بازده بورس از ابتدای سال به 12 درصد رسید

آدرس سبدهای برنده در بازار سهام

کدخبر: ۱۸۷۵۴۳
بورس تهران با کسب بازدهی بیش از ۱۲ درصدی از ابتدای سال، یکی از دوره‌های رونق خود را پشت‌سر می‌گذارد و همچنان پیشتاز بازارهای مالی و پولی کشور است. عمده این رشد از اوایل تابستان شروع شد؛ جایی که شاخص کل بورس از کانال ۷۸ هزار واحدی مسیر نزولی خود را تغییر داد و اکنون تا نیمه بالایی کانال ۸۶ هزار واحدی صعود کرده است.
آدرس سبدهای برنده در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، اما بازدهی فعالان بازار سهام طی این دوره با توجه به سبد سرمایه‌گذاری آنها متفاوت بوده است. برای آن دسته از بازیگران که به‌طور مستقیم سهام خرید و فروش می‌کنند باید به عملکرد صنایع مختلف بورس توجه کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در تابستان، گروه‌های کالایی نظیر فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین اقبال ازسوی سهامداران همراه بودند.

کارشناسان معتقدند در فصل پاییز ریسک برجام در تقابل با قیمت دلار قرار می‌گیرد و تکرار الگوی تابستان در این دوره نیز دور از انتظار نیست. در سوی دیگر، سرمایه‌گذارانی قرار داشتند که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری (فعالیت غیرمستقیم) به بورس وارد شدند. بررسی‌ها تاکید می‌کند بازدهی بخش مهمی از این صندوق‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال و همچنین ماه مهر از شاخص کل بورس بالاتر بوده است. بنابراین صندوق‌ها می‌توانستند برای فعالان غیرحرفه‌ای بازار سهام گزینه مطلوب‌تری باشند.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت با آغاز مهرماه شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سهام باشیم، اما هراس از ریسک‌های سیاسی ناشی از سخنان ترامپ درخصوص برجام سبب وضعیتی عکس در این بازار شد؛ به‌طوری که بخشی از نقدینگی حاضر در بورس تهران با نگرانی از این ریسک سیستماتیک از بازار خارج شدند و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته پایانی مهرماه، ضمن ایراد اظهارات تند علیه ایران، سرنوشت توافق هسته‌ای را به کنگره سپرد تا در یک مدت ۶۰ روزه این موضوع را تعیین تکلیف کند. درخصوص نتیجه‌گیری کنگره تحلیل‌های بسیاری شنیده می‌شود. در این میان نتیجه هر چه باشد اما در این مهلت تعیین شده، افزایش احتیاط در میان معامله‌گران را به دنبال خواهد داشت. در این میان به نظر می‌رسد خودرویی‌ها بیشترین واکنش را نسبت به این موضوع نشان دهند.

 همگام با بازیگران بازار

روز گذشته تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار بیش از ۷۹ میلیون سهم و در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه‌جایی‌ نقدینگی معادل ۳۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان را از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل کرد تا بیشترین مقدار تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقوقی از ۱۶ مهرماه در کارنامه بورس تهران ثبت شود. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌گران حقوقی اما به نماد معاملاتی شرکت داده‌گستر عصر نوین اختصاص داشت.

به این ترتیب دیروز افزون بر ۴۵ میلیون سهم «های وب» به ارزش ۲۰ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.  پس از «های وب»، بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش شکل گرفت. به‌طوری‌که حدود ۲۶ میلیارد تومان از خریدهای روز گذشته در نماد «کاوه» از سوی حقوقی‌ها به ثبت رسید.

هر چند خرید معامله‌گران حقیقی از این نماد از حقوقی‌ها سبقت گرفت اما با فروش ۹۹ درصدی این معامله‌گران (حقیقی‌ها)، ورق تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی برگشت. در مجموع برآیند این موضوع به تغییر مالکیت ۲۶ میلیون سهمی «کاوه» به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی - حقوقی منجر شد.  در آن سوی بازار نیز حقیقی‌ها بیشترین تحرک خود را در نماد معاملاتی شرکت‌های الکتریک‌ خودرو شرق‌، فولاد مبارکه اصفهان و کابل‌ البرز دیده شد.

به این ترتیب دیروز حدود ۴ میلیون سهم «خشرق» از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل یک میلیارد و ۹۶ میلیون تومان به پرتفوی این گروه از معامله‌گران منتقل کرد.  «فولاد» نیز که پس از انتشار پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای دوره ۶ ماهه روی سامانه کدال و تعدیل مثبت ۷۸ درصدی، مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفته است، دیروز نیز شاهد تغییر مالکیت ۴/ ۷ میلیون تومانی به نفع این معامله‌گران بود. در «بالبر» نیز ۵/ ۲ میلیون سهم به ارزش ۶۲۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی منتقل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید