مهمترین تغییرات خودروهای فرمول یک در فصل 2017

کدخبر: ۱۶۹۶۶۰
تغییردر قواعد و قوانین رقابت‌های فرمول یک همواره مرسوم بوده است و در هر سال یا فصل از این رقابت‌ها قوانین ممکن است تغییر کنند و عموما این تغییرات باعث هیجان انگیزتر شدن مسابقات می‌شود. در سال 2017 حجم تغییرات نسبت به چند سال گذشته بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت از سال 2014 که سیستم پیشرانه توربو هیبرید معرفی شد چنین حجم تغییراتی انجام نشده است و در سال 2017 بی سابقه در نظر گرفته می‌شود.
مهمترین تغییرات خودروهای فرمول یک در فصل 2017

به گزارش اقتصادنیوز ، خودروهای فرمول 1 بر‌اساس به‌روز‌ترین فناوری‌ها ساخته می‌شود و به دلیل رقابت بسیار زیاد و محدودیت‌های سختگیرانه روند تحول در خودروهای فرمول یک خاص و البته بسیار گران‌قیمت بوده است. انتظار می‌رود در هر فصل یا سال خودروها سریع‌تر و قدرتمند تر حرکت کنند و برای این کار تیم‌های حاضر در فرمول یک باید برای حضور در رقابت‌ها از قوانینی که تصویب می‌شود پیروی کنند. مهم‌ترین تغییرات در بدنه و تایر‌ها انجام شده است و عرض خودرو بیشتر شده تا نیروی رو به پایین بیشتری تولید کرده و چسبندگی به پیست افزایش پیدا کند. در مجموع خودرو افزایش سرعت پیدا کرده است و البته رانندگی با آن دشوار‌تر هم خواهد شد و انتظار می‌رود هر لپ(LAP) 3 تا 5 ثانیه سریع‌تر شود.

یکی از مهم‌ترین‌ بخش‌های یک خودروی فرمول یک تایرها هستند که باعث می‌شوند نیروی موتور با کمترین اتلاف انرژی خودرو را به سرعت‌های بسیار بالا برساند و در سر پیچ‌ها هم دور زدن با سرعت بسیار زیاد را امکان پذیر می‌کند. تغییری که در اندازه تایرها ایجاد شده است 25 درصد عریض تر شدن نسبت به سایز 2016 است که این یعنی چسبندگی بیشتر به زمین. سایز تایر‌های عقب از 325 میلی‌متر به 405 رسیده است و در چرخ‌های جلو هم اندازه تایر‌ها از 245 به 305 میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. قطر چرخ هم افزایش بسیار جزئی پیدا کرده و رینگ اما همان سایز گذشته و 13 اینچی خود را حفظ کرده است. همان‌طور که گفته شد ابعاد بدنه در خودروهای فرمول یک سال 2017 تغییر کرده است و در باله جلویی بزرگ‌تر شده است.

در سال 2016 خودروهای فرمول یک از باله‌های 1650 میلی‌متری استفاده می‌کردند و در حال حاضر به 1800 میلی‌متر رسیده است. عرض خود خودرو هم از 1800 میلی‌متر به 2000 میلی‌متر رسیده و بزرگ‌تر شده است. خودروهای فرمول یک که میانگین سرعت آنها در پیست بیش از 200 کیلومتر درساعت است و رکورد بالاترین میانگین سرعت حرکت در پیست 247 کیلومتر در ساعت است که برای مسیرهای پر پیچ و خم فرمول‌یک بسیار زیاد به حساب می‌آید.

اما خودروها به دلیل مهندسی بسیار پیشرفته و همین تغییراتی که در طول زمان ایجاد می‌شود قادر هستند به چنین سرعت‌هایی دست پیدا کنند و البته حداکثر سرعتی که در مسیر مستقیم پیست به‌دست آمده است 372 کیلومتر در ساعت بوده که در سال 2005 به‌دست آمده است. تغییراتی که ایجاد شده در بخش ارتفاع باله عقبی هم در نظر گرفته شده و در این بخش هم از 950 میلی‌متر به 800 میلی‌متر رسیده است و این به معنای افزایش نیروی رو به پایین در خودرو است و البته ساختار اتصال باله هم تقویت شده تا در برابر این نیرو مقاوم باشد.

وزن خودرو حداکثر می‌تواند 722 کیلوگرم باشد و به دلیل افزایش ابعاد، وزن هم اجازه پیدا کرده است با افزایش مواجه شود. تیم‌های حاضر در فرمول یک مانند رد بول و فراری و مرسدس بنز نظرات متفاوتی در رابطه با این تغییرات دارند. تغییرات در ابعاد خودرو قابلیت‌های جدیدی به آن داده است و با توجه به اینکه رسیدن به شتاب و سرعت بیشتر هدف اول و آخر فرمول یک است به نظر می‌رسد این تغییرات حساب شده انجام شده و تغییر 5 ثانیه‌ای در یک مسابقه مانند فرمول یک بسیار قابل توجه است. تغییرات مهم دیگری هم صورت گرفته است که باعث می‌شود اجرای مسابقه راحت‌تر انجام شود.

در رابطه با کلاه راننده حق ندارد در جریان مسابقه آن را عوض کند و باید طرح و شکل آن تغییر نکند. به نظر می‌رسد تیم‌های شرکت‌کننده باید خود را با چالش‌های جدیدی که از تغییرات ایجاد شده ناشی می‌شود آماده کنند و بر اساس پیش بینی‌ها باید انتظار افزایش سرعت را هم داشته باشند و بر اساس نظر برخی افراد این تغییرات چالش‌های زیادی را برای راننده ایجاد خواهد کرد که کنترل این غول‌های پرسرعت با دشواری‌هایی نیز همراه خواهد شد اما به دلیل چسبندگی بیشتر با زمین امکان رسیدن به رکوردهای بیشتر را می‌توان انتظار داشت. اقدام تیم اجرایی در اعمال این قوانین بسیار جسورانه بوده و نشان می‌دهد که روند پیشرفت در این رقابت‌ها با مطالعه و بررسی زیادی در حال پیگیری است. باید منتظر شد و دید که تیم‌های مدعی پس از اعمال این تغییرات به چه نتایج و رکوردهایی دست پیدا می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید