کنترل اعضای بدن از راه دور و به صورت بی‌سیم

کدخبر: ۱۵۴۱۱۲

محققان موفق به ساخت سیستمی شده‌اند که امکان کنترل اعضای بدن در بیماران مبتلا به آسیب‌های نخاعی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، آسیب‌های نخاعی می‌توانند فلج پا را باعث شوند. زیرا نخاع ارتباط اصلی میان مغز و اندام‌های تحتانی را برقرار می‌کند و در هر دو سر نخاع عصب‌های فراوانی برای کنترل اعضای بدن وجود دارد.

محققان سیستم جدیدی طراحی کرده‌اند که می‌تواند آسیب‌های نخاعی را کنار بگذارد و به قشر حرکتی مغز امکان دهد به صورت بی‌سیم کنترل اندام تحتانی را در دست بگیرد. این سیستم قادر است امکان حرکت اندام و حتی راه‌ رفتن را برای بیماران فراهم کند.

دانشمندان طی چند سال گذشته گام‌های مهمی در این زمینه برداشته‌اند. ولی این نخستین بار است که امکان کنترل و حرکت اعضای بدن از راه دور فراهم می‌شود و مبتلایان به آسیب‌های نخاعی از این طریق می‌توانند حرکت کنند.

در روش جدید مجموعه‌ای از الکترودها که به اندازه یک قرص ساخته شده‌اند، به قشر حرکتی مغز متصل می‌شوند تا از این طریق امواج مغزی مرتبط با حرکات اندام‌های مختلف بدن دریافت شود. این امواج پس از طریق سیگنال‌های رمزگذاری شده به رایانه منتقل می‌شوند تا از این طریق بتواند با کنترل هر یک از سیگنال‌ها،‌ عضو مورد نظر در بدن را حرکت داد.

گروه تحقیقاتی این سیستم را برای نخستین بار روی شامپانزه‌ها آزمایش کرد و در پایان مشخص شد که کنترل اندام‌های بدن از این طریق کاملا ممکن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید