گزارش گمرک در 11 ماه منتهی به بهمن منتشر شد

واردات در کمین صادرات

کدخبر: ۱۶۲۴۲۶
بررسی کارنامه تجارت خارجی کشور در 11 ماه منتهی به بهمن سال 95 از دو تغییر عمده در روند واردات و صادرات خبر می‌دهد. از یکسو، مجموع عملکرد تجاری کشور نشان از رقابت نزدیک واردات با صادرات دارد؛ به‌گونه‌ای که فاصله ارزش دلاری واردات و صادرات در مقایسه با گزارش ماه پیش گمرک، کاهش یافته است. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه از نظر وزنی واردات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، اما از نظر ارزشی رشد بیش از 3 درصد را تجربه کرده است.
واردات در کمین صادرات

به گزارش اقتصاد نیوز ، این آمارها حاکی از این است که واردات کالاها برای کشور گران‌تر تمام شده و این موضوع را می‌توان ناشی از افزایش تورم جهانی یا نوسانات اخیر قیمت ارز در بازار داخلی تعبیر کرد. مطابق آمارها، ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در 11 ماه منتهی به بهمن، 76 میلیارد و 907 میلیون دلار ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته، نشان از رشد بیش از 8/ 1درصدی دارد.

مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در مدت مشابه سال گذشته، 75 میلیارد و 536 میلیون دلار ثبت شده بود. بر همین اساس، تجار ایرانی در مدت مذکور، یک میلیارد و 371 میلیون دلار بیشتر از سال قبل، با سایر کشورها، مبادلات تجاری انجام داده‌اند که نشان‌دهنده بزرگ‌تر شدن حجم تجارت خارجی ایران است.

از سوی دیگر، مطابق آمارها، 5 مقصد عمده صادراتی ایران «چین، امارات‌متحده عربی، عراق، ترکیه و کره‌جنوبی» به شمار می‌روند که میزان صادرات ایران به 3 کشور «امارات متحده عربی، عراق و ترکیه» با افت همراه بوده است. در مقابل کشورهای عمده وارد‌کننده کالا به ایران، به‌ترتیب «چین، امارات‌متحده‌عربی، کره‌جنوبی، ترکیه و آلمان» عنوان شده که تحلیل آمارها نشان می‌دهد، واردات ایران از 3 کشور «امارات‌متحده‌عربی، کره‌جنوبی و ترکیه» با افت مواجه شده، اما در مقابل حجم واردات ایران از تنها شریک تجاری اروپایی خود یعنی آلمان همچنان با رشد روبه‌رو بوده است. اطلس تجاری کشور در مدت مذکور، حکایت از عقب ماندن برنامه صادراتی کشور دارد.

کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در 11 ماه منتهی به بهمن 95، حاکی از این است که صادرات غیرنفتی ایران از نظر وزنی به 111میلیون و 812 هزار تن به ارزش 38 میلیارد و 492 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی با رشد بیش از 32 درصد و از نظر ارزشی با رشد 21 صدم درصدی مواجه بوده است.

در مقابل‌تجار ایرانی در مدت یاد شده، 30میلیون و 5 هزارتن کالا به ارزش 38میلیارد و 415میلیون دلار وارد کشور کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی با افت نزدیک به 4 درصدی مواجه بوده، اما از نظر ارزشی، رشد 5/ 3 درصدی را تجربه کرده است. انتشار این آمارها نشان می‌دهد که ارزش واردات فاصله خود را با صادرات پر کرده و رقابت این دو روند تجاری کشور برابر شده است.

مطابق آمار گمرک، در 11 ماه منتهی به بهمن 95، «محصولات پتروشیمی» از نظر وزنی 25 میلیون و 971 هزارتن به ارزش 11 میلیارد و 863 میلیون دلار، سهم نزدیک به 31 درصد از نظر ارزشی را از حجم کل صادرات به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد روبه‌رو بوده اما از نظر ارزشی با افت نزدیک به 15 درصد مواجه بوده است.

«میعانات گازی» که پس از محصولات پتروشیمی سهم بالایی در سبد صادراتی کشور دارند، حجم صادرات آن از نظر وزنی 16 میلیون و 740 هزارتن به ارزش 6 میلیارد و 571 میلیون دلار ثبت شده است. سهم میعانات گازی از کل حجم صادرات کشور از نظر ارزشی 17 درصد است. درصد تغییر صادراتی این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی با رشد روبه‌رو بوده است.

از سوی دیگر، میزان صادرات «گاز طبیعی» در مدت مذکور، به لحاظ وزنی 8 میلیون و 832 هزارتن و از نظر ارزشی یک میلیارد و 952 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اگرچه به لحاظ وزنی با رشد بیش از 51 درصدی را تجربه کرده، اما از نظر ارزشی با افت بیش از 8 درصد مواجه بوده است.

براساس آمارها، سهم صادرات گاز طبیعی از حجم کل صادرات کشور، 07/ 5 درصد از نظر ارزشی گزارش شده است. مطابق آمارها، حجم صادرات سایر کالاها به لحاظ وزنی 60 میلیون و 268 هزارتن و از نظر ارزشی معادل 18 میلیارد و 106 میلیون دلار ثبت شده که سهم آن از حجم صادراتی کشور در مدت یاد شده، از نظر ارزشی 47 درصد است. صادرات سایر کالاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی با افت روبه‌رو بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید