افزایش 2 برابری ایدز جنسی و زنان مبتلا

کدخبر: ۱۵۴۸۸۰
معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که تعداد مبتلایان به ویروس ایدز از طریق جنسی و زنان مبتلا به این ویروس درسه دهه گذشته در کشور دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار سلامت، علی اکبر سیاری روز یکشنبه در مراسم روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت افزود: بر خلاف کشورهای اروپایی، که شیوع و همه گیری ویروس ایدز را کنترل کرده اند، این ویروس و بیماری در ایران رو به افزایش است و از این نظر عقب ماندگی جدی داریم.
وی گفت: شیوع ایدز در کشورهای پیشرفته در سه دهه گذشته 50 درصد کاهش یافته است اما در ایران در این مدت همچنان رو به افزایش بوده است. مسئله نگران کننده تر افزایش شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی است که در این مدت از 18.6 درصد موارد ابتلا به 40 درصد افزایش یافته و دو برابر شده است.
سیاری افزود: افزایش شیوع ابتلای جنسی ایدز یک زنگ خطر جدی و بزرگ برای کشور است به خصوص اینکه ابتلای زنان به این ویروس نیز در سه دهه گذشته از 16 درصد به 31 درصد افزایش یافته و دو برابر شده است.
وی گفت: سن ابتلا به ویروس ایدز نیز در کشور رو به کاهش است، در سال 1381 ، دکتر اسماعیل اکبری، معاون سلامت وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به ایدز و افزایش شیوع آن هشدار داده بود و امروز بنده به عنوان معاون بهداشتی همین هشدار را در سال 1395 تکرار می کنم.
وی گفت: وضعیت آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها بسیار نگران کننده است و برای کنترل این آ‌سیب ها و کاهش موارد ابتلا به ایدز نیازمند همکاری صدا و سیما، رسانه ها و هنرمندان هستیم.
وی افزود: در زمان پخش سریال پریا میزان مشاوره های ایدز در کشور 8 برابر و میزان انجام تست چهار برابر افزایش یافت و مطمئن هستم فقط در صورت همکاری رسانه ها می توانیم به هدف برنامه 90-90-90 کنترل ایدز در کشور برسیم.
سیاری گفت: مطابق این برنامه باید 90 درصد مبتلایان ویروس ایدز را شناسایی کنیم، 90 درصد را تحت پوشش درمان ببریم و 90 درصد را روی درمان نگهداریم.
وی افزود: نقطه قوت کشور برای کنترل ایدز شبکه بهداشت سراسری است و اکنون برای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت در این سیستم تعریف شده است و برنامه چهارم کنترل ایدز نیز با مصوبه شورای عالی سلامت به شبکه بهداشتی کشور ابلاغ شده است.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در این سیستم هم اکنون 10 میلیون و 100 هزار نفر در حاشیه شهرها تحت پوشش برنامه های بهداشتی هستند.

**18 هزار مبتلا به HIV تحت درمان هستند
سیاری با اشاره به آمارهای مربوط به شیوع ایدز در ایران و دنیا گفت: تاکنون 78 میلیون نفر در دنیا به ویروس ایدز مبتلا شده اند که 35 میلیون نفر آنها فوت کرده‌اند، در ایران نیز حدود 33 هزار نفر مبتلا هستند که هشت هزار و 800 نفر آنها فوت کرده‌اند و حدود 18 هزار نفر تحت درمان هستند.
معاون وزیر بهداشت گفت: سه گروه افراد در معرض ابتلا به ویروس ایدز هستند، این افراد شامل معتادان تزریقی، زنان و مردان دارای رفتار پر خطر جسنی و نوزادانی است که بیگناه از مادران مبتلا به این ویروس به دنیا می آیند.
وی افزود: برای اطلاع رسانی در زمینه ایدز با مشکلات و محدودیتهای فرهنگی مواجه هستیم در حالی که بر اساس آموزه های اسلام و قرآن ظرفیت های بزرگی برای اطلاع رسانی شفاف در این زمینه وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم.
سیاری همچنین در جمع خبرنگاران درباره خدمات وزارت بهداشت برای زنان دارای رفتار پر خطر جنسی گفت: وزارت بهداشت در صورت مراجعه همه افراد در معرض خطر از جمله زنان دارای رفتار پر خطر جنسی به آنها خدمات ارائه می کند.

**خدمات بهداشتی برای زنان دارای رفتار پر خطر جنسی
وی افزود: این افراد برای دریافت خدمات بهداشتی هم می توانند به مراکز DIC یا مراکز گذری مراجعه کنند و لوازم بهداشتی، غذا و آموزش دریافت کنند؛علاوه بر آن با همکاری شهرداری تهران، مراکز ارائه خدمات به کارتن خوابها و افراد دارای رفتار پر خطر نیز وجود دارد که در این مراکز افراد مراجعه کننده معاینه می شوند و مانند همه ایرانیان برای آنها پرونده سلامت و کارت بهداشتی ایجاد می شود.
سیاری افزود: هم اکنون برای 50 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و 20 میلیون نفر نیز خدمات الکترونیک سلامت از وزارت بهداشت دریافت کرده اند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره توزیع کاندوم در شبکه بهداشتی نیز گفت: توزیع کاندوم برای گروههای دارای رفتار پر خطر برای پیشگیری از ایدز همچنان در شبکه وجود دارد و افزایش دسترسی به این وسیله برای پیشگیری از بیماریهای مقاربتی یکی از برنامه های وزارت بهداشت است.
سیاری گفت: برای ارائه خدمات بهداشتی کنترل ایدز، وزارت بهداشت به در خانه هیچ فردی مراجعه نمی کند و فقط در صورت مراجعه این افراد خدمات بهداشتی به آنان ارائه می شود البته برای افراد در دسترس مانند زندانیان و کارتن خواب هایی که با همکاری شهرداری نگهداری می شوند، این خدمات به صورت فعال ارائه می شود.
وی افزود: برنامه حمایت از کارتن خوابها از اسفند سال 94 با توصیه مقام معظم رهبری و با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران شروع شده است و خدمات بهداشتی لازم یه این افراد ارائه می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید