تیرویید کم کار خود را اینگونه درمان کنید

کدخبر: ۱۵۶۶۸۱
یک متخصص دیابت و غدد متابولیسم عنوان کرد: از هر 800 نوزاد یک نفر به بیماری کم‌کاری تیرویید مبتلا می‌شود.

اکبر قنبری متخصص دیابت و غدد متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه کم‌کاری تیرویید از بیماری های غدد درون‌ریز است، گفت: زمانی که غده تیرویید هورمون تیرویید را ترشح نکند، به کم‌کاری این غده منجر می شود.

به گفته متخصص دیابت و غدد متابولیسم، غده تیرویید باعث رشد، تنظیم متابولیسم بدن و نمو سلول های جنین می شود و کم‌کاری آن سلامتی افراد را مختل می کند.

وی به علایم این عارضه اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش ضربان قلب، بی خوابی، فشار خون بالا، ریزش مو، تعریق زیاد و افزایش دمای بدن از علایم بیماری کم کاری تیروییدی است.

قنبری با اشاره به اینکه مصرف ید باعث تامین هورمون T4 می شود، بیان کرد: کمبود عملکرد هیپوتالاموس و هورمون محرک تیرویید و هورمون T4 از انواع بیماری کم کاری تیرویید است.

وی با بیان اینکه افزایش وزن باعث بروز کم کاری تیرویید می شود، تصریح کرد: التهاب تیرویید، هیپوتیرویید خود ایمنی، کمبود ید و افزایش سن باعث کم کاری غده تیرویید می شود.

این متخصص دیابت و غدد متابولیسم با بیان اینکه مصرف نواد غذایی سرخ کردنی و چربی ها غده تیرویید را تحریک می کند، تاکید کرد: کم کاری تیرویید باعث برهم خوردن تعادل و واکنش شیمیایی بدن می شود.

قنبری با اشاره به اینکه 10 درصد زنان و چهار درصد مردان به کم کاری تیرویید مبتلا هستند، تصریح کرد: این عارضه باعث بروز درد در مفاصل، بیماری های قلبی و عروقی، زخم معده، خشکی پوست، سرطان کبد و ناباروری می شود.

وی به تاثیر داروهای گیاهی در درمان کم کاری تیرویید اشاره کرد و افزود: گیاهانی همچون آویشن، سیر، پیاز، اسپرزه، جو و جعفری در درمان این عارضه تاثیر بسزایی دارد.

این متخصص دیابت و غدد متابولیسم به مواد غذایی حاوی گواتروژن اشاره کرد و تاکید کرد: بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید از مصرف مواد غذایی گواتروژن دار مانند کلم، شلغم، قند، شکر، سویا، بادام زمینی،گلابی، نوشیدنی های کافیین دار و هلو خودداری کنند.

به گفته قنبری، مصرف روغن های گیاهی و علف لیمو باعث تسریع گردش خون  و بهبود سیستم گوارشی بدن می شود.

وی با بیان اینکه با ورزش می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد، یادآور شد: مصرف مواد غذایی دریایی و حاوی آهن، ویتامین های A، B، C، E، مکمل ها، سبزیجات پخته، آب آشامیدنی، داروی لیتیوم و انجام آزمایش های منظم باعث درمان کم کاری تیرویید می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید