رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد

4 اقدام برای محدودیت زدایی از بازار سرمایه

کدخبر: ۱۶۵۳۷۳
در حالی محدودیت‌های موجود در بازار سرمایه طی سال‌های اخیر از مهمترین معضلات بورس بوده است که این محدودیت‌ها اعتراض اغلب سهامداران را به دنبال داشته است و این موضوع در کاهش حجم معاملات اثرگذار بوده است. در شرایط کنونی رئیس‌ سازمان بورس از رفع این محدودیت‌ها سخن می‌گوید. به‌طوری‌که طبق اظهارات شاپور محمدی حجم مبنا تا پایان سال حذف خواهد شد.
4 اقدام برای محدودیت زدایی از بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس در این رابطه توضیح داد: امسال تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا محدودیت‌های موجود در بازار سرمایه رفع شود و همچنین با همکاری وزارت اقتصاد و شورای بورس محدودیت‌های موجود در روند فعالیت کارگزاران کاهش یابد.محمدی در ادامه افزود: بر این اساس قرار است تا پایان سال حجم مبنا حذف و دامنه نوسان تعدیل شود. دامنه نوسان نیز به گفته شاپور محمدی به یک دامنه نوسان پویا تغییر خواهد کرد. البته امیدواریم این موضوع اقدامی برای افزایش دامنه و در ادامه حذف این محدودیت از معاملات بازار سهام باشد.

از دیگر معضلات بازار سهام، توقف طولانی مدت نمادهای معاملات بود. توقف طولانی‌مدت نمادهای بوسی و فرابورسی در سال 95 تشدید شد و اعتراض زیادی را از سوی فعالان بازار با توجه به قفل نقدینگی و سرمایه به دنبال داشت. در این میان یکی از عوامل کاهش حجم معاملات نیز توقف طولانی مدت نمادهای بورسی عنوان می‌شود.

پس از اعتراض‌های شدید در سال گذشته رئیس سازمان بورس وعده داد که از توقف طولانی مدت نمادها جلوگیری شود. البته برنامه مشخصی برای این موضوع عنوان نشده و محمدی در این رابطه گفت: تصمیم بر آن شده تا از توقف طولانی مدت نمادها جلوگیری شود. با این حال باید در انتظار برنامه سازمان برای جلوگیری از قفل نقدینگی برای مدت طولانی در نمادهای بورسی بود.

از دیگر مشکلات بورسی که در سال‌های اخیر مسیر انجام معاملات را ناهموار ساخته است قفل شدن سامانه معاملاتی طی روزهای معاملاتی بوده است. این موضوع به خصوص در روزهای شلوغ و با افزایش قابل توجه حجم و تعداد معاملات بیش از پیش خودنمایی می‌کرد. از ماه‌های قبل به روزرسانی سامانه معاملاتی آنلاین در دستور کار بوده است. در شرایط کنونی از دیگر برنامه‌های سازمان در این راستا به روزرسانی سامانه معاملات بود که وعده تحقق نهایی تا پایان سه‌ماه نخست سال جاری داده شد. علاوه بر این محمدی به تدوین لایحه بازار سرمایه و همچنین به روزرسانی سامانه‌های تکمیلی نیز اشاره کرد.

رئیس سازمان بورس در ادامه تحولات مثبت سال 95 را برشمرد؛ معاملات آپشن در سال گذشته گرچه به‌صورت محدود راه‌اندازی شد و شرایط برای ثبت معاملات برای چند شرکت محدود فراهم شد. علاوه بر راه‌اندازی معاملات آپشن، افشای اجباری تولیدات ماهانه شرکت‌ها نیز از دیگر مواردی بود که محمدی به آن اشاره کرد. این موضوع با استقبال گرم کارشناسان بازار همراه شده و اقدام مثبت برای افزایش نفوذ تحلیل و همچنین افزایش شفافیت بازار عنوان می‌شود.

جداسازی هسته معاملاتی بورس و فرابورس، انتشار اوراق MBS، الزام به افشای صورت‌های مالی بر اساس دستور‌العمل IFRS، رونق هر چه بیشتر معاملات بورس انرژی و افزایش دو برابری تعداد کدهای شرکت‌های فعال در بورس انرژی و رونق معاملات این بورس با حمایت وزیر نفت و پذیرش پسته و زعفران در بورس کالا از مواردی بود که شاپور محمدی به‌عنوان دستاوردهای سال گذشته به آن اشاره کرد.

در حالی‌که برنامه‌های امیدوارکننده‌ای از سوی رئیس سازمان بورس برای حرکت در مسیر پیشرفت عنوان شده است، اما از جزئیات این برنامه‌ها نکته‌ای برشمرده نشده است. به نظر می‌رسد مسیر دشواری برای رسیدن به این اهداف وجود دارد. برای مثال در بخش حذف دامنه در حالی‌که مدیران سازمان خود به اثر سوء دامنه نوسان بر روند معاملات آگاه بوده‌اند، اما در برداشتن این عامل محدودکننده مردد بوده و از انجام این کار خودداری کرده‌اند. در سال‌های دور نیز برنامه‌هایی برای دسته‌بندی سهام و تعیین دامنه نوسان مختلف چیده شد که البته این سیاست نیز پس از مدت کوتاهی کنار رفت.

محمدی که مدت زیادی از ریاست وی بر سازمان بورس نمی‌گذرد اقدامات مثبتی را برای بهبود کارآیی بازار به کار گرفته است. در این میان اقداماتی نیز انجام شده که انتقاد کارشناسان برجسته بازار را به دنبال داشته است. به نظر می‌رسد خارج از هرگونه شتاب‌زدگی می‌توان به حذف این محدودیت‌ها اهتمام ورزید و به ابهام‌های واهی که در مقابل این محدودیت‌ها برای سال‌های طولانی بر مدیران سازمان حاکم بوده، پایان داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید