چشم انداز سهامداران خرد در بورس تهران

کدخبر: ۱۵۵۲۴۵
در حالی که کمتر از سه ماه و نیم به پایان سال 1395 مانده است، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی برای دومین بار در طول 9 ماه گذشته کانال 81 هزار واحدی را رد کرد و نسبت به ابتدای سال تقریبا در نقطه سر به سر قرار گرفت. با توجه به حداقل سود مورد انتظار سهامداران با دیدگاه یکساله، امکان دارد آن‌ها امسال را با ضرر به پایان برسانند، این در حالی است نوسان‌گیرانی که با دیدگاه کوتاه مدت وارد بازار سهام شده اند، توانسته اند سودخوبی را از وضعیت موجود کسب کنند.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه گذشته در حالی شاخص کل بازده نقدی و قیمتی کانال ۸۱ هزار و ۳۴۱ واحدی را تجربه کرد که در ۱۴ فروردین سال جاری در میانه تراز ۸۱ هزار واحدی قرار داشت. با این توضیح که دماسنج بازار سرمایه هفته گذشته برای دومین بار در سال ۱۳۹۵ از  کانال ۸۱ هزار واحدی عبود کرد ولی همچنان بیشترین مقدار شاخص در اواسط فروردین ماه ۱۳۹۵ تجربه شده است و هنوز بعد از آن تاریخ نماگر بازار نتوانسته رکورد ۸۱ هزار و ۵۳۷ را بشکند.

در نتیجه نسبت به میانه فروردین ماه امسال بازیگران بازار سرمایه ضرر ۱۹۵ واحدی را تجربه کرده اند. می توان به صورت تقریبی و با کمی اغماض گفت که تا اینجای کار، بازده صفر درصدی عاید سهامداران شده  است.

در عین حال طبق آنچه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده، تورم تا به امروز ۸.۶ درصد است که اگر نرخ بازده بدون ریسک را ۱۵ در نظر بگیریم حداقل نرخ بازده قابل انتظار برای بازیگران بازار سرمایه حدود ۲۱ درصد می شود. در نتیجه اگر  از امروز تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶، بورس تهران بتواند بازده ۲۰ درصدی را عاید سهامداران با دید بلند مدتِ یک ساله کند، همچنان این سرمایه گذاران سال ۱۳۹۵ را در ضرر به  اتمام خواهند رساند.

این در حالی است که بسیاری نوسان گیران بورس تهران که دید کوتاه مدت دارند از ابتدای سال جاری تا کنون توانسته اند سود قیمتی مناسبی را به دست بیاورند. از طرفی بسته بودن تعداد قابل توجهی از نمادها طی ماه های  طولانی باعث شده سرمایه بسیاری از افراد بلوکه شود در این میان سازمان بورس که تنها وظیفه نظارتی دارد، تا شفاف شدن صورت هایِ مالیِ شرکت هایی که نمادشان، ماه هاست که بسته است، خود را ملزم به بسته نگه داشتن آن ها می داند از طرفی دیگر عده ای معتقد اند که سازمان بورس در ماه ها و سال های گذشته بنا به صلاحدید کارهای غیر از نظارت هم انجام داده و در روند بازار نیز داخل شده و این موضوع سبب شده که شرایط به گونه ای خاص برای کلیت بازار تغییر کند به طوری که وقتی در گفت و گویی از یکی از مدیران بورسی درباره اینکه نیت معاملات بلوکی چیست و چرا با این کار دید تکنیکالی به روند معاملات را تحت تاثیر قرار می دهند، این موضوع را به حمایت  از سهامدارن خرد ربط داد و تاکید کرد که" در راستای فرهنگ سازی و حمایت از سهامدارن خرد این اقدام انجام می شود"، ولی در شرایط موجود مقام ناظر خود را تنها مکلف به "نظارت" می داند این موضوع می تواند علاوه بر تضاد به وجود آمده، باعث شود تا سهامدارانی که دید طولانی مدت دارند از معامله در بازار سرمایه ایران دلسرد شوند.

البته پر واضح است که انتظار اهالی بازار سرمایه این است که نهاد ناظر به کار "نظارت و شفافیت" بپردازد اما انتظار دیگر این است که این روند "فقط نظارت و شفافیت" مقطعی نبوده و بنا به شرایط  خاص، حتی در حمایت سهامداران خرد تغییر نکند و اگر قرار است این گونه نباشد و این سیاست بنا به صلاحدید تغییر کند، امروز نیز حمایت از سهامداران خرد را به طور مداوم پیگیری کرده و برای آن عده از سهامداران خردی که ماه هاست به علت بسته بودن نمادها نمی تواند معاملاتی را انجام دهند کاری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید