید تحلیلگران بنیادی قابل پیش‌بینی و قابل سنجش بوده است. برخی گروه‌ها که ارتباطی با بازارهای کالایی ندارند نیز توانستند به واسطه برخی تحولات شرایط خوبی را در گزارش فصلی خود به نمایش بگذارند. از جمله گروه‌های غیر مرتبط با بازار جهانی به گروه رایانه، سیمان و قند می‌توان اشاره کرد. در گروه رایانه‌ «رتاپ» و «رکیش» به واسطه افزایش حجم یا متوسط درآمد تراکنش‌ها به تعدیل مثبت مناسبی رسیدند. نسبت قیمت به درآمد این سهم‌ها در محدوده نسبتا مناسبی است.

سیمانی‌ها به‌عنوان یک گروه پر‌جمعیت از لحاظ تعداد نماد شناخته می‌شوند. طبق گزارش‌های ماهانه وضعیت فروش شرکت‌های سیمانی بهبود یافته بود. البته قطعی گاز و برخی شرایط مشابه از دی‌ماه منجر به کاهش فروش مقداری در فصل زمستان شد، از این‌رو سیمانی‌ها که در پاییز عملکرد خوبی داشتند به‌نظر نمی‌رسد عملکرد مناسبی در زمستان داشته باشند. این امر سبب شده که بازار با احتیاط بیشتری با این گزارش‌ها رفتار کند. در گروه قندی نیز افزایش سطح زیر کشت و همینطور افزایش میزان برداشت و تولید شکر از چغندر باعث شده تا عموم این شرکت‌ها به تعدیل مثبت دست یابند.

هرچند بر اساس خبرها چنین موضوعی انتظار می‌رفت اما کمتر کسی به تعدیل مثبت عملیاتی قندی‌ها امیدوار بود. درخصوص شرکت‌های متاثر از نرخ دلار و بازارهای کالایی، وضعیت شرکت‌های گروه شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی باید به‌صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرند.

استارت افزایش نرخ در هر سه بازار، توسط زغال‌سنگ زده شده است.با افزایش قیمت زغال‌سنگ در سطح جهانی، بهای تمام شده تولید فولاد و برخی محصولات پتروشیمی در دنیا افزایش یافت و قیمت‌های فروش این محصولات را بالا برد. ترامپ هم با ارائه برنامه‌های اقتصادی خود شرایط را برای بازار فلز روی و مس بهتر کرد. در گروه کانه‌های غیر‌فلزی، با توجه به اینکه نرخ زغال‌سنگ و سنگ‌آهن در بازار داخلی ایران ضریبی از نرخ شمش فولادی است، وقتی فولاد در جهان با افزایش قیمت همراه شد، نرخ فروش زغال‌سنگ و سنگ‌آهن ایران هم رشد کرد و چه بسیار شرکت‌هایی در این گروه که از این تحولات تاثیر مثبت با اهمیت دریافت کردند.

در گروه فلزات اساسی که فولاد‌سازها و صنایع سرب و روی به همراه مس در آن طبقه‌بندی می‌شوند، با چنین فضایی طبیعی است که شاهد تعدیل‌های مثبت‌ و گزارش‌های مثبت باشیم. تحلیلگران جهانی بر این باورند که روند قیمت جهانی مس و روی به دلیل محدود ماندن عرضه در سال 2017 صعودی خواهند ماند. همچنین توقف فعالیت برخی کارخانه‌های فولادساز چینی در هفته‌های اخیر باعث شد که قیمت محصولات فولادی در بازارهای بزرگی همچون چین تا 7درصد رشد کند.

این عوامل نشان می‌دهد که گزارش‌های مثبت 9ماهه در فصول بعدی هم می‌تواند تکرار شود. در بازار جهانی پتروشیمی، برخی فرآورده‌های پتروپالایشی همچون بوتان و پروپان رشد قیمتی با‌اهمیتی را تجربه کردند وبا توجه به وابستگی متانول و اوره به زغال‌سنگ، قیمت این محصولات رشد کرد و شرکت‌های فعال در این صنعت با رشد سود همراه شدند و هم‌اکنون شاهد گزارش‌های فصلی مناسب این شرکت‌ها هستیم.

به‌طور کلی، اقتصاد ایران تا حد بسیار زیادی کالا محور است و خدمات سهم کمتری در آن دارد. زنجیره تولید در ایران، عمدتا در مراحل ابتدایی قرار دارد، بنابراین از افزایش قیمت جهانی تاثیر مثبت با اهمیتی می‌گیرد. عموم شرکت‌های بازار سرمایه ایران که ارزش بازار بزرگی دارند هم در صنعت فلزات اساسی و پتروشیمی قرار دارند و همه اینها باعث می‌شود در فضای رشد قیمت‌های جهانی، بخش با‌اهمیتی از شرکت‌های بورسی ایران روند صعودی سودآوری را تجربه کنند. مادامی که قیمت‌های جهانی در سطوح فعلی باقی بماند، طبیعی است که انتظار گزارش‌های 12ماهه مثبتی نیز داشته باشیم.

نویسنده : ولید هلالات

کارشناس بازار سهام

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید