احتمال ورود دوباره خودروهای 2500 سی س قوت گرفت

معیار «لوکس» بودن خودروهای وارداتی تغییر کرد

کدخبر: ۱۸۴۲۱۹
در آیین‌نامه جدید واردات خودرو، تشخیص خودروی لوکس بر مبنای قیمت خواهد بود حال آنکه پیش از این مبنای تشخیص خودروی لوکس، حجم موتور بود که این امر منجر به توقف 6 ساله واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به کشور شده است.
معیار «لوکس» بودن خودروهای وارداتی تغییر کرد

به گزارش اقتصادنیوز ، بر این اساس برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تدوین آیین‌نامه جدید، واردات خودروهای 2500 سی‌سی به‌زودی آزاد شود.

اما خبر مربوط به تغییر ملاک خودروهای لوکس روز گذشته از سوی مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه نشست خبری روز ملی صادرات اعلام شد؛ به‌طوری‌که وی در این زمینه عنوان کرد که اخیرا بحثی در مورد واردات خودروهای لوکس مطرح شده تا خودروی لوکس به‌جای اینکه براساس قدرت موتور سنجیده شود، براساس قیمت آن تعیین شود به این ترتیب در آیین‌نامه جدید واردات خودرو ضوابط آن اعلام خواهد شد.ایجاد ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی اواخر سال 1391 از سوی دولت دهم استارت خورد؛ به‌طوری‌که مسوولان این دولت با توجه به تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین بحران ارزی، لیستی از کالاهای اولویت‌دار برای تخصیص ارز تهیه کردند که واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در اولویت دهم قرار گرفت.

در لیست تدوین شده برخی کالاها به‌دلیل برهم زدن تعادل ارزی کشور و همچنین غیرضروری بودن، در زمره کالاهای لوکس قرار گرفتند و ثبت‌سفارش آنها نیز متوقف شد. بر این اساس معیار لوکس بودن خودروهای خارجی، در آن سال حجم موتور در نظر گرفته شد.حال در شرایطی رئیس سازمان توسعه و تجارت بحث تغییر معیار لوکس بودن خودروهای خارجی را مطرح کرده است که پیش ‌از این، مباحث متعددی درباره تغییر معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی به کشور صورت گرفت؛ به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور را غیرمنطقی عنوان کردند و معتقد بودند؛ درصورتی‌که دولت تصمیم دارد از خروج ارز از کشور جلوگیری کند باید معیار لوکس بودن خودروهای خارجی به کشور را «ارزش خودرو» در نظر بگیرد. طرح همین مباحث موجب شد «گمرک جمهوری اسلامی ایران»، «موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی» و همچنین «انجمن واردکنندگان خودرو» با بررسی تجربه کشورهای دیگر خواستار تغییر معیار کنونی شوند. حال به نظر می‌رسد در آیین‌نامه جدید با توجه به تجربیات جهانی ملاک قیمت جایگزین حجم موتور شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید