دو دیدگاه در خصوص بازگشایی نمادهای بانکی

5 عامل بی انگیزگی معامله گران در بازار سهام

کدخبر: ۱۵۹۵۳۹
بازگشایی نماد بانک ملت در جریان معاملات روز سه شنبه ریزش سنگین شاخص کل را در پی داشت. روز گذشته نیز در ادمه همین جو منفی، شاخص کل 3/0 درصد افت کرد.بررسی فضای معاملات بورس تهران در دو روز پایانی هفته نشان از ایجاد یک جو نگرانی در بازار سهام دارد.بر همین اساس عمده نمادهای فعال در بورس تهران در جریان دو روز معاملاتی اخیر در محدوده منفی نوسان کردند.
5 عامل بی انگیزگی معامله گران در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، نکته جالب توجه در جریان معاملات این دو روز، تقابل دو نگاه در بین فعالان تالار شیشه‌ای است. برخی معتقدند فضای منفی به وجود آمده در بازار سهام که با بازگشایی دیگر نمادهای بانکی در هفته آینده تشدید می‌شود، امری نگران‌کننده است. با این حال عده‌ای معتقدند که این فضای منفی مقطعی است و به نظر نمی‌رسد ادامه دار باشد.

به اعتقاد این گروه از کارشناسان بازگشایی نمادهای بانکی هر چند در شرایط کنونی به فضای افت عمومی قیمت سهام دامن زده است، اما به دلیل شکستن قفل نقدینگی و برداشتن فشار فروش از دیگر نمادهای بورسی، اتفاقا در بازه میان مدت تا بلند مدت به نفع معاملات بازار سهام است.

ولی نادی قمی، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین 5 عامل را برای نبود خوش بینی در این روزهای بورس برشمره و می گوید، به رغم گزارش عملکرد نسبتا خوب شرکت‌ها در فصل سوم (به ویژه شرکت‌های فروشنده مواد خام) در مقایسه با فصل قبل و فصل مشابه سال قبل، به نظر می‌رسد که این موضوع، خوش‌بینی در بازار سهام را به اندازه کافی تحریک نکرده است.

عوامل متعددی شامل افزایش نرخ تنزیل بازار سهام (نرخ بازده بدون ریسک به‌علاوه صرف ریسک)، کاسته شدن از هیجان دلار، احتمال کاهش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی، سرریز شدن هیجان منفی بانک‌ها در سایر نمادها و همچنین بسته بودن نماد شرکت‌ها در این خصوص دخیل هستند. تنگنای مالی بانک‌ها سبب شده است که نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق در بازار بدهی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و این موضوع انگیزه خرید سهام را کاهش داده است.

فرزاد میدانی، قائم مقام مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا نیز در خصوص وضعیت این روزهای بازار سهام می گوید: در روزهای اخیر با وجود شرایط خوب پیرامون بازار سهام همچون رشد قیمت‌های جهانی، حمایت مناسب حقوقی‌ها از بازار و همچنین گزارش عملکرد فصلی نسبتا خوب شرکت‌ها شاهد فضایی منفی در کلیت بازار بودیم. به‌طوری که روز گذشته نیز نمادهای کالایی بیشترین اثر منفی بر شاخص را بر جا گذاشتند. در این میان می‌توان به چند عامل اساسی اشاره کرد.

در وهله اول هراس از بازگشایی قریب‌الوقوع نمادهای بانکی و تسری هیجان منفی این بازگشایی‌ها به سایر نمادهای بازار مهم‌ترین دلیل جو منفی این روزهای بورس تهران بوده است. روز سه‌شنبه با بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت شاهد از بین رفتن 3600 میلیارد تومان نقدینگی در بازار سهام بودیم. به احتمال قوی در هفته آتی نیز شاهد بازگشایی دو نماد «وتجارت» و «وبصادر» خواهیم بود که ممکن است وضعیتی مشابه داشته باشند.

عامل دیگری که می‌توان برای این موضوع برشمرد، ضعف نقدینگی موجود در بازار است که سبب شده با وجود رشد قیمت‌های جهانی بسیاری از سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی به جمع فروشندگان بپیوندند تا شاهد افزایش روزافزون فشار فروش در بسیاری از نمادهای بازار سهام باشیم. در عین حال با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ابهامات موجود، امید به تحول شگرف فعلا نقش پررنگی را ایفا نمی‌کند. ریسک‌های سیاسی نیز همواره از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران و در راس آن بازار سرمایه به‌عنوان ویترین اقتصاد هستند.

با انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و با توجه به نامشخص بودن سیاست‌های وی درخصوص برجام و ایران تا حدودی بر این ریسک‌ افزوده شده است. علاوه بر این بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر سیاست‌های ترامپ در وضعیت مبهمی به سر می‌برند. موضوعی که طبیعتا بر روند نماد بورسی‌های وابسته به بازارهای جهانی و به دنبال آن وضعیت آتی بازار سرمایه اثرگذار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید