ساخت الماسی سخت تر از الماس

کدخبر: ۱۵۵۶۸۳
اغلب مردم تصور می‌کنند سخت ترین ماده طبیعت روی کره زمین، الماس است. سنگ زیبایی که روی حلقه نامزدیشان قرار گرفته و قادر است فولاد و سنگ را برش دهد.

به گزارش کلیک، دانشمندان به تدریج این سختی را طی سال ها بهبود بخشیده و اکنون یک تیم استرالیایی یک نوع نادر از الماس را ساخته که حتی از خود الماس نیز سخت تر است.

این الماس یک نسخه از لونسدالیت(Lonsdaleite) است که به طور طبیعی در مرکز تعدادی شهاب سنگ پیدا شده است. این یک ماده خاص است به این دلیل که الماس ها از شبکه های مکعبی کربن ساخته شده اند، ما لونسدالیت ساختار شش ضلعی داشته  که تا ۵۸ درصد  از الماس معمولی سخت تر است.

اکنون محققین توانسته اند نسخه نانو مقیاس آن را در آزمایشگاه تولید کنند و پیش بینی می کنند که این نسخه حتی از مورد طبیعی آن نیز سخت تر خواهد بود.

در حقیقت چنان سخت است که این تیم پیشنهاد می‌کند از آن در معادنی استفاده شود که مواد بسیار سخت از جمله الماس معمولی در آنجا بریده می شوند.

محقق سرپرست، جودی برادبی از دانشگاه ملی استرالیا می گوید “ساختار شش ضلعی اتم های این الماس آن را سخت تر از الماس معمولی می کند که ساختار مکعبی دارد. ما موفق شدیم آن را در مقیاس نانو بسازیم و این مساله بسیار هیجان انگیز است زیرا اغلب این مواد هرچه کوچک‌تر باشند، قوی تر هستند.”

این تیم توانست یک ماده جدید توسط مهندسی نانوی الماس و نوعی کربن تولید کند که شکل دقیقی نداشته و به آن کربن آمورف می گویند.

لونسدالیت اولین بار در شهاب سنگ Canyon Diablo در سال ۱۹۶۷ کشف شد، و محققین توانستند آن را در آزمایشگاه نیز بسازند، اما توفیق چندانی نداشتند. البته ساخت آن نیاز به دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سلسیوس (۱۸۳۲ درجه فارنهایت) دارد.

در عوض برادبی و تیمش رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند. آن‌ها این کربن را در دستگاهی موسوم به سندان الماس قرار دادند که در آن دو الماس از دو طرف به یکدیگر فشار وارد کرده و فشار بالای موجود در اعماق زمین را بازسازی می کنند.

با استفاده از این دستگاه آن‌ها توانستند الماس هایی در دمای ۴۰۰ درجه سلسیوس(۷۵۲ درجه فارنهایت) ایجاد کنند که تقریبا نصف دمای روش های قبلی است. این روش به معنی ساخت الماس ارزان تر و مقرون به صرفه تر و نتیجه نهایی نیز بسیار سخت تر است.

اکنون این تیم باید ساختار را آزمایش کرده تا بفهمند در مقایسه با مواد موجود دقیقا تا چه حد سخت تر است. برادبی می گوید “این الماس جدید قرار نیست روی هیچ انگشتر نامزدی قرار بگیرد. بیشتر احتمال دارد آن را در مناطق معدنی پیدا کنید. هر زمان که شما برای بریدن چیزی به مواد بسیار سخت نیاز دارید، این الماس توانایی اش را دارد که به راحتی و سرعت بیشتر این کار را انجام دهد.”

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید