اولین بولتن تحلیلی «دنیای فولاد» منتشر شد؛

چشم‌انداز بازار فولاد و سنگ‌آهن ایران

کدخبر: ۱۷۸۸۵۸
سال 2015 را بدترین سال برای فولادجهان ارزیابی می‌کنند که تا اوایل سال 2016 نیز تداوم داشته است. در سال 2015 کند ‌شدن رشد اقتصادی چین مهم‌ترین دلیل کاهش تولید فولاد را رقم زد. اگر چین در سال 2008 با اعمال سیاست‌های حمایتی مسیری متفاوت از دنیا را در تولید فولاد طی کرد، در سال 2015 خود به یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید تبدیل شد.
چشم‌انداز بازار فولاد و سنگ‌آهن ایران

به گزارش اقتصادنیوز، صنعت فولاد طی سه دهه گذشته در راس برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف کلان اقتصادی کشور قرار داشته است اما در چند سال گذشته مشکلات عدیده صنعت فولاد باعث شد که آهنگ رشد این صنعت کند شود؛ به‌طوری‌که سال 2015 را بدترین سال برای فولادجهان ارزیابی می‌کنند که تا اوایل سال 2016 نیز تداوم داشته است. در سال 2015 کند ‌شدن رشد اقتصادی چین مهم‌ترین دلیل کاهش تولید فولاد را رقم زد. اگر چین در سال 2008 با اعمال سیاست‌های حمایتی مسیری متفاوت از دنیا را در تولید فولاد طی کرد، در سال 2015 خود به یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید تبدیل شد. سهم چین در کاهش تولید سال 2015 بیش از 50درصد بوده است. سال 2016 میلادی در حالی که همچنان رکود در بازار فولاد مستقر بود، آغاز شد. اما در سال 2016 میلادی فولاد مسیر متفاوتی را طی کرد. در حالی که قیمت سنگ‌آهن در ابتدای سال 2016 میلادی رقم 42دلار در هر تن را به‌خود اختصاص داده بود، قیمت این محصول در پایان سال 2016 به 80 دلار رسید و در سه ماهه نخست سال 2017 میلادی قیمت 90 دلار بر تن را نیز تجربه کرد. تولید فولاد جهان نیز هرچند اندک، اما با رشد نیم درصدی مواجه شد.

در واقع در سال 2016 نیز دولت چین با اعمال سیاست‌های انبساطی و تزریق نقدینگی به رشد شاخص‌های کلان و رشد کانون‌های مصرف فولاد چین و در نهایت به تحرک بازار فولاد کمک کرد. فضای مثبت حاکم بر بازار و تاثیر سفته‌بازی‌ها در استفاده حداکثری از شرایط پیش‌آمده باعث شد روند مثبت پیش آمده در سه ماهه ابتدایی سال 2017 نیز ادامه یابد. ایران نیز در صنعت فولاد، کشور تاثیرپذیری محسوب می‌شود و درهم ریختگی بازار جهانی فولاد بر بازار داخلی فولاد نیز تاثیر داشته است.

به اعتقاد کارشناسان، این اتفاقات و تحولات این موضوع را یادآوری می‌کند که به دلیل سرعت اتفاقات، تحلیل‌هایی که پیش از این به‌صورت سالانه در این صنعت مطرح می‌شد، باید از این پس به‌صورت کوتاه‌مدت (فصلی) ارائه شود، به همین منظور گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» و شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک، اولین بولتن فصلی تحلیلی «دنیای فولاد» را منتشر کرده‌اند که چشم‌انداز بازار فولاد و سنگ‌آهن ایران در سال 96 در آن بررسی شده است. این بولتن به سوالات کلیدی فعالان صنعت فولاد در مورد بازار سنگ‌آهن و فولاد ایران و جهان پاسخ داده و چشم‌انداز بازارها را در سه ماه بررسی کرده است.

با توجه به نقش حساس و کلیدی صنعت فولاد در اقتصاد ایران و اثرپذیری این صنعت از وضعیت جهانی فولاد، رصد فضای حاکم بر بازار جهانی به همراه اقتصاد داخلی از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از انتشار بولتن تحلیلی «دنیای فولاد» آن است که با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد جهان و ایران، ضمن ارائه آمار و اطلاعات به‌روز بازار فولاد ایران و جهان، جدیدترین تحلیل‌ها را درخصوص بازار فولاد و سنگ‌آهن ارائه کند تا از این گذر فعالان صنعت فولاد با کسب اطلاعات و تحلیل‌های به‌روز، بتوانند حضور موثرتری در بازار ایران و جهان داشته باشند.

در بخش اول این بولتن بازار فولاد جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی وضعیت تولید و قیمت جهانی فولاد در ماه‌های گذشته، اخبار کشورهای منتخب، کسری یا مازاد تولید جهانی فولاد، وضعیت فعلی و پیش‌بینی آتی فولاد چین در سه ماه آتی، وضعیت فعلی و پیش‌بینی بازار سنگ‌آهن در سه ماه آتی از جمله فصولی است که در بخش اول بررسی شده است. در بخش دوم بولتن «دنیای فولاد»، بازار فولاد ایران تحلیل شده است. بررسی نماگرهای بازار فولاد ایران، تجارت فولاد و محصولات فولادی، مصرف ظاهری فولاد ایران، وضعیت مجوزهای طرح‌های در دست اجرا و‌ بررسی بازار ترکمنستان به‌عنوان بازار مناسب برای صادرات محصولات فولادی از جمله سرفصل‌های بخش دوم است. علاقه‌مندان برای دریافت پاسخ این سوال کلیدی که بازار فولاد و سنگ‌آهن ایران و جهان به چه سمتی خواهد رفت، می‌توانند به تهیه این بولتن تحلیلی از طریق تماس با گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» اقدام یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید