دستور اوباما برای محرمانه ماندن گزارش شکنجه‌های سیا

کدخبر: ۱۵۵۷۲۶
کاخ سفید دستور داده گزارش جنجالی سنا به منظور مستندسازی شکنجه‌های ماموران سازمان سیا در قبال بازداشتی‌های دوره پس از حملات 11 سپتامبر، تا 12 سال محرمانه نگه داشته شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، 7 سناتور آمریکایی از دولت اوباما تقاضا کردند تا گزارش 6770 صفحه‌ای کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا درباره برنامه بدنام بازجویی و بازداشت‌های سازمان سیا در ارتباط با حملات 11 سپتامبر از حالت محرمانه خارج شود تا مردم بتوانند از شرح کامل شکنجه‌های صورت گرفته تحت این برنامه مطلع شوند.

با این حال نیل اگلستون، وکیل کاخ سفید در پاسخ به این درخواست گفت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به اداره اسناد و بایگانی ملی دستور داده که دسترسی به این محتوای محرمانه باید برای 12 سال از هرگونه درخواست برای دسترسی مصون بماند.

اگلستون در نامه‌ای به دیان فینستاین، سناتور و رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نوشت: در حال حاضر ما مساله خارج کردن کامل گزارش از حالت محرمانه را پیگیری نمی‌کنیم و بعد از 12 سال درخواست برای دسترسی به بایگانی فرایند بررسی خارج کردن از حالت محرمانه را کلید خواهد زد.

سناتور فینستاین که رهبری تحقیقات و درخواست برای خارج کردن از حالت محرمانه را برعهده داشت گفت "از حفظ این گزارش در بایگانی از سوی دولت اوباما" خرسند است.

وی گفت: اعتقاد کامل من این است که یک روز این گزارش باید از حالت محرمانه خارج شود. این باید سبب یادگیری یک درس شود مبنی بر اینکه شکنجه موثر نمی‌افتد.

اواخر سال 2014 خلاصه‌ای 525 صفحه‌ای از این گزارش انتشار پیدا کرده و با استناد به اسناد سازمان سیا نشان داد برنامه شکنجه بازداشتی‌ها بی‌رحمانه‌تر از چیزی که تصور می‌شد، بوده است.

در این سند جزئیات سوءاستفاده از 119 زندانی شامل 5 مردی که در ارتباط با حمله 11 سپتامبر در کمیته نظامی در زندان گوانتانامو محاکمه شده بودند، شرح داده شده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید