امروز در بورس چه گذشت؟

کدخبر: ۱۷۶۸۸۱
شاخص بورس امروز (دوشنبه) با 70 پله رشد و قرار گرفتن در جایگاه 80 هزار و 933 واحدی، آماده ورود به کانال 81 هزار واحدی شد.
امروز در بورس چه گذشت؟

در معاملات امروز بیش از 558 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 990 میلیارد ریال در 52 هزار و 999 نوبت خرید و فروش شد.

معدنی ها و فولادی ها در معاملات امروز، بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. قیمت سهام شرکت های فولادی و معدنی در بازار سرمایه ایران در پی رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، افزایش داشته است.

بر این اساس، نمادهای کگل (صنعتی و معدنی گلگهر) و فولاد (فولاد مبارکه) به همراه وصندوق (صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی)، پرداخت (به پرداخت) و اخابر (مخابرات) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. درمقابل شپدیس (پتروشیمی پردیس) و بترانس (ایران ترانسفو) بیشترین تاثیر منفی را گذاشتند.

برترین گروه بورسی در معاملات امروز گروه فلزات اساسی بود، بر این اساس، 119 میلیون سهم این گروه به ارزش 213 میلیارد ریال معامله شد.

گروه رایانه به ارزش 150 میلیارد ریال و گروه شیمیایی به ارزش 121 میلیارد ریال در رده های بعدی قرار داشتند.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 23 واحد بالا رفت.

شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 66 واحد رشد کرد.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 50 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 97 واحد رشد کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 82 واحد افزایش یافت اما شاخص بازار دوم بورس 26 واحد افت کرد.

** معامله 483 میلیارد ریال اوراق با درآمد ثابت در فرابورس

فرابورس ایران مبادلات دومین روز کاری مرداد 96 را با نقل و انتقال 167 میلیون ورقه بهادار در بیش از 27 هزار نوبت به ارزش افزون بر 972 میلیارد ریال پایان داد.

همزمان با بازگشایی هفت نماد معاملاتی، شاخص کل نیز با افت کمتر از یک واحد مواجه شد و در سطح 923 واحد قرار گرفت.

در معاملات روز جاری، نمادهای کود شیمیایی اوره لردگان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، افرانت، لوله و تجهیزات سدید، نفت پاسارگاد و حق تقدم این نماد، شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور و پتروشیمی اصفهان بازگشایی شدند.

سرمایه‌گذاران همچنین 495 هزار ورقه بهادار را در بازار اوراق با درآمد ثابت به ارزش 483 میلیارد ریال معامله کردند که اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم به میزان 135 هزار ورقه و ارزش بیش از 129 میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

امروز همچنین موعد سررسید اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم بود که نماد این اوراق 26 تیرماه به منظور پرداخت مبالغ اسمی در سررسید متوقف شده بود.

تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز میزبان معامله بیش از 99 هزار ورقه تسه به ارزش 76 میلیارد ریال بود. قیمت تسه‌ ها امروز در دامنه 750 تا 778 هزار ریال قرار داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید