استقبال بورس از دولت دوازدهم

کدخبر: ۱۸۰۳۱۲
شاخص بورس امروز (یکشنبه) با 61 واحد رشد، به کانال 82 هزار واحدی وارد شد و در جایگاه 82 هزار و 16 واحدی جای گرفت.
استقبال بورس از دولت دوازدهم

معاملات امروز بازار سرمایه، نسبت به دیروز- شنبه- کم رمق تر بود اما همچنان روندی صعودی داشت؛ به طوری که پس از ماه ها توانست وارد کانال 82 هزار واحدی شود.

در معاملات امروز بیش از 443 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 453 میلیارد ریال در 41 هزار و 225 نوبت خرید و فروش شد.

همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز رشد کردند؛ به طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 19 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 20 واحد بالا رفت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 15 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 70 واحد رشد کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 34 واحد و شاخص بازار دوم بورس 180 واحد افزایش یافت.

بیشترین ارزش معاملات امروز به گروه فلزات اساسی با معامله 46 میلیون سهم به ارزش 114 میلیارد ریال اختصاص داشت.

گروه خودرو به ارزش 102 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 94 میلیارد ریال نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.

نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، پرداخت، پاکشو (صنایع پاکشو) و خودرو (ایران خودرو) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند اما فولاد (فولاد مبارکه) و همراه (ارتباطات سیار ایران) بیشترین تاثیر مثبت را بر جای گذاشتند.

**رشد سه پله ای آیفکس

در دومین روز کاری این هفته به موازات رشد سه پله‌ای آیفکس (شاخص فرابورس) و استقرار این نماگر در ارتفاع 933 واحدی، بیش از 125 میلیون ورقه بهادار به ارزش 647 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد.

بیش از 34 میلیون سهم به ارزش افزون بر 28 میلیارد ریال در نماد ذوب آهن اصفهان دادوستد شد که بیشترین حجم مبادلاتی را در این نماد رقم زد.

نگاهی به دادوستدهای صورت‌گرفته در بازار پایه نیز حاکی از مبادله بیش از 40 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 90 میلیارد ریال در تابلوهای معاملاتی این بازار است. 

در تابلو اوراق با درآمد ثابت شاهد دادوستد بیش از 263 هزار ورقه به ارزش افزون بر 258 میلیارد ریال بودیم که اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این تابلو به خود اختصاص داد.

مدیرعامل فرابورس امروز در نشستی با تشریح جزییات انتقال 11 شرکت به بازار 'ج' فرابورس گفت: بازار پایه با دارابودن حدود 200 شرکت، 30 درصد کل ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارد.

«امیر هامونی» یادآوری کرد بازار پایه، پر ریسک ترین بازار در مجموعه بازار سرمایه به شمار می رود که بازار پایه 'ج' از همه پر ریسک تر است.

وی افزود: بیشتر شرکت های موجود در بازار پایه، فاقد شفافیتند؛ به عنوان مثال صورت مالی ارایه نکرده یا در پنج سال گذشته مجمع برگزار نکرده اند.

به گفته وی، نماد این 11 شرکت که اکنون در بازار پایه 'ب' فرابورس قرار دارند، فردا- دوشنبه- بسته و شنبه آینده در بازار پایه 'ج' بازگشایی می شوند.

مدیرعامل فرابورس گفت: این 11 شرکت تاکنون در بازار پایه 'ب' فرابورس معامله می شدند اما به دلیل فقدان شفافیت مالی، به تابلو 'ج' تبعید می شوند.

هامونی اضافه کرد: به این شرکت ها مهلت 6 ماهه ای برای شفاف سازی داده شده بود اما نتوانستند گزارش مالی شفافی را ارایه کنند.

وی افزود: شرکت های موجود در بازار پایه فرابورس، فرایند پذیرش را طی نمی کنند و فرابورس، فقط شرایط معامله آنها را فراهم می کند.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: پیش از معامله سهام این شرکت ها در فرابورس، سهام آنها بدون هیچ نظارتی در کوچه و خیابان معامله می شد.

هامونی تاکید کرد شرکت های موجود در بازار پایه، از نظر گزارش گری مالی، نقص دارند و از مزایای شرکت های بورسی مانند معافیت مالیاتی برخوردار نمی شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید