قیمت نهایی پژو 301 چگونه 37 میلیون رشد کرد؟!

کدخبر: ۱۷۹۷۰۹
گروه خودروسازی ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای، برای اولین بار شرایط فروش نقدی خودروی پژو 301 را اعلام کرد؛ شرایطی که باز هم انتقادات جدی به آن وارد است و حتما دوباره با بی توجهی این خودروسازی مواجه خواهد بود. بدین ترتیب و هم اکنون علاقه مندان می توانند پس از خودروهای پژو 2008 و پژو 508، سومین محصول مشترک ایکاپ را که به ‌صورت CBU به کشور وارد شده است، با دو برابر قیمت آن را خریداری کنند!
قیمت نهایی پژو 301 چگونه 37 میلیون رشد کرد؟!

به گزارش تابناک؛ ایران خودرو با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با پژو فرانسه (ایکاپ)، فروش نقدی تعداد محدودی از خودروهای پژو 301 را قرار بود برای اولین بار از سه‌شنبه مورخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۶ آغاز کند که البته گویا این کار هم انجام نشده است. طبق آنچه ایران خودرو اعلام کرده، این خودرو در رنگ‌های سفید قهوه‌ای بیانکا، مشکی سالید و خاکستری متالیک با موعد تحویل ده روزه، قابل ثبت‌ نام و خریداری خواهد بود.

مدیرعامل ایران‌خودرو: پژو 301 را 58 میلیون می‌فروشیم؛ قیمت نهایی 95 میلیون!

قیمت تحویل کارخانه این خودرو ۸۳ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان است که پس از اضافه شدن مبالغ قانونی و الزامی مازاد، قیمت نهایی قابل پرداخت توسط متقاضیان، معادل ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سال گذشته «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت پژو 301 را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود.

«هاشم یکه‌زارع»، مدیرعامل ایران خودرو (آبان ۱۳۹۴) گفت: در این قرارداد، تولید سه مدل از محصولات پژو دیده شده که یکی از آنها پژو ۳۰۱ است که قیمت آن را در اوضاع کنونی، ۵۸ میلیون تومان پیش‌بینی می‌کنیم. 

وی ادامه داد: پژو ۲۰۸ نیز یکی دیگر از محصولات مورد توافق است که قیمت آن ۶۸ میلیون تومان برآورد می‌شود و علاوه بر این، پژو ۲۰۰۸ به عنوان محصول مشترک دیگر با قیمت ۷۷ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. گویا درصد تورم و میزان افزایش قیمت ارز از سال 94 تاکنون ـ که ملاک افزایش قیمت برای ایران خودرویی هاست ـ آنقدر برای آنان زیاد بوده است که قیمت محصولات جدیدشان را بعضا تا دو برابر افزایش داده اند.

این خودرو که قرار است جایگزین پژو 405 باشد، اقتصادی ترین محصول پژو است که در واقع برای بازار کشورهای در حال توسعه و بازار مشترک نظیر اروپای شرقی، چین، غرب آسیا و برخی کشورهای آفریقایی طراحی شده و از بسیاری جهات هم تفاوت محسوسی با پژو 206 صندوق دار و پژو 207 صندوق دار نخواهد داشت.

قیمت جهانی پژو 301 چقدر است؟!

قیمت پژو 301، این محصول اقتصادی ظاهرا جدید اما باطنا ارزان قیمت (در بازار جهانی) 47 تا 60 میلیون تومان اعلام شده است که بسته به مدل های اتوماتیک و آپشنال شاید به رقم 60 میلیون هم برسد؛ اما به شرطی که واقعا آپشنال باشد. نکته قابل توجه در خصوص این محصول ـ که قرار است، ایران خودرو آن را از امروز به بازار عرضه کند ـ تفاوت قیمت چشمگیر و عجیب این خودرو با قیمت جهانی آن است.

البته در فروش های قبلی ایران خودرو برای محصولات جدیدش هم شاهد این افزایش قیمت های غیر منطقی نسبت به قیمت جهانی بودیم و رسانه ها در باب این مسأله تحلیل ها و گزارش های زیادی نوشتند، ولی گویا هر آنچه مربوط به تولید کنندگان انحصاری خودرو می شود، قرار نیست از سوی متولیان امرش پیگیری و مؤآخذه ای شود؛ از قرار معلوم، لابی ها سنگین و قدرتمند است.

چرایی افزایش قیمت پژو 301 که همچون محصولات قبلی ارائه شده بسیار گران تر از نرم جهانی آن است، از جمله پرسش های مهمی است که همچنان بی پاسخ مانده و گویا قرار هم نیست کسی به آن پاسخ بگوید. در خوشبینانه ترین حالت در مورد این محصول جدید ایران خودرو هم شاهد افزایش قیمت 35 میلیون تومانی نسبت به قیمت جهانی هستیم و گویا قرار است، این سیکل همچنان بدون پاسخگویی آقایان ادامه پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید