رئیس سازمان بورس خبر داد

بازنگری در قانون توقف و بازگشایی نمادهای بورس

کدخبر: ۱۶۰۴۹۷
بسته و باز شدن نمادها در بورس جزئی از رفتارهای بازار سهام در همه جای دنیا است. اما در بورس تهران بسته ماندن نمادها به یک چالش برای سهامداران تبدیل شده است که اوج آن را در قفل شدن نماد بانک ها مشاهده کردیم. قفل نمادهای بورس موجب شده تا ریسک نقدشوندگی در بازار سهام بالا برود. اکنون رئیس سازمان بورس از بازنگری در قانون توقف و بازگشایی نمادها خبر می دهد.
بازنگری در قانون توقف و بازگشایی نمادهای بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، نشست مشترک مقامات بازار سرمایه و پارلمان بخش خصوصی کشور در حالی صورت گرفت که به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در این بازار وارد فاز جدیدی شده است. در این جلسه که مقامات ارشد بورسی کشور و اعضای کمیسیون بازارپول و سرمایه اتاق ایران حضور داشتند موضوعاتی از قبیل مصائب بازار سهام و پول، شرایط شرکت‌های بانکی در بورس، توسعه بازار بدهی و تامین مالی بخش خصوصی از طریق بازار سهام مطرح شد.

اما یکی از نکات مهم این نشست، اظهارات شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص بازنگری قانون توقف و بازگشایی نمادها بود. با توجه به اینکه این موضوع طی یک سال اخیر بارها از سوی سهامداران مورد انتقاد واقع شده است به‌نظر می‌رسد اصلاح این قانون می‌تواند در چرخش نقدینگی و نقدشوندگی سهم‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

نگاه مدیران شرکت‌ها به شاخص شرکت

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران که به منظور بررسی مشکلات بازار سرمایه ایران عصر روز شنبه برگزار شد، گفت: باید برای تقویت سودآوری شرکت‌ها تمام همت و تلاش را به کار گرفت، چرا که از این طریق قیمت سهام نیز در تابلوی معاملات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شاپور محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون تلاش می‌شود تا مطالبات بانک‌ها و شرکت‌های بورسی از دولت با هدف تقویت بنیه شرکت‌ها در اولویت متولیان بازار سرمایه قرار بگیرد، افزود: پیگیری تدوین اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه و تزریق منابع در آن در حالی هم‌اکنون دنبال می‌شود که صندوق توسعه بازار وظیفه افزایش نقدشوندگی بازار سهام را برعهده دارد.

توجه بانک‌ها به سهامداران

رئیس سازمان بورس با اشاره به وضعیت عملکرد و سودآوری بانک‌های بورسی گفت: اولویت بانک‌ها باید همواره با سودآوری همراه باشد. بانکداری نمی‌تواند با وام‌های تکلیفی کاری از پیش ببرد. اگر عملیات اعتباری یا بانکی این موسسات سودآور نیست باید فکری به حال این مشکل کرد. اینکه تسهیلات به فرموده یا به‌عنوان تکلیف از سوی بانک‌ها ارائه و به تبع آن زیان‌های بزرگی را شناسایی کنند راه‌حل آنها نیست.وی افزود: اگر نرخ سربار در بانک‌ها افزایش یافته یا با افزایش هزینه‌های پرسنلی مواجه شده‌اند قدر مسلم نباید از جیب سهامدار اقدام به اعطای حقوق‌های بالا کنند.

از سوی دیگر برای نرخ بازدهی که هنوز کسب نشده است، نباید زیان بانک‌ها را از جیب سهامدار جبران کرد و سپس اقدام به سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بانکی کرد. انتقاد به بانک‌ها تنها مختص سهامداران خرد نیست؛ چرا که سهام عدالت 50 میلیون نفری نیز در هیات مدیره بانک‌ها حضور دارند. محمدی با بیان اینکه سازمان بورس تنها به حرف زدن اکتفا نمی‌کند، گفت: به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کردم که نمی‌توان در وضعیت کنونی بانک‌ها به سهامدار عنوان کرد که به آنها کاری نداریم.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر ثبات سیاست‌گذاری در کشور گفت: درخصوص عملکرد بانک‌ها هم‌اکنون پیگیری‌هایی مبنی بر افشای عملیات باز ارزی و تعیین تکلیف این عملیات تا پایان امسال شده است. سازمان بورس با شاخص کاری ندارد و برای افزایش نقدشوندگی و شفافیت معاملاتی همواره تلاش می‌کند.

بازنگری در توقف و بازگشایی‌ها

محمدی با بیان اینکه بازار سرمایه با محدودیت‌های ابزار مالی مواجه است، گفت: درخصوص نمادهای معاملاتی تا حدی که سازمان بورس توانسته اقدام به بازگشایی نمادها کرده است.به‌طور حتم نیز در فرآیند توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی بازنگری خواهد شد. باید نحوه چینش معاملات سهام اعم از بلوک و خرد مقررات رعایت شود تا رضایت بازار از متولیان بازار سرمایه کسب شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید