سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

7 هشدار برای تجارت امن بازرگانان ایرانی با طرف هندی

کدخبر: ۱۸۵۴۵۴
سازمان توسعه تجارت ایران با صدور اطلاعیه‌ای، نسبت به مراوده با تجار هندی هشدار داد و در برقراری روابط تجاری با آنها به بازرگانان ایرانی ۷ توصیه کرد. توصیه‌هایی که نشان می‌دهد برای همکاری اقتصادی با شرکت‌های هندی، باید ابتدا از هویت شرکت و موارد حقوقی اطمینان حاصل شود؛ حتی در زمان عقد قراردادها باید تضمین‌های محکمی از شرکت‌های هندی اخذ شده و قراردادها تحت نظارت رایزن بازرگانی و وکلای حقوقی امضا شود.
7 هشدار برای تجارت امن بازرگانان ایرانی با طرف هندی

به گزارش اقتصادنیوز، ملاحظات و توصیه‌های مذکور در اطلاعیه سازمان توسعه تجارت، نشان می‌دهد که بازار هند به‌رغم پتانسیل‌های بالایی که برای همکاری‌های مشترک اقتصادی با ایران دارد، اما همچنان براساس روش‌های سنتی با طرف ایرانی مراوده تجاری انجام می‌دهند. همین امر نیز موجب شده بازرگانان ایرانی مشکلاتی را در روابط اقتصادی با این کشور تجربه کنند. این توصیه ها به شرح زیر است:

نخست آنکه تجار ایرانی قبل از هرگونه معامله، تجارت و انعقاد قرارداد با شرکت‌های هندی به طرق مقتضی از جمله تماس با رایزن بازرگانی سفارت ایران در دهلی نو، بررسی‌های لازم در مورد طرف تجاری خود را به عمل آورده و از اعتماد یکجانبه و فوری به آنها خودداری کنند. 

دوم آنکه در صورت تصمیم به مراوده تجاری، حتما توافقات خود را در قالب یک قرارداد رسمی و کتبی تنظیم و با اطلاع و نظارت رایزن بازرگانی امضا و تسجیل و ثبت کنند.

سومین توصیه می‌گوید: بازرگانان ایرانی تحویل کالاهای فروخته شده را براساس اصول تجارت بین‌الملل یا گشایش اعتباری اسنادی لازم و سایر روش‌های متداول مالی مرسوم در انجام تجارت با آن کشور و براساس مقررات و قرارداد منعقده، انجام دهند و از تحویل آنها بدون استناد و مدارک کافی اکیدا خودداری کنند.

براساس چهارمین توصیه، چنانچه تاجر ایرانی آشنایی قبلی با شرکت‌های هندی ندارد، به هیچ عنوان تا کل مبلغ قرارداد اخذ نشده، کالا را برای خریدار ارسال نکند؛ زیرا در بنادر هند این امکان وجود دارد که بدون نیاز به مدارک، کالا ترخیص شود. همچنان که تا به‌حال چند بار شرکت‌های ایرانی در تجارت با شرکت‌های هندی دچار این مشکل شده‌اند.

پنجم آنکه در انجام معاملات تجاری با شرکت‌های هندی (حتی اگر طرف ایرانی از آن شرکت کاملا شناخت داشته باشد) حتی‌المقدور از پیش پرداخت اجتناب ورزند مگر در قبال یک تضمین معتبر.

در ششمین توصیه آمده است: قبل از امضا و نهایی کردن هرگونه قرارداد با شرکت‌های هندی، طرف ایرانی از نزدیک مدیران ارشد شرکت را ملاقات و از تاسیسات و امکانات شرکت هندی اطمینان حاصل کنند و هیچ وقت در بررسی و پروسه شناخت شرکت هندی به وب‌سایت تکیه و اعتماد نکنند.

هفتمین توصیه نیزمربوط به استفاده از وکلا و مشاوران حقوقی ایرانی،  هندی و اروپایی مسلط به قوانین هند برای عقد قرارداد‌های بزرگ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید