اعلام رده‌بندی کیفی در تیرماه؛

کیفیت خودروهای داخلی ثابت ماند

کدخبر: ۱۷۸۰۲۴
در گزارشی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده از 43 مدل خودروی داخلی تنها دو خودرو با ارتقای کیفی مواجه بودند و باقی خودروها ثبات کیفی خود را حفظ کردند. روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، به این صورت است که هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند. این موضوع در حالی است که هیچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بیش از چهار ستاره نشده‌اند.
کیفیت خودروهای داخلی ثابت ماند

به گزارش اقتصادنیوز، جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، از 43 مدل خودرو تنها دو خودرو با ارتقای کیفی مواجه بودند و باقی خودروها ثبات کیفی خود را حفظ کردند. در این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده و به تیرماه مربوط می‌شود، 43 مدل خودرو سواری مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته است. روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، به این صورت است که هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند. این موضوع در حالی است که هیچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بیش از چهار ستاره نشده‌اند. بنابراین گزارش، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. براساس این گزارش از بین 43 خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، 10 خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند؛ بنابراین 25/ 23 درصد از خودروهای یاد شده توانستند به کیفیت ایده‌آل دست یابند.

 از سوی دیگر 13 خودرو سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. این به معنای آن است که 23/ 30 درصد خودروها، کیفیت متوسطی را دارا هستند. همچنین 6 خودرو نیز 2 ستاره کیفی دارند. به‌عبارت بهتر 95/ 13 درصد خودروها نیز دارای کیفیت حداقلی هستند، اما قابل تامل‌ترین بخش این گزارش آن است که 14 خودرو تنها یک ستاره کیفیت را دریافت کرده‌اند که این نشان می‌دهد نزدیک به 55/ 32 درصد خودروها از کیفیت نازلی برخوردار هستند. در این گزارش نیز طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل در 5 دسته «بالاتر از 100 میلیون تومان»، «بین 75 تا 100 میلیون تومان»، «50 تا 75 میلیون تومان»، «25 تا 50 میلیون تومان» و «زیر 25 میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. شرکت بازرسی در گزارش جدید خود باز هم جزئیات مربوط به نمرات منفی خودروهای تولید داخل را اعلام نکرده تا دسترسی مشتریان به این اطلاعات جذاب همچنان قطع باشد.

بر این اساس، گزارش کیفی تیرماه یک میهمان جدید را به خود می‌بیند و آن پژو 207 اتوماتیک است، این در شرایطی است که خودروی 2008 نیز در آمار یاد شده غایب است. بدین ترتیب طبق اعلام شرکت بازرسی، تنها JAC-S5 و تیبا در مقایسه با گزارش قبلی با تغییر ستاره‌بندی مواجه شده و سایر محصولات از این جنبه ثبات داشته‌اند. در واقع با توجه به ملاک قرار دادن «ستاره‌بندی» می‌توان مدعی ثبات کیفیت خودروهای داخلی شد، اما به سراغ آمار ارائه‌شده از سوی شرکت بازرسی برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌بندی خودروهای داخلی در تیرماه به چه شکل بوده است. بر این اساس، در دسته خودروهای بالای 100 میلیون تومان تنها با دو عضو یعنی مزدا3 جدید شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند ویتارای شرکت ایران خودروی خراسان روبه‌رو می‌شویم که هر دو این خودروها در مقایسه با گزارش کیفی خردادماه سال جاری هیچ گونه تغییری را به خود ندیده‌اند و با چهار ستاره کیفی جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند.در گروه خودروهای 75 تا 100 میلیون تومانی اما با چهار محصول مونتاژی مواجه می‌شویم و در این بین، هیوندایی i20 به‌عنوان محصول شماره یک این گروه معرفی شده است.

این خودرو که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، دارای چهار ستاره کیفی است و در مقایسه با گزارش قبلی تغییری از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده است. همچنین کیا سراتو نیز که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود و دارای چهار ستاره کیفی است، در رده دوم نشسته است. این خودرو نیز با دارا بودن چهار ستاره کیفی تغییری را نسبت به ماه گذشته به خود ندیده است. بعد از سراتو، سومین رتبه بخش 75 تا 100 میلیون تومانی‌ها به یک محصول چینی به نام تیگو5 تعلق گرفته است. این خودرو که در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود سه ستاره کسب کرده که این موضوع نشان می‌دهد خودروی مورد نظر تغییری نسبت به ماه گذشته نداشته است. در این بین اما هموطن آن یعنی جک S5 که در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد با یک رتبه ارتقا توانسته کیفیت خود را به سه ستاره برساند. اما به گروه خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این گروه پر از محصولات چینی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، صدرنشین این دسته هیوندایی i10 نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی کسب کند؛ این خودرو که جزو محصولات پسابرجامی صنعت خودرو است و در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد تغییرات کیفی را نسبت به ماه گذشته به خود ندیده است.

پس از این مونتاژی کره‌ای، با هفت محصول چینی مواجه می‌شویم که ظاهرا بهترین آنها آریزو5 است. این خودرو دارای سه ستاره کیفی است، هرچند سه هموطن دیگرش در این گروه نیز همین تعداد ستاره را به‌دست آورده‌اند. چانگان CS35، برلیانس H330 و جک J5 سه خودرویی هستند که در گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها سه ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند و تغییری نسبت به ماه گذشته نداشته‌اند. در این گروه اما یک خودرو دو ستاره و دو محصول تک‌ستاره نیز به چشم می‌آیند که اولی آریو اتومات نام دارد و تک‌ستاره‌ها را نیز لیفان X60 و ام‌وی‌ام 550 شامل می‌شوند. اما نگاهی بیندازیم به دسته 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است. رده‌های اول تا چهارم این گروه 23 عضوی را اعضای خانواده رنو اشغال کرده‌اند؛ به‌طوری که به ترتیب تندر 90 اتوماتیک پلاس ایران خودرو، رنو ساندرو شرکت پارس خودرو، تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو و پارس تندر شرکت پارس خودرو هر سه با چهار ستاره کیفی رتبه اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه کیفی این خودروها با ماه گذشته نشان می‌دهد آنها ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌اند. بعد از این خودروها، پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو با کسب چهار ستاره کیفی به جمع جدول کیفی خودروهای سواری اضافه شده است. رتبه ششم و هفتم این جدول به تندر 90 پارس خودرو و ایران خودرو با سه ستاره کیفی تعلق گرفته است که این دو خودرو نیز تغییری نسبت به ماه گذشته به خود ندیده‌اند. در گروه مورد بررسی اما چند خودرو سه ستاره دیگر نیز به چشم می‌آیند که در این بین، ظاهرا رانا اوضاع بهتری دارد. پس از رانا اما با آریو دنده معمولی روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که همچنان در سایت بن رو مونتاژ می‌شود و باید دید پس از واگذاری این سایت به رنو، سرنوشت آن چه خواهد شد.

از آریو که بگذریم، پژو 206 در هر دو مدل‌هاچ‌بک و صندوقدار خود نیز همچنان سه ستاره به‌شمار می‌روند، درست مانند دنا پلاس. این در حالی است که مدل معمولی دنا دو ستاره دارد و از این نظر با دیگر دو ستاره‌های گروه یعنی ام‌وی‌ام 315 جدید و دانگ فنگ و سورن برابری می‌کند. در گروه تحت بررسی اما هشت خودرو تک‌ستاره نیز به چشم می‌آیند که به ترتیب عبارتند از: پژو 405 خراسان، پژو‌پارس، پارس تولید فارس، پارس تولیدی مازندران، سمند تبریز، ساینا، تیبا2 (صندوق‌دار) و ام‌وی‌ام مدل 110. در پایان اما سری به گروه زیر 25میلیون تومانی‌ها بزنیم که این بار یک تغییر را به خود دیده است. هر چند همه اعضای این گروه تک‌ستاره به‌شمار می‌روند اما تیبای معمولی که همواره صدرنشین این گروه است توانسته با ارتقای کیفی به جمع خودروهای دو ستاره این جدول بپیوندد. بعد از این چهار مدل پراید به چشم می‌آیند. طبق اعلام شرکت بازرسی، پراید 111، پراید 131 سایپا، پراید 132 سایپا و پراید 131 پارس‌خودرو دیگر اعضای تک‌ستاره گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید