استفاده تروریست‌ها از گاز خردل در حلب

کدخبر: ۱۵۴۳۶۳
پس از مانع تراشی کشورهای حامی تروریسم ضدسوری برای اعزام بازرسان بین المللی به سوریه با هدف ثبت موارد استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی، روسیه اطلاعات تائید استفاده از گاز خردل در شرق حلب را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا اطلاعات گروه کارشناسان نظامی-شیمیایی روسیه که روز جمعه انتشار یافت، تائید کننده این موضوع است که در نمونه های برداشته شده از تسلیحات مورد استفاده تروریست ها در حلب گاز خردل وجود داشته است.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از کارشناسان مرکز دفاع شیمیایی و رادیو اکتیوی نیروهای مسلح روسیه گزارش داد: جنگجویان ماه گذشته میلادی در حمله به یکی از مناطق استان حلب از جنگ افزارهای دارای گاز خردل استفاده کردند.

براساس بررسی های مستند این گروه نظامی، آزمایش ها وجود ماده شیمیایی در جنگ افزارهای گروههای تروریستی را ثابت کرد و همچنین یک گلوله خمپاره ای سمی عمل نکرده کشف شده به مرکز روسی نظارت بر آتش بس انتقال یافت.
گلوله منفجر نشده نزدیک یک پادگان در منطقه مرات ام حوش استان حلب به دست آمده که با ماده شیمیایی تولید کننده گاز پر شده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: سازمان منع تسلیحات شیمیایی زیر فشار غرب از اعزام بازرسان خود برای سفر به سوریه برای بررسی موارد استفاده تروریست ها از این تسلیحات خودداری کرده است.
وی افزود: جنگجویان در تازه ترین واقعه از شرق حلب منطقه غربی شهر را که در کنترل نیروهای دولتی سوریه است با مهمات شیمیایی هدف قرار دادند که با توجه به نمونه های برداشته شده هیچ شکی در باره اینکه از مواد سمی استفاده شده است، وجود ندارد.

وی تاکیدکرد: وزارت دفاع روسیه پس از این اقدام از سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه خواست یک هیات کارشناسی را به منطقه حلب برای نمونه برداری و تجزیه اطلاعات در زمینه مهمات مورد استفاده جنگجویان اعزام کند.
لاوروف گفت: اندوهبار این است که به نظر می رسد مدیریت این سازمان فنی زیر فشار شرکای غربی از انجام وظیفه ابتدایی خودداری کرد و مسائل امنیتی را دلیل آن بر شمرد، در حالیکه دولت روسیه امنیت بازرسان را در سوریه تضمین کرده بود ولی اعزام نشدند.

شبکه تلویزیونی روسیه 24 نیز به نقل از گزارش آزمایش های انجام شده اعلام کرد که تروریست ها از تسلیحات دارای ماده شیمیایی کلر و فسفر علیه ساکنان حلب استفاده کرده اند.

با وجود بارها اثبات استفاده تروریست ها از جنگ افزارهای ممنوعه از جمله شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان در سوریه و عراق، آمریکا و گروه کشورهای ضدسوری مانع بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل می شوند و حتی با اینکه سوریه زیر نظر سازمان ملل تمامی تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است، برای انحراف افکار عمومی جهان، این کشور را متهم به کاربرد این تسلیحات می کنند.

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز پیش از این با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی در مورد کاربرد جنگی مواد شیمیایی از سوی داعش، گفته بود: متاسفانه در باره تحقیقات احتمالی استفاده تروریست های داعشی از مواد شیمیایی مسموم کننده در عراق هیچ مطلبی گفته نمی شود.

وی هشدار داد: مواد شیمیایی مسموم کننده در منطقه خاورمیانه گسترش می یابد و تروریست ها از این مواد استفاده می کنند، ولی برخی کشورهای عضو شورای امنیت این موارد را نادیده می گیرند و طبق عادت تمام جنایت ها را به حکومت سوریه نسبت می دهند.

همزمان با اقدام های گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا برای براندازی حکومت سوریه با استفاده ابزاری از تروریسم، بسیاری از کارشناسان و برخی کشورها هشدار دادند که حمایت های گسترده تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی از تروریست ها و آزادی عمل آنها سبب می شود، برای پیشبرد اهداف خود از جنگ افزارهای شیمیایی نیز استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید