«نان‌های خیلی برشته» سرطان زاست

کدخبر: ۱۵۵۴۵۱
کارشناس کنترل کیفی گفت: ازخرید نان‌های خیلی برشته شده خودداری کنید و آن‌هایی را که رنگ روشن داشته و در اصطلاح برشته نشده هستند انتخاب کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس، آذر یعقوبی، کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه همدان، بابیان اینکه آکریل آمید ماده‌ای سفید رنگ،بلوری،جامد و بی‌بو است گفت: این ماده کوچک می‌تواند در بدن به طور غیرفعال انتشار پیدا کند و همه بافت‌های بدن را در معرض سرطان‌زایی آکریل آمید قرار دهد.

یعقوبی افزود: آکریل آمید، به مقدار نسبتا زیاد در غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند چیپس وخلال سیب زمینی سرخ شده، نان برشته، ته دیگ و محصولات غلات در درجه حرارت بالا (بالاتر از 120درجه سانتیگراد) که پخته یا سرخ می‌شوند به‌وجود می‌آید. همچنین استفاده از سیگاربه طور قابل توجهی باعث مواجهه با اکریل آمید می شود.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل آکریل آمید اظهارکرد: این ماده در اثر ترکیب اسید آمینه آسپاراژین با یک ماده قندی در مواد غذایی مثل گلوکز یا فروکتوز به‌وجود می‌آید.

یعقوبی با اشاره به رابطه مستقیم بین تشکیل اکریل آمید و قهوه‌ای شدن در حین پخت گفت:  هرچه سطح ماده غذایی ،مدت زمان و درجه حرارت پخت بیشتری داشته باشد مقدار آکریل آمید بیشتری تولید می شود.

کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه، روش های پختنی ازجمله سرخ کردن، برشته و کباب کردن را علت به وجود آمدن اکریل آمید برشمرد و اظهار کرد: در بین انواع پخت، جوشیدن و مایکروویو کمتر اکریل آمید تشکیل می شود.

یعقوبی به جذب آسان و توزیع آکریل آمید از طریق جریان خون در سراسر بدن اشاره کرد و گفت: این ماده شیمیایی موجب مسمومیت سیستم عصبی و درنهایت سرطان‌زایی می‌شود.

وی، کم کردن حرارت در مراحل مختلف آماده سازی غذایی یا استفاده از حرارت غیر مستقیم در پخت، قراردادن سیب زمینی در آب، آبلیمو یا سرکه قبل از سرخ کردن و جلوگیری از قهواه ای شدن مواد در هنگام پخت را از راههای کاهش اکریل آمید برشمرد.

 کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه به منظور پیشگیری از بیماری های ناشی از آکریل آمید رعایت نکات زیر را ضروری برشمرد: ازخرید نان های خیلی برشته شده خودداری کنید و آنهایی را که رنگ روشن داشته و در اصطلاح برشته نشده هستند انتخاب کنید، از مصرف نان برشته حاشیه پیتزا به‌ شدت پرهیز کرده و در صورت برشته شدن حاشیه آن را دور بیندازید،

یعقوبی گفت: برای پختن کیک و پیتزا در سینی فر، از کاغذ مخصوص استفاده کنید، برای خرید نان سوخاری آن‌هایی را که رنگ روشن دارند انتخاب و از مصرف بیسکویت و کلوچه هایی که سطح زیرین آنها سوخته است، بپرهیزید و برای تهیه ته دیگ از نان و سیب زمینی استفاده نکنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید