نمایشگر مناسب تماشای فیلم

کدخبر: ۱۵۴۳۳۵
برای اینکه بتوانید لپ‌تاپ مناسبی برای دیدن فیلم پیدا کنید اول باید در مورد نمایشگرها اطلاعاتی داشته باشید. در این مطلب به‌اختصار درباره نمایشگرها صحبت می‌کنیم.

نمایشگر مهم‌ترین بخشی است که هنگام دیدن فیلم با آن سروکار دارید. یکی از ویژگی‌هایی که این نوع لپ‌تاپ‌ها باید داشته باشند، علاوه بر بالا بودن رزولوشن صفحه‌نمایش، باید صفحه‌شان مات باشد تا از تمام زوایا و در نورهای مختلف اتاق و یا فضای خارجی، صفحه‌نمایش به‌خوبی قابل‌دیدن باشد.

رزولوشن نمایشگر

به قدرت تفکیک‌پذیری پیکسل‌ها در واحد مساحت نمایشگر رزولوشن می‌گویند. هر نمایشگر طول و عرضی دارد که تعداد زیادی پیکسل در آن جا گرفته‌اند. از روشن و خاموش شدن این پیکسل‌ها تصاویر متحرک به وجود می‌آید.

مناسب‌ترین رزولوشن‌ها برای دیدن فیلم فول اچ‌دی و بیشتر از آن مانند 4K است. میزان قرارگیری پیکسل‌ها در نمایشگر فول اچ‌دی 1920 در 1080 است که تراکم پیکسلی خوبی محسوب می‌شود.

مات یا براق بودن نمایشگر

وقتی نمایشگر مجهز به روکش مات است یعنی نورهایی که به صفحه لپ‌تاپ برخورد می‌کنند منعکس نمی‌شوند و نهایتا از این طریق محتوای نمایشگر کاملا قابل‌مشاهده خواهد بود. اما این پوشش باعث می‌شود تصاویر تیره و مرده به نظر برسد و در حالت خاموش بودن دستگاه شما عکس منعکس‌شده خود یا لامپ اتاق را در صفحه نمی‌بینید و تنها یک صفحه مشکی می‌بینید. این نوع نمایشگرها برای دیدن متن و فیلم و برای کسانی که دائما در مسافرت‌اند بسیار مناسب هستند.

در نمایشگرهای براق صفحه نمایش کنتراست و شفافیت رنگ بیشتری دارد. توزیع رنگ در این نمایشگرها به طرز اشباع‌تر و شدیدتری انجام می‌شود و نقاط سیاه‌رنگ در آن عمیق‌تر به نظر می‌رسد، اما متاسفانه تابش نور مستقیم به این نوع نمایشگرها منجر به بازتاب نور ساطع‌شده می‌شود.

صفحه‌نمایش TFT یا IPS

حتما وقتی مشخصات نمایشگر لپ‌تاپ‌ها را می‌بینید به دو عبارت IPS و TFT برمی‌خورید. این عبارت‌ها به زبان ساده نوع نمایشگر و تکنولوژی آنها را بیان می‌کنند.

TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor است که امروزه خیلی در نمایشگرهای لپ‌تاپ استفاده می‌شود. این نوع نمایشگر یا پنل IPS دارد و یا پنل TN. پنل های TN ارزان‌ترین نوع LCD هستند و کیفیت معمولی دارند. شرکت‌ها برای بالا بردن کیفیت، پنل‌های TN را مجهز به تکنولوژی IPS کردند که به کاربر رنگ و زاویه دید بهتر می‌دهد. البته باید بگوییم بعضی از این پنل‌های IPS باکیفیت تولید نمی‌شوند و ممکن است پاسخگوی نیاز کاربران نباشند.

لپ‌تاپ مناسب برای دیدن فیلم، علاوه بر صفحه نمایش باکیفیت، قیمت مناسبی نیز باید داشته باشد. تمام دستگاه‌های گیمینگ به خاطر بالا بودن کیفیت صفحه نمایش، برای تماشای فیلم مناسب‌اند، ولی از قیمت بالایی برخوردارند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید