تاثیر شروع ضعیف بازارهای جهانی بر شاخص سهام؛

سایه احتیاط بر سر بورس /برآیند صفر معاملات بورس

کدخبر: ۱۷۹۶۲۹
بازگشایی ضعیف بازارهای جهانی به دنبال انتشار گزارش‌های اقتصادی چین که کمتر از سطح انتظارات بودند، در کنار احتیاط فعالان تالار شیشه‌ای در دیگر گروه‌ها سبب شد برآیند تغییرات دماسنج بورس تهران در معاملات دیروز صفر شود. در عین حال ارزش معاملات خرد سهام نیز در محدوده 92 میلیارد تومانی قرار داشت. امری که حاکی از کاهش تحرک معامله‌گران در بورس تهران است.
سایه احتیاط بر سر بورس /برآیند صفر معاملات بورس

به گزارش اقتصادنیوز،  بورس تهران در حالی سومین روز معاملاتی خود در هفته جاری را پشت سر گذاشت که شاخص کل افت ناچیز 2واحدی را تجربه کرد. بازگشایی ضعیف بازارهای جهانی به دنبال انتشار گزارش‌های اقتصادی چین که کمتر از سطح انتظارات بودند، در کنار احتیاط فعالان تالار شیشه‌ای در دیگر گروه‌ها سبب شد برآیند تغییرات دماسنج بورس تهران در معاملات دیروز صفر شود. در عین حال ارزش معاملات خرد سهام نیز در محدوده 92 میلیارد تومانی قرار داشت. امری که حاکی از کاهش تحرک معامله‌گران در بورس تهران است. قرار داشتن ارزش معاملات سهام در روزهای اخیر در سطوح کمتر از 100 میلیارد تومان نشان می‌دهد که فضای احتیاط بر معاملات بورس تهران سایه انداخته است.

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته در سطح 81 هزار و 659 واحدی قرار گرفت. در حالی که شاخص کل معاملات روز گذشته را بدون تغییر خاصی نسبت به روز یکشنبه سپری کرد، شاخص هموزن افت 15/ 0 درصدی را به ثبت رساند. واگرایی شاخص‌های کل و هموزن، از ابتدای سال جاری از کمبود نقدینگی نشات گرفت. این امر سبب شد شاخص هموزن با فاصله چشمگیری از شاخص کل رشد کند. پس از آن اما با بهبود عملکرد شرکت‌های بزرگ از جمله فلزی‌ها و معدنی‌ها به دنبال رشد نسبتا چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی (به خصوص فلزات پایه)، انگیزه‌های لازم برای ایجاد تقاضا در سهام شرکت‌های این گروه‌ها فراهم شد. در نهایت معامله‌گران شاهد اصلاح شاخص هموزن و رشد شاخص کل بودند تا تغییرات از ابتدای سال این دو شاخص به سمت همگرایی حرکت کند. هر‌چند دیروز تحت تاثیر بازگشایی نسبتا ضعیف بازارهای جهانی، احتیاط معامله‌گران در نمادهای کالامحور رشد شاخص کل را متوقف کرد اما شاخص هموزن همچنان در مسیر ریزشی حرکت کرد (البته از شتاب ریزش این نماگر نسبت به روزهای قبل کاسته شد). در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، درصورت شروع ضعیف بازارهای کالایی این احتمال وجود دارد که اصلاح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام اتفاق افتد یا نقدینگی به سمت گروه‌های کوچک‌تر حرکت کند. با توجه به بازگشایی ضعیف این بازار‌ها دیروز فعالان تالار شیشه‌ای شاهد اصلاح نسبی قیمت‌ها در گروه‌های وابسته به بازارهای جهانی بودند. ضمن اینکه وضعیت دیگر گروه‌های فعال در بورس تهران نیز ضعیف دنبال شد.

بورس و بازار‌های جهانی

با توجه به اینکه عمده رشد نماگر اصلی بازار سهام در روزهای اخیر مرهون رشد قیمت نمادهای وابسته به بازارهای جهانی بوده است، رصد روزانه معاملات این بازار‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری سهامداران پیدا کرده است. بر همین اساس پیشتر گفته شد که چگونگی بازگشایی بازارهای جهانی در جریان معاملات روز دوشنبه می‌تواند معاملات بورس تهران را دستخوش تغییراتی کند. روز گذشته انتشار گزارش‌های مهم اقتصادی چین مثل تولیدات صنعتی، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و سطح خرده‌فروشی منتشر شد. این گزارش‌ها در مجموع ضعیف‌تر از سطح انتظارات ارزیابی شد و با انتشار سیگنال‌های منفی به بازار‌های کالایی توقف رشد قیمت فلزات را به دنبال داشت. بر همین اساس روند صعودی شاخص گروه فلزات اساسی نیز تحت تاثیر معاملات ضعیف شرکت‌های زیر‌مجموعه متوقف شد. البته در این میان یک استثنا نیز وجود داشت؛ «فولاد» معاملات «فولاد» دیروز پررونق دنبال شد به‌طوری که حدود 10 درصد ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به نماد معاملاتی این شرکت اختصاص یافت. امری که به دنبال تقویت معاملات فولاد به سبب تقاضای چشمگیر آن در بازار داخلی (بورس کالا) رقم خورد. دیروز تقاضای فولاد در بورس کالا بسیار چشمگیر بود. این امر سبب جهش قیمتی این کالا‌ها شد. بر همین اساس دیروز قیمت تختال SM فولاد مبارکه با قیمت پایه 17,100 ریال در سطح 18,810 ریال معامله شد. این موضوع باعث شد ورق گرم از قیمت پایه 21,978 ریال به 24,175 ریال جهش کند. شمش فولاد خوزستان که 19,500 ریال قیمت پایه خورده بود در رقم باورنکردنی 21,058 ریال معامله شد. ذوب‌آهن هم توانست سبد میلگرد را با قیمت پایه 20,800 در سطح 22,381 ریال بفروشد. بر همین اساس دیروز اقبال مناسبی از سهام «فولاد» صورت گرفت به‌طوری که این نماد جزو نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بود. دیروز در تحولات بازارهای جهانی قیمت هر تن مس با افت بیش از 5/ 0 درصدی نسبت به روز جمعه به 6386 دلار رسید. قیمت روی و سرب اما با تقویت نسبی مواجه شد. قیمت این دو فلز نسبت به معاملات روز جمعه رشد 37/ 0 درصدی را تجربه کردند و به ترتیب در سطح 2913 دلار و 2342 دلار (در هر تن) رسید. گفته می‌شود تقویت قیمت این دو فلز تحت تاثیر نگرانی‌هایی از کاهش عرضه این دو کالا بوده است (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت 14:30 اعلام می‌شوند).

پارسان پس از بازگشایی

دیروز در گروه شیمیایی معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت نفت و گاز پارسیان بودند. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان روز چهارشنبه، بلوک 08/ 7 درصدی سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی مارون را به قیمت پایه هر سهم 33 هزار ریال روانه میز فروش فرابورس ایران کرد و در نهایت به ارزش بیش از 934 میلیارد تومان معامله شد. این شرکت همچنین تعدیل مثبت 46 درصدی سود هر سهم خود را روز یکشنبه منتشر کرد. «پارسان» در گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال 96 بر مبنای عملکرد 9 ماهه، سود هر سهم خود را 541 ریال عنوان کرده است که نسبت به سود 370 ریالی قبلی افزایش 46 درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت همچنین در 9 ماه ابتدای سال 291 ریال معادل بیش از 54 درصد از سود اعلام شده فعلی را محقق کرده است.به نظر می‌رسد این عوامل موجب افزایش اقبال معامله‌گران به سهام این شرکت شده است. امری که منجر به رشد 9/ 3درصدی قیمت سهام این شرکت در جریان معاملات دیروز شد و این نماد را درصدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر محاسبه شاخص کل قرار داد. در بازار روز دوشنبه گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. نکته قابل توجه اینکه گروه خودرویی رفته‌رفته جای خود را در صدر فهرست بیشترین ارزش معاملات واگذار می‌کند. شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات تقریبا در کف یک‌ساله خود قرار گرفته است. در گروه خودوریی عمده نمادها به نوسان در محدوده منفی ادامه دادند. نتیجه این موضوع افت حدود 5/ 0 درصدی شاخص این گروه بود. نماد «خودرو» نیز حالا از کف یک ساله خود عبور کرده است. از این رو ممکن است فعالان تالار شیشه‌ای با رسیدن به این سطوح حمایتی بار دیگر شاهد تقویت معاملات این سهم‌ها باشند.

تداوم عقب‌نشینی پالایشی‌ها

در گروه فرآورده‌های نفتی، دیروز فعالان تالار شیشه‌ای شاهد تداوم افت قیمت عمده نمادهای زیر‌مجموعه این گروه بودند. سهام این شرکت‌ها در جریان معاملات روز شنبه به دنبال شایعه‌ای در مورد اعلام نرخ این شرکت‌ها در سه ماه نخست سال از سوی شرکت پالایش و پخش رشد‌های چشمگیری را تجربه کردند و شاخص کل را نیز به طرز چشمگیری ارتقا دادند. پس از رد این شایعه و احتمالا نگاه معامله‌گران به تجربه بازار از این نماد‌ها از هیجان موجود در این گروه کاسته شد. شاخص گروه فرآورده‌های نفتی طی معاملات روز گذشته افت حدود 4/ 0 درصدی را تجربه کرد تا یک بار دیگر شاهد معاملات پراحتیاطی باشد. با وجود تحولات قابل توجه در درآمدهای عملیاتی و بهای تمام‌شده محصولات فروش‌رفته این شرکت‌ها، سهامداران هنوز از سابقه این گروه (توقف‌های درازمدت و نوسان دستوری قیمت‌ نهاده‌های تولید و محصولات) هراسان هستند و با احتیاط به نمادهای این گروه نزدیک می‌شوند.

بورس از دریچه معاملات

در معاملات روز دوشنبه بورس تهران سهامداران بیش از 468 میلیون برگه سهم و حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند. ارزش این مبادلات بیش از 115 میلیارد تومان بود. از این میزان حدود 92 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت. بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای موتورسازان تراکتورسازی ایران، معادن منگنز ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، مس شهید باهنر، قند قزوین، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و ایران یاسا تایر بود. در مقابل نمادهای درخشان تهران، کاشی تکسرام، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، آبادگران ایران، بین‌المللی محصولات پارس، لنت ترمز ایران و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. معامله‌گران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، کیان، پارند پایدار سپهر، سهام معادن منگنز ایران، اوراق مشارکت ملی نفت ایران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند. این در حالی بود که در سوی دیگر بازار، گروهی از سرمایه‌گذاران برای خروج از واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام کاشی تکسرام، واحدهای صندوق کیان، سهام خدمات انفورماتیک، سیمان مازندران، اوراق صکوک سایپا و واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر سنگین‌ترین‌صف‌های فروش را ثبت کردند. در پایان معاملات دیروز فولاد مبارکه با معامله 52 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و ایران ترانسفو با معامله بلوکی 2/ 11 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید