رئال؛ از کهکشان ستاره ها تا کهکشان مربیان

کدخبر: ۱۵۵۳۱۹
موفقیت های زیدان در کسوت مربیگری رئال مادرید، می تواند افقی جدید در پیش روی این باشگاه برای استفاده از سرمایه های شخصی باشد.
 

به گزارش "ورزش سه"، تقریبا یک سال پیش، زین الدین زیدان هدایت کهکشانی ها را بر عهده گرفت و در این مدت، کارنامه خیره کننده ای را از خود به جای گذاشت. زیزو موفق شد لیگ قهرمانان را برای یازدهمین بار به ویترین افتخارات رئال مادرید اضافه کرده و در صدر جدول لالیگا تکیه بزند. رئال مادرید در حال حاضر با رکورد شکست نخوردن در تاریخ این باشگاه برابری کرده و اگر در دیدار این هفته برابر دیپورتیوو لاکرونیا شکست نخورد، این عنوان را به تنهایی از آن خود خواهد کرد.

 

 

 

 

این کارنامه، بیانگر آن است که زیزو علاوه بر روزهای درخشانی که به عنوان هافبک بازیساز در رئال مادرید داشت، حالا در کسوت مربیگری هم موفق نشان داده است.

 

برای باشگاهی که در طول تاریخ به کرات ثابت کرده است علاقه ای به همکاری بلند مدت با سرمربیان خود نداشته و با افرادی که علاقمند به ایجاد پیشرفتی مستمر از طریق ارائه یک سیستم داشته اند، رابطه خوبی برقرار نکرده است، حضور زیدان را می توان یک ناهنجاری یا شاید یک نقطه شروع برای استفاده بهینه از پتانسیلی دانست که روزی در این باشگاه هنرنمایی کرده اند.

 

زین الدین زیدان

 

زیدان، بزرگترین نام در زنجیره فعلی کهکشانی ها است. وقتی زیدان تصمیم گرفت تنها مدتی  بعد از خداحافظی با پیراهن این باشگاه، در عرصه ملی نیز بازنشسته شود، همیشه در خدمت رئال مادرید بوده و کهکشانی ها از ظرفیت های مختلف او در سطوح مختلف استفاده کرده اند.

 

 

 

 

هافبک شماره 5 رئال مادرید، 5 سال آخر دوران بازیگری خود را با لباس این تیم سپری کرد و با حضوری خلاقانه و هوشمندانه در مرکز یا جناح چپ (بسته به نیاز سرمربی وقت)، نمایشی شگفت انگیز، تهاجمی و به یاد ماندنی را در اذهان هواداران فوتبال به ثبت رساند.

 

قبل از اخراج به یادماندنی در فینال جام جهانی 2006 با پیراهن خروس ها، زیدان با لباس رئال مادرید موفق به فتح یک لیگ قهرمانان و یک لالیگا شد. بعد از وقفه ای کوتاه، زیزو در سال 2011 و قبل از تصمیم برای ورود به عرصه مربیگری، به عنوان مدیر ورزشی رئال مادرید برگزیده شد و در سال 2014، در کنار آنچلوتی توانست دهمین عنوان قهرمانی در اروپا را برای هواداران رئال مادرید به ارمغان آورد. زیرو بعد از آن، مدتی را نیز به عنوان سرمربی تیم دوم رئال مادرید (کاستیا)، به تجربه اندوزی پرداخت.

 

 

 

 

کمتر از یک سال قبل و بعد از کارنامه فاجعه بار رافا بنیتس، زین الدین زیدان به عنوان سرمربی کهکشانی ها انتخاب شد و در همان بدو ورود، تغییرات مثبتی را در روند نتیجه گیری این تیم ایجاد کرد. گرچه در بعضی از مواقع، روش بازی این تیم مطابق انتظار حاضران در سانتیاگو برنائو نبود.

 

به احتمال زیاد، در فصل جاری نیز حداقل 2 جام به کارنامه زیدان اضافه خواهد شد. چند روز دیگر رئال مادرید در جام باشگاه های جهان به میدان خواهد رفت و با توجه به فاصله مناسبی که در لالیگا ایجاد شده است، قهرمانی قوهای سپید در آنجا نیز محتمل به نظر می رسد.

 

سانتیاگو سولاری

 

گرچه زین الدین زیدان در این زمینه در رئال مادرید پیشگام است، اما احتمالا تا به حال لیست بلندبالایی نیز برای جانشینان احتمالی او آماده شده است.

 

 

 

 

سولاری که دوران بازیگری خود در دو جناح راست و چپ برای هر دو تیم رئال مادرید و اتلتیکومادرید به میدان رفته است، همانند زیزو 5 سال حضور با لباس لوس بلانکوس را در کارنامه خود می بیند. اما او یک سال زودتر از زیدان به برنابئو مهاجرت کرد و یک سال زودتر هم از این تیم جدا شد. دو قهرمانی در لالیگا و قهرمانی در لیگ قهرمانان سال 2002 در کنار زیدان، کارنامه سولاری قبل از انتقال به اینترمیلان و خداحافظی از فوتبال در سال 2010 بود.

 

مدتی بعد، سولاری به عنوان مربی تیم جوانان به مادرید بازگشت. تا قبل از سال 2013 که هافبک آرژانتینی و سابق رئال مادرید به عنوان مدیر سرمربیان تیم های پایه انتخاب شد، او در 3 رده مختلف فعالیت کرد و در مسابقات زیر 15 سال و زیر 16 سال عناوین قهرمانی را به دست آورد.

 

 

 

 

بعد از جدایی زیدان از کاستیا، لوییس میگوئل جانشین او شد و سولاری نیز بر طبق سلسله مراتب حاکم، ترفیع درجه گرفت و جانشین میگوئل شد. در حال حاضر تیم سولاری در رتبه هشتم دسته دوم قرار دارد اما با توجه به زمان باقیمانده، امکان صعود این تیم در جدول رده بندی وجود دارد.

 

در چند وقت اخیر، روالی در رئال مادرید نهادینه شده که افرادی که از طریق تیم های پایه مدارج مربیگری را طی کرده اند، به عنوان گزینه های هدایت این تیم در سال های آتی مطرح شوند و شاید بعد از زیدان، سانتیاگو سولاری گزینه بعدی هدایت کهکشانی ها باشد.

 

گوتی

 

البته قطعا ترفیع درجه برای سولاری، به معنای ایجاد شدن فضا و موقعیت برای دیگر گزینه ها در تیم های پایه بوده است و گزینه بعد، خوزه ماریا گوتیرز هرناندز است که در دوران بازیگری، او را به نام گوتی می شناختیم.

 

 

 

 

گوتی که در دوران بازیگری در زمره بازیکنان خلاق قرار می گرفت، از آکادمی رئال مادرید به تیم اصلی راه پیدا کرد و بیش از 500 بازی برای لوس بلانکوس انجام داد. این هافبک پاسور با لباس رئال فاتح 5 لالیگا و 3 لیگ قهرمانان شد و 2 سال آخر دوران حرفه ای خود را در بشیکتاش سپری کرد.

 

گوتی در سال 2012 از فوتبال خداحافظی کرد و تنها 1 سال بعد به عنوان مربی جوانان برگزیده شد. گوتی همزمان با سولاری کار خود را آغاز کرد اما هدایت یک رده پایین تر از او را بر عهده گرفت. او ابتدا به عنوان کمک مربی در تیم زیر 11 سال و 12 سال مشغول به کار شد و بعد از پیوستن سولاری به کاستیا، به تیم جوانان نقل مکان کرد.

 

 

 

 

هافبک سابق قوهای سپید موفق شد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان زیر 19 سال در فصل جاری، تیمش را به صدر جدول مرحله گروهی برساند و با ادامه این روند، می تواند در سال های آینده به عنوان یکی از گزینه های اصلی هدایت کهکشانی ها لقب بگیرد.

 

آینده

 

اگرچه قرار نیست رئال مادرید را به مثابه باشگاهی برای پرورش سرمربیان نوپای دنیای فوتبال قلمداد کرد، اما این تئوری می تواند در سال های آینده افقی جدید را در برابر  مدیران این تیم قرار دهد.

 

فرناندوهیرو و روبرتو کارلوس همین حالا نیز در کادر مربیگری و مدیریت ورزشی کار خود را آغاز کرده اند و احتمالا رائول نیز به زودی با بازگشت به مادرید، حضور خود را در این عرصه کلید خواهد زد.

 

 

 

 

گرچه مشخص نیست همه این گزینه ها، کاریزما و قدرت زیدان در عرصه مربیگری را ارائه دهند، اما حالا رئال مادرید راهی مبنی بر میدان دادن به بازیکنان سابق خود در عرصه مربیگری را آغاز کرده است. با توجه به تجارب مفید و قابل استفاده بازیکنان سابق رئال مادرید در طول سال های حضور با لباس این تیم، آنها می توانند بهترین گزینه های ممکن در سال های آینده برای جلوس روی نیمکت کهکشانی ها باشند و شاید زیدان تنها حلقه اول این تغییر و تحول در افکار این باشگاه پرافتخار باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید