با ا ین صندلی خسته نخواهید شد!

کدخبر: ۱۵۵۳۷۷
محقق دانشگاه علوم پزشکی البرز موفق به طراحی و ساخت صندلی هوشمندی شد که با استفاده از سنسورهای آن از اختلالات اسکلتی و عضلانی پیشگیری می شود و در کاهش خستگی موثر است.

سیده آذر موسوی فرد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و مخترع صندلی هوشمند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امروزه بسیاری از مشاغل با نشستن های طولانی همراه هستند و روزانه به تعداد آنها افزوده می شود.

وی ادامه داد: مشکل اساسی این است که فرد بیشتر مواقع برای مدت های طولانی روی صندلی خود بدون توجه به نحوه نشستن قرار می گیرد و اگر فرض شود این فرد قرار باشد تا زمان بازنشستگی همین شغل را داشته باشد با مشکلات جسمی فراوانی مواجه خواهد شد.

وی افزود: نشستن های طولانی سبب افزایش بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی، کمردرد و اختلالات اسکلتی-عضلانی خواهد شد اما اگر فرد به ازای هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ثابت نشستن یک استراحت ۲ دقیقه ای داشته باشد بسیاری از مشکلات ذکر شده به سراغ آنها نخواهد آمد.

موسوی فرد افزود: در این طرح سعی کرده ایم با دادن زمان لازم به سنسورهای فشاری، نوری و یا گرمایی که در سطح نشیمنگاه صندلی نصب شده اند، کاربر را مجبور کنیم پس از سپری شدن زمان مورد نظر (حداکثر زمانی که می توان بدون ایجاد آسیب جدی به کاربر به صورت ثابت در یک جا نشست حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است) سنسور با فرستادن آلارم فرد را مجبور کند از جای خود بلند شود و تا فرد از روی صندلی بلند نشود آلارم مربوطه خاموش نخواهد شد.

وی ادامه داد: سطح نشیمنگاه صندلی به مدت دو دقیقه حساس بوده به این منظور که اگر کاربر بخواهد کمتر از دو دقیقه مجددا بر روی صندلی بنشیند آلارم به صدا درآمده و فرد قادر به نشستن نخواهد بود و حتما باید دو دقیقه از آن بگذرد تا غیرفعال شود.

این محقق با بیان اینکه به کاربر آموزش داده می شود که در این فاصله دو دقیقه ای با ایستادن و قدم زدن و انجام حرکات ورزشی به بازیابی شرایط استراحت عضلات خود کمک کند، گفت: این تکنیک بسیار کم هزینه و پرسود بوده و قابل نصب بر روی کلیه صندلی های موجود در بازار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه این صندلی را می توان برای تمامی کارهایی که به صورت نشسته انجام می شوند به کار برد، عنوان کرد: این صندلی برای هر شغل نشسته ای بدون محدودیت کاربرد دارد.

وی افزود: امروزه کودکان و نوجوانان ساعت ها وقت خود را به صورت نشسته پشت رایانه های شخصی بدون توجه به عوارض آن سپری می کنند لذا ضروت استفاده از این صندلی ها که خود یک نوع یادآوری کننده برای رسیدگی به شرایط بد نشستن است را افزون می کند.

موسوی فرد خاطر نشان کرد: این کیت بر روی هر صندلی قابل نصب بوده و تغییر زیادی در قیمت تمام شده صندلی ایجاد نمی کند.

به گفته وی، همچنین این برنامه قابلیت ارتقا داشته و می تواند در صورت لزوم و درخواست مشتری مجهز به سنسورهای ارزیابی پوسچر، تعداد زمان بلند شدن از روی صندلی در طول یک شیفت و قابلیت اتصال به رایانه و وای فای را برای بررسی های  علمی بر روی پوسچر فرد را داشته باشد. 

این محقق خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور عموم که بیشتر کارهای نشسته را کار همراه با کامپیوتر می دانند این صندلی در مشاغلی که از کامپیوتر استفاده نمی شود مثل مشاغل مونتاژ و بسته بندی نیز کاربرد فراوانی دارد و می تواند از بروز زود هنگام اختلالات اسکلتی و عضلانی جلوگیری کند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این صندلی گفت: کاهش احساس خستگی و کوفتگی در عضلات بدن خصوصا اندام تحتانی، خون رسانی بهتر به اندام تحتانی به ویژه پاها، کاهش و جلوگیری از آسیب های وارده به نخاع و کمر درد از مزایای استفاده از این صندلی به شمار می رود.

موسوی فرد افزود: استفاده از این صندلی هوشمند در کاهش و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، جلوگیری از بیماری های دیابت، جلوگیری از چاقی افرادی که به صورت نشسته کار می کنند، ایجاد نشاط روحی و روانی در محیط های کاری، ایجاد سامانه ارگونومیکی جهت کنترل نیز کمک می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید