پیش بینی درآمد 600 میلیارد تومانی از محل شماره گذاری خودروهای خارجی

عوارض واردات خودروهای سواری افزایش می یابد

کدخبر: ۱۵۴۹۵۰
یکی از مواردی که به طور مستقیم روی افزایش قیمت خودروهای وارداتی اثر می گذارد میزان عوارض و حقوق گمرکی است که از واردکنندگان دریافت می شود. بر اساس لایحه بودجه 96 که دیروز به مجلس ارائه شد دولت قصد دارد عوارض واردات خودروهای سواری را افزایش دهد.
عوارض واردات خودروهای سواری افزایش می یابد

لایحه بودجه سال 1396 در حالی روز گذشته ازسوی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که مجموع حقوق ورودی گمرک از محل واردات خودرو به میزان سه هزار و 217 میلیارد و 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابر لایحه بودجه سال 1395 درآمد گمرک از محل واردات خودرو، دو هزار و 92 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که مقایسه رقم سال آینده با سال جاری نشان از افزایش یک هزار و 125 میلیارد تومانی درآمدهای دولت از این محل دارد.

از سوی دیگر، سال آینده عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد قیمت بر روی کشتی افزایش خواهد یافت. مطابق این پیشنهاد عایدی دولت از این محل 260 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در لایحه بودجه سال 95 این رقم به میزان 220 میلیارد تومان به تصویب رسیده بود؛ درصورتی‌که رقم مدنظر برای سال آینده به تصویب مجلس برسد، دولت از این محل در مقایسه با سال جاری 40 میلیارد تومان افزایش درآمد خواهد داشت.

یکی دیگر از ردیف‌های بودجه‌ای که همواره در لایحه بودجه دولت از محل واردات خودرو در نظر گرفته می‌شود، درآمد دولت از محل اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودروهای وارداتی است که اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند. این رقم که متناسب با میزان آلایندگی و ارزش گمرکی خودروها تعیین می‌شود در لایحه بودجه سال آینده به میزان 600 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. دولت در لایحه سال 1395 نیز همین عدد را ارائه کرده بود که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسید. به‌رغم آنکه بررسی ارقام موجود در لایحه بودجه سال‌ 1396 پیش‌بینی‌هایی است که دولت در نظر گرفته و ممکن است با تغییراتی از سوی مجلس مواجه شود، اما ارقام موجود در جداول لایحه بودجه نشان از افزایش درآمدهای دولت از محل واردات خودرو دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید