با مهمانان ناخوانده بدن آشنا شوید!

کدخبر: ۱۵۴۴۶۱

یکی مشکلات پوستی که ما با آنها مواجه می شویم قارچ ها هستند که در ایجاد آنها برخی عوامل مانند سن بسیار تاثیرگذار است.

مهدی طبایی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: ‌قارچ‌های پوستی به 2 دسته سطحی و عمقی تقسیم می‌شوند که شایع‌ترین این قارچ‌ها از نوع قارچ‌های سطحی درماتوفیت است.
وی با بیان اینکه این قارچ‌ها در اثر برخی شرایط و در افرادی خاص بیشتر بروز پیدا می‌کنند، اظهار داشت: سالمندان به دلیل مشکلات و شرایط جسمی خاص بیشتر در معرض آسیب‌های قارچی قرار دارند.
این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه شرایط ایمنی و تغذیه ای خاص و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای فرد را مستعد ابتلا به قارچ‌های پوستی می‌کند، عنوان کرد: این قارچ‌ها بیشتر در اندام‌های تحتانی و به خصوص پا مشاهده می‌شوند. دلیل آن هم این است که پا در ساعت‌های طولانی از شبانه‌روز در کفش قرار دارد این فضای بسته، گرما و تعریق بیش از حد شرایط را برای رشد قارچ‌ها مساعد می‌کند.
وی اضافه کرد: گاهی به دلیل وجود ناهنجاری‌ها و اختلالات اسکلتی که در عضو خاصی مانند پا وجود دارد، شرایط برای رشد بیشتر قارچ‌ها فراهم می‌شود.
طبایی افزود: قارچ‌های پوستی می‌توانند علاوه بر پوست ناخن را نیز درگیر کنند که در ناخن با علائمی مانند تغییر رنگ، جدایی ناخن از بستر آن و زخمی شدن ناخن همراه است.
وی یادآور شد: در صورت ابتلای شخص به قارچ‌های پوستی در نواحی پا و ناخن با توجه به شدت ضایعه، ‌محل و نوع قارچ استفاده از درمان‌های موضعی همراه با داروهای خوراکی تحت نظر پزشک معالج ضروری است. همچنین شستشوی مناسب نواحی آسیب دیده و خشک کردن این نواحی نیز توصیه می‌شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید