آفت‌های دهانی نشانه ای از سرطان

کدخبر: ۱۵۵۳۳۶
شاید برای همه ما اتفاق افتاده است که زخم‌هایی در دهان، خوردن و آشامیدن را برای ما سخت و دردناک کند؛ زخم‌هایی که ساده می‌آیند و گاهی سلامت کلی بدن را هدف می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ این زخم‌های در ظاهر ساده، آفت‌های دهانی‌اند؛ آفت‌هایی که علل بروز آن متعدد است و گاهی ریشه در ضعف سیستم ایمنی بدن دارند.

 
جراح دندانپزشک در این باره گفت: آفت‌های دهانی به دو نوع تقسیم می شوند؛ اولین نوع آن ساده و نوع دوم آفت پیچیده است که نوع دوم آن غیرمعمول بوده است و بیشتر در افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده اند رخ می‌دهد.
 
دکتر اکبر فاضل افزود: علت اصلی آفت‌های دهانی نامشخص است و به نظر می‌رسد آسیب دیدن بافت دهان از علل اصلی آفت‌های دهانی ساده باشد.
 
وی ادامه داد: گاهی مواد غذایی در رژیم غذایی افراد زمینه بروز آفت های دهانی را فراهم می‌کند که این نوع آفت ها همراه با علائم آلرژیک‌اند و باید دور برخی مواد غذایی را خط کشید.
 
فاضل با بیان اینکه بعضی از خوراکی های خاص همچون مرکبات و یا میوه های حاوی اسید همچون لیمو، پرتقال، آناناس، سیب، انجیر، گوجه فرنگی و توت فرنگی می توانند باعث زخم شدن دهان و یا بدتر شدن آفت دهان شوند ادامه داد: اغلب افراد پس از چند بار استفاده از مواد غذایی و ایجاد آفت متوجه این موضوع می شوند و از مصرف اینگونه مواد غذایی پرهیز می کنند.
 
این جراح دندانپزشک ادامه داد: آفت ها از یک یا چند نقطه دردناک و قرمز رنگ که رفته رفته تبدیل به زخم می شود تشکیل شده اند که مرکز آن ها سفید یا زرد است و اگر با علائمی همچون تب، ناراحتی عمومی و یا  تورم غدد لنفاوی همراه شود دیگر نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.
 
وی با اشاره به دوره کمون و نهفتگی این بیماری در حفره دهان گفت: درد ناشی از آفت معمولا بعد ازیک هفته از بین می رود و حدود سه هفته طول می کشد که آفت بهبودی کامل یابد؛ در اکثر موارد، آفت دهان بدون درمان خاصی بهبود می یابد که شستشوی مداوم دهان با دهانشویه ها و یا آب نمک (میزان کمی نمک) در رفع آن موثر است.
 
اما گاهی اوقات درمان آفت طولانی می شود و اصطلاحا آفت از نوع دویا پیچیده است که به درمان های معمولی پاسخ نمی دهد و خبر از بروز بیماری های دیگر می دهد.
 
متخصص گوش، حلق، بینی و  جراح سر و گردن در این باره گفت: آفت‌های زبان و دهان که بیش از 3 هفته درمان نشوند و مدت طولانی تکرار شوند جزو نشانه های اولیه سرطان دهان هستند.
 
دکتر محمد تقی اشتیانی خرسندی افزود: شیوع سرطان در سال های اخیر در جهان با رشد زیادی همراه بوده است که ناشی از تغذیه غلط و نامناسب، استفاده از غذاهای سریع (فست فود)، مواد نگهدارنده، آلودگی هوا و استرس های روحی و روانی است.
 
این جراح سر و گردن با اشاره به آلودگی های کارخانجات و همچنین آلودگی های صوتی در بروز سرطانهای سرو گردن نقش دارند ادامه داد: این الودگی ها در بروز سرطان زبان نقش مستقیم دارد و با توجه به اینکه سن بروز سرطان زبان در جوانان پایین آمده است نباید نسبت به شناسایی عوامل بروز آن در جامعه بی تفاوت بود.
 
وی یکی از عوامل بروز آفت های دهانی را در جوانان گرایش آن ها به سیگار و قلیان های طعم دار دانست و گفت: مواد مخدر صنعتی و جویدنی از دیگر عوامل بروز سرطان زبان است که در مراحل اولیه خود را به صورت آفت های سخت درمان بروز می کند.
 
خرسندی آشتیانی افزود: تشخیص زودرس تاثیر بزرگی در موفقیت درمان این سرطان دارد و اگر دیر تشخیص داده شود جز سرطان های سخت درمان می شود.
 
وی ادامه داد: زخم های دهانی یا آفت ها از نشانه های اولیه در بروز سرطان دهان است، البته نباید نسبت به هر زخمی واکنش نشان داد بلکه اگر آفت های دهانی پس از گذشت سه هفته درمان نشود باید به پزشک مراجعه و وضعیت ایمنی فرد بررسی شود، زیرا نقص سیستم ایمنی زمینه بروز افت را دو چندان می کند و این شرایط بیشتر در افرادی که از بیماری های زمینه ای خود اطلاع ندارند بروز می کند.
 
بروز آفت اگرچه ناخوشایند است، اما می تواند موجب شناسایی بیماری های سخت درمان از جمله سرطان های دهان در افراد شود، بنابراین در درمان آفت های دهانی بهتر است ضمن مراجعه به پزشک از درمان های خودسرانه و سرکوب کننده پرهیز شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید