بلومبرگ بررسی کرد

تصمیم اوپک برای افزایش چشمگیر قیمت نفت کافی نیست

کدخبر: ۱۵۵۲۴۱
تصمیم اوپک مبنی بر کاهش سقف تولید از ابتدای سال 2017 میلادی توانسته قیمت نفت را افزایش دهد اما این کاهش آنقدر نیست که یکی از اصلی ترین عامل های افت قیمت نفت در چند سال اخیر را برطرف کند. این عامل ذاخیر نفت در جهان است که با وجود کاهش سقف تولید اوپک همچنان در سطح بالایی حفظ خواهند شد.
تصمیم اوپک برای افزایش چشمگیر قیمت نفت کافی نیست


به گزارش بلومبرگ اوپک احتمالا تا اواسط سال آینده میلادی بازار را به توازن خواهد رساند، اما به نظر نمی رسد که کاهش تولید این سازمان بتواند سطح ذخایر نفت خام جهان را که موجب افت قیمت ها شده، به رقم هدف گذاری شده کاهش دهد.

امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه گفت، بازار نفت تا اواسط سال آینده به توازن مجدد خواهد رسید و فزونی عرضه بر تقاضا که در طی بیش از 3 سال گذشته تداوم داشته پایان خواهد یافت.

اما ارزیابی ها بر اساس آمارهای اوپک نشان می دهد که حتی اگر اوپک در نشست روز شنبه، تولید کنندگان غیر عضو را متقاعد به پیوستن به طرح کاهش تولید کند، در کل سال 2017 میزان کلی ذخایر نفت خام جهان که به ارقامی بی سابقه رسیده کاهش قابل توجهی نخواهد داشت.

تاماس وارگا تحلیلگر موسسه پی وی ام اویل اسوسیتس در لندن گفت: حتی در صورت تبعیت 100 درصدی تولید کنندگان عضو و غیر عضو از توافق کاهش تولید، حجم ذخایر جهانی بعید است در نیمه نخست 2017 کاهش یابد.این موجب خواهد شد که قیمت نفت خیلی افزایش نیابد.

الوجیو دلپینو، وزیر نفت ونزوئلا هفته گذشته گفته بود اگر اوپک بتواند حجم ذخایر نفتی را به سطح عادی برگرداند، قیمت نفت ممکن است به 60 تا 70 دلار برسد.
سابقه قبلی اوپک نشان می دهد که این سازمان تنها به 80 درصد کاهش تولید وعده داده شده عمل خواهد کرد.

در حالی که روسیه وعده داده که در این توافق مشارکت کند و تولید خود را در نیمه نخست سال آینده 300 هزار بشکه در روز کاهش دهد، دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک نظیر مکزیک، آذربایجان و کلمبیا نیز ممکن است کاهش های داوطلبانه ای را انجام دهند. اما این میزان کاهش تولید ذخیره تقریبا 300 میلیون بشکه ای نفت جهانی را تغییر خاصی نخواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید