مارک پوشی و قاچاق بلای جان تولید ملی

کدخبر: ۱۵۴۶۰۱

با وجود آنکه درحال حاضرفعالیت جدی برای مبارزه با قاچاق کالا آغاز شده است اماهمچنان بیش از 90 درصد پوشاک از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ورود غیر قانونی پوشاک به کشور موجب شده تا حیات بسیاری از تولیدی های لباس در سطح کشور بیش از پیش به خطر بیفتد و این صنعت از این بابت روز به روز آسیب پذیرتر شود.

با وجود آنکه درحال حاضرفعالیت جدی برای مبارزه با قاچاق کالا آغاز شده است اماهمچنان بیش از 90 درصد پوشاک از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

حبیب طهماسبی نیک کارشناس اقتصادی درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:دربازار منسوجات، رکود مطلق حکمفرماست وعلت اصلی این موضوع وجود محصولات خارجی ارزان قیمت و الیته بی کیفیت است.

وی درادامه تاکید کرد: تولیدات داخل به دلیل نبود حمایت دولت ، شرایط سخت تولید و...قیمت تمام شده بالاتری دارند و این امر اقبال به محصولات داخلی را با وجود کیقیت مطلوب کم می کند.

طهماسبی نیک با اشاره به اینکه تمایل مردم به خرید جنس خارجی موجب شده تا بسیاری از اجناس ایرانی با برند های خارجی عرضه شوند، افزود:  این موضوع ضرورت فرهنگ سازی صحیح دراین حوزه رابیش از پیش مشخص می کند زیرا که بسیاری ازجوانان به دنبال خرید مارک وبرندهای خارجی هستند ومغازه داران مجبورند ویترین مغازه های خود را بااجناس به ظاهر خارجی جلوه دهند.

این کارشناس اذعان داشت: کیفیت تولیدات داخلی ما نه تنها با نمونه های خارجی یکسان است بلکه حتی درمواردی برتری هم دارد تاجاییکه بسیاری ازکارگران خیاط ایرانی به دلیل توانایی بالا در حرفه خود،جذب کارگاههای ترکیه شده اند.

حبیب طهماسبی نیک ادامه داد: مبادی ورودی کشور به روی محصولات خارجی نباید کاملا بسته شود بلکه دولت باید با تقویت تولیدات داخلی زمینه افزایش قدرت آنها در رقابت پذیری با محصولات خارجی را باید افزایش دهد البته تولید کننده ها نیز موظفند بر کیفیت وکمیت کالاهای تولیدی خود تمرکز کرده تا بتوانند بارقبای خارجی رقابت سالم داشته باشند.

 
حمایت از کارفرمایان افزایش اشتغالزایی

طهماسبی نیک با اشاره به یکی ازمعضلات درجهت گسترش کسب وکار در واحد های تولیدی پوشاک گفت: اگر کارگران یک کارگاه از5 نفر بیشتر بشوند حدود 20درصد حق بیمه کارگری برای کارفرما افزایش می یابد.

وی درادامه افزود:این موضوع باعث شده کارفرمایان ازجذب کارگر بیشتر از5 نفر خودداری کنند ،درصورتیکه اگر این قانون اصلاح شود درآینده شاهد افزایش اشتغالزایی در این حوزه خواهیم بود.

این کارشناس همچنین اذعان داشت: درکل کشور 600 هزار واحد تولیدی لباس داریم که هرکدام  اگر یک کارگر بیشتر استخدام کنند ،600هزار نفر در این چرخه جذب بازار کار خواهند شد که این امر می تواند در جهت رونق بازار اشتغال کمک شایانی کند.

وی تصریح کرد:باید توجه داشت که ورود بی رویه اجناس خارجی موجب بیکار شدن بسیاری از جوانان شده واین امر تبعات اجتماعی واقتصادی نامطلوبی را برای جامعه درپی خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید