افزایش 15 درصدی بارندگی

کدخبر: ۱۵۴۹۸۵
مدیرمرکزملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها گفت:دردنیا ثابت شده است با انجام عملیات باروری ابرها شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی بارندگی در مناطق هدف خواهیم بود که درکشورما نیزهمینطور است.

محمد مهدی جوادیان زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:نتیجه عملیات باروری ابرها نه فقط درایران بلکه در کشورهای دیگر نیز ثابت شده که موجب افزایش بارش درمناطقی که عملیات باروری صورت می گیرد، می شود.
وی با اشاره به اینکه باید شرایط جوی و سامانه ای که در مناطق هدف وارد می شود طبیعی باشد تا عملیات باروری با موفقیت انجام شود، گفت:البته امسال پاییز نرمالی نداشتیم ازاین رو شاهد افزایش بارندگی هم نبودیم اما پیش بینی ها نشان می دهد که زمستان نرمالی در پیش خواهیم داشت از این رو در مناطق هدف که عملیات باروری ابرها انجام می شود شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی بارش خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه عملیات باروری ابرها در کشور از 10 آبان در کشور آغاز شده است، افزود: مناطق هدف ما امسال برای باروری ابرها حوضه دریاچه ارومیه، ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، استان های فارس، خراسان جنوبی و یزد است.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات بارروی ابرها ادامه داد: از 10 آبان ماه تاکنون دو پرواز باروری در استان فارس، سه پرواز در حوضه دریاچه ارومیه و دو پرواز در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری داشتیم.
وی اظهار کرد: همچنین یک عملیات شناسایی در استان خراسان جنوبی انجام دادیم که به علت فراهم نبودن شرایط نرمال برای باروری ابرها، عملیات در آن استان انجام نشد.
جوادیان زاده با اشاره به بارندگی های اخیر در کشور گفت:علت فراوانی بارندگی در نقاط هدف انجام عملیات باروری ابرها بوده است چون یک جبهه بارش زای مناسبی وارد کشور شده بود.
وی درباره انجام عملیات باروری ابرها درتهران اظهارکرد:برای انجام عملیات باروری درپایتخت برنامه ای نداریم چون هم هماهنگی های لازم از سوی تهران صورت نگرفته وهم اینکه باید فرصت یکی ازمناطق هدف گرفته و به تهران اختصاص داده شود.
جوادیان زاده با اشاره به هزینه بر بودن عملیات باروری ابرها گفت: تاکنون یک ریال برای انجام عملیات باروری ابرها دریافت نکرده ایم و فقط نگران توقف کار از سوی شرکت پیمانکار هستیم؛ کار را بسیار خوب آغاز کردیم که امیدواریم با همین روند نیز ادامه داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک