کاهش فروش رایانه و قطعات جانبی تا 50 درصد

شوک قیمت دلار در بازار کامپیوتر

کدخبر: ۱۵۵۳۷۱
همانگونه که پیش بینی می شد افزایش قیمت دلار به 3900 تومان اثر خود در بازار کامپیوتر و دیجیتال کشور را هم نشان داد. جایی که برخی از فعالان این بازار از کاهش فروش تا 50 درصد هم خبر می دهند. در این شرایط بسیاری از فروشندگان دست از فروش کشیده اند و منتظرند تا نوسان قیمت دلار به پایان برسد.
شوک قیمت دلار در بازار کامپیوتر

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران درباره تحولاتی که بازار کامپیوتر این روزها از سر می‌گذراند، می‌گوید: «این روزها هیچ بازرسی به بازار برای کنترل قیمت‌ها نفرستاده‌ایم، چراکه بازار کالای آی‌تی به ویژه کامپیوتر به‌طور مستقیم با افزایش قیمت ارز تغییر می‌کند و اگر این روزها فروشنده‌ای کالایی را با نرخ ارز 3 هزار 800 تومان خریده است حق دارد با قیمت بالاتری آن را بفروشد، چراکه این روزها حتی هزینه‌های حمل نیز افزایش پیدا کرده است. این عوامل از جمله دلایل افزایش قیمت کالا در بازار کامپیوتر شده است.» او اما امیدوار است که با ثابت شدن قیمت دلار کالای آی‌تی با کاهش و ثبات قیمت مواجه شوند، چراکه به اعتقاد او این وضعیت حتی به سود فروشنده‌ای نیست که با دلار ارزان‌تری خرید کرده و حالا با قیمت بیشتر می‌فروشد، چراکه پس از آن باید با دلار بالاتری کالایش را تامین کند: «درحال حاضر کنترل بازار را به فروشندگان و اصنافشان واگذار کرده‌ایم که شرایط مصرف‌کننده را در نظر بگیرند و اگر افزایش قیمتی لحاظ می‌کنند به گونه‌ای باشد که دور از انصاف نباشد.»

او اضافه می‌کند: «هرچقدر دلار افزایش یابد خرید مردم کمتر می‌شود بنابراین ما امیدواریم با کاهش قیمت دلار و کالاها مصرف‌کنندگان هم توان خرید داشته باشند چراکه هرچقدر افزایش قیمت هم داشته باشیم اگر کسی در بازار نباشد که خرید کند بازار بی‌ارزش می‌شود.» میرمهدی با اشاره به اینکه در صورت کاهش نرخ جلوی گران فروشی بی‌دلیل در بازار گرفته خواهد شد، می‌افزاید: «اگر قیمت دلار کاهش یابد مطمئنا بازار را رصد می‌کنیم و نخواهیم گذاشت جنسی بیش از قیمت عرف بازار به فروش برسد و درصورت برخورد با چنین چیزی حتما فرد خاطی را جریمه و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهیم کرد.»

نشانه‌هایی از خرید را باید با رفت و آمد مداوم مشتریان و شلوغی بازارها سنجید حال آنکه در هفته‌ای که نرخ ارز افزایش ناگهانی داشته، یکی از بازارهای مرکزی کامپیوتر تهران خالی از چنین نشانه‌هایی است و برخی با پرسه زدن در بازار به پرسیدن قیمت برخی از لوازم جانبی مشغولند. غلامرضا کمالوند فروشنده‌ای است که در 15 سال گذشته در این بازار کار کرده است. او به توقف فروش شرکت‌های واردکننده یا اصلی کامپیوتری در روزهای اخیر اشاره می‌کند که در زمان نوسان قیمت لیست‌ به‌روز شده قیمت اجناس برای فروش را بسته‌اند.  او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «درحالی که به فروش جنس مشغولیم، متوجه می‌شویم شرکت‌های واردکننده لیست فروش را بسته‌اند و از فردا هم شرکت می‌گوید 15 درصد قیمت‌ها افزایش یافته‌اند. در این وضعیت کالاهایی که تا دیروز 70 هزار تومان به فروش می‌رسید، حالا قیمت خریدش بالای 83 هزار تومان است.»

او ادامه می‌دهد: «همه این اتفاقات در فاصله 7 روز گذشته رخ داده است و باید گفت که ضرر ما از این قضیه تنها 13 هزار تومان نیست بلکه اگر تعداد خرید را 500 در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید ما چه ضرر بزرگی را تجربه می‌کنیم. به‌طور مثال اگر شما 100 نوت بوک داشته باشید خیلی باید آدم خوش‌شانسی باشید که وقتی آن 100 نوت بوک را فروختید، بتوانید دوباره با همان قیمت قبلی این کالا را بخرید. ممکن است یک نفر در لحظه بتواند نوت‌بوک‌هایش را با توجه به قیمت‌های گران شده بفروشد اما وقتی بخواهد همان کالا را تامین کند، باید با قیمتی بیشتر از چیزی که سود کرده خرید کند. به همین علت است که اگر از بازار بخواهید جنس بخرید، برخی هستند که به شما جواب مثبت نمی‌دهند. به آنها هم نمی‌شود خرده گرفت چون در این شرایط هر معامله‌ای ضرر و زیان خودش را دارد.»

فعالان بازار سخت‌افزار می‌گویند که میزان فروش فروشگاه‌ها تا 50 درصد کاهش یافته است و از سوی دیگر پیش‌بینی فعالان این حوزه حکایت از کاهش بیش از پیش آن دارد. این نظریه را مصطفی پور تایید می‌کند که مدیر یک فروشگاه سخت‌افزاری است و در این رابطه می‌گوید: «فروش و درآمد امسال ما نسبت به پارسال نصف شده و گردش مالی اغلب با ارائه خدمات تعمیر و فروش کالای جانبی انجام می‌شود. بازارهای مرکزی هم همان‌طور که می‌بینید حال و روز خوبی ندارند و با وجود اینکه این پاساژ در مرکزی‌ترین نقطه شهر و در دسترس مردم است، بازدیدکننده خوبی ندارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید