نگاهی به ارزش معاملات بورس تهران از سال ۹۱ تا ۹۵

کدخبر: ۱۷۲۳۲۵
بررسی ها نشان می دهد از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۵ ارزش اسمی بورس اوراق بهادار تهران ۱۷۲ درصد و ارزش بازاری آن ۸۸.۶ درصد رشد داشته است.
نگاهی به ارزش معاملات بورس تهران از سال ۹۱ تا ۹۵

به گزارش ایسنا، بررسی ارزش بازاری بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بیانگر رشد ۸۸.۶ درصدی ارزش جاری و رشد ۱۷۲ درصدی ارزش اسمی است. ارزش جاری بازار از حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۳۳۲ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است.

طی این دوره ارزش اسمی بازار از ۵۰.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۱۳۷.۸ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. طی این دوره متوسط P/E بازار نیز با افزایش بیش از یک واحدی از ۵.۳۵ واحد در سال ۱۳۹۱ به ۶.۸۴ واحد در پایان سال ۱۳۹۵ رسید.

شاخص کل ارزش - وزنی نیز همراستا با سایر نشانگرهای بورس با رشد ۱۰۱.۱ درصدی از ۳۸ هزار و ۴۰۸ واحد در سال ۱۳۹۱ به ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد در پایان سال ۱۳۹۵ رسید. نکته دیگر این که ارزش جاری بازار در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۳۴ هزار میلیارد بود که این رقم یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۵ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین متوسط P/E بازار که در سال ۱۳۹۵، ۶.۸۴ بود یک سال قبل از آن به ۷.۴۵ می‌رسید.

علاوه بر رشد ارزش معاملات بورس اوراق بهادار حجم کل معاملات بازار از ۸۰ میلیارد سهم در سال ۱۳۹۱ با رشد ۲۲۱ درصدی به ۲۷۵ میلیارد سهم در سال ۱۳۹۵ بالغ شد. همچنین طی این دوره تعداد دفعات معاملات بازار از پنج میلیون نوبت به ۱۵ میلیون نوبت افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که تعداد دفعات کل بازار در سال ۱۳۹۲، ۱۷ میلیون نوبت، در سال ۱۳۹۳، ۱۳ میلیون نوبت و در سال ۱۳۹۴، ۱۴ میلیون نوبت بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۱ کمترین دفعات معامله و در سال ۱۳۹۲ بیشترین دفعات معامله در بورس اوراق بهادار تهران انجام و از سال ۱۳۹۳ با مقداری کاهش رو به رو شده و تا سال ۱۳۹۵ با شیب نسبتا ثابت رشد داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید