روزهای سخت در انتظار اردوغان ؛ پوتین انتقام می گیرد

کدخبر: ۱۵۶۷۳۰
اگرچه تاحدی بعید به نظر می رسد اما این احتمال وجود دارد که ترور سفیر روسیه به یک درگیری جهانی منجر شود. احتمالاً پس از این حادثه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اقداماتش در سوریه را تشدید خواهد کرد و ترکیه نیز با چالش های داخلی روزافزونی روبرو خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، دیپلماسی ایرانی نوشت : ترور سفیر روسیه در آنکارا احتمالاً موجب تشدید تلاش های روسیه در جهت مبارزه با تروریسم در سوریه و بالاگرفتن دامنه اختلافات داخلی در ترکیه خواهد کرد. روز دوشنبه «آندری کارلف»، سفیر روسیه در ترکیه در حین سخنرانی در نمایشگاه عکسی در آنکارا توسط فردی مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت و درگذشت. فرد مسلح پس از هدف قرار دادن سفیر روسیه فریاد زد: «حلب را فراموش نکنید! سوریه را فراموش نکنید! تا زمانی که برادران ما در امنیت نباشند، شما طعم امنیت را نخواهید چشید.» قتل کارلف درست یک روز پیش از برگزاری جلسه مهمی درباره سوریه و با حضور مقامات روسیه، ترکیه و ایران اتفاق افتاد.

اگرچه تاحدی بعید به نظر می رسد اما این احتمال وجود دارد که ترور سفیر روسیه به یک درگیری جهانی منجر شود. احتمالاً پس از این حادثه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اقداماتش در سوریه را تشدید خواهد کرد و ترکیه نیز با چالش های داخلی روزافزونی روبرو خواهد شد. ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پس از این واقعه صراحتاً اعلام کردند که آنها نه یکدیگر، بلکه تروریسم را به عنوان دشمن اصلی خود می شناسند.

به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که روسیه قتل سفیر این کشور در ترکیه را یک اقدام تروریستی می داند. او اضافه کرد که بررسی های دقیقی در این زمینه انجام خواهد شد و فرد خاطی به مجازات خود خواهد رسید. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه خبر داد که روسیه به زودی این مساله را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد. دیگر مقامات ارشد روسیه در فاصله کوتاهی پس از این حادثه، قتل سفیر روسیه را اقدامی تروریستی توصیف کرده و برخی نیز آن را به طور مستقیم با سوریه مرتبط دانسته اند. «پارلماتسکیا گازتا»، روزنامه رسمی پارلمان روسیه نیز در مطلبی به نقل از سناتور روسی «ولادیمیر زابارف» عنوان کرد: «پاسخ ما نابودی همه تروریست ها در سوریه است». وی در ادامه اظهارات خود می افزاید: «روسیه برخلاف کشورهای غربی، تنها کشوری است که در حال حاضر واقعاً با تروریسم مبارزه می کند». از دیدگاه زابارف، ترکیه خود قربانی تروریسم است و در نتیجه این کشور نیز به محافظت زیادی نیازمند است.

«آیرینا یارووایا»، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان روسیه، رهبر حزب «روسیه متحد» و یکی از نگارندگان قانون اخیر روسیه در زمینه مبارزه با تروریستم نیز گفت که این روسیه است که خطرات ناشی از تروریسم را چه در گذشته چه اکنون همواره درک کرده و به عنوان «عامل تحکیم مبارزات علیه تروریسم» در جهان شناخته می شود. «لئونید اسلوتکسی»، رئیس کمیته امور بین الملل دوما اعلام کرد ممکن است این حمله توسط کسانی انجام شده باشد که آرزوی ایجاد اخلال در روابط تازه ترمیم شده روسیه و ترکیه را دارند. اردوغان نیز در سخنان روز دوشنبه خود به این موضوع اشاره و این اقدام را تلاشی در جهت تیره و تار کردن روابط دو کشور دانست.

اظهارنظر چند روز اخیر مقامات روسی نشان می دهد که به احتمال زیاد سوریه قربانی اصلی این فاجعه خواهد شد. ترکیه نیز با دوران سختی روبرو خواهد شد. این کشور انتظار داشت که در سال 2017 پذیرای سه میلیون گردشگر روسی باشد اما با ترور سفیر روسیه بعید است که چنین هدفی محقق شود. با شرایط پیش آمده، اقتصاد رو به زوال ترکیه در آینده با مشکلات بیشتری دست به گریبان خواهد بود.

اگرچه ممکن است اردوغان بتواند نظر پوتین را تاحدی تغییر دهد اما قتل کارلف نشان می دهد که مردم ترکیه به راحتی قانع نمی شوند. چیزهای زیادی هست که ما هنوز نمی دانیم و مردی که کارلف را کشت نیز دیگر نمی تواند از انگیزه های خود بگوید، اما آخرین کلمات او نشان می دهد که وی ممکن است از حضور فعال روسیه در سوریه و تبانی اردوغان با پوتین انگیزه گرفته باشد.

اگر این گونه باشد، این رویداد غم انگیز بر اختلافات درونی جامعه ترکیه تاکید می کند؛ اختلافاتی که در کودتای اخیر این کشور نیز به وضوح دیده می شد. پوتین نیز به نوبه خود ممکن است از این وضعیت به عنوان اهرم فشاری علیه ترکیه استفاده کند و این کشور را مجاب کند تا به مواضع روسیه در سوریه، نزدیک تر شود. اگرچه قتل یک دیپلمات روسی پدیده ای نادر است اما در گذشته نیز اتفاق افتاده و کرمیلن نیز قطعاٌ این حادثه را تلافی خواهد کرد. یکی از مثال های واضح در این زمینه به سال 1986 باز می گردد. در آن سال نیروهای یکی از گروه های لبنانی یکی از دیپلمات های شوروی را در بیروت به قتل رسانده و شماری دیگر از دیپلمات های این کشور را نیز ربودند. کا گ ب در پاسخ به این اقدام یکی از بستگان رهبر آن گروه که در این اقدام مشارکت داشت را به قتل رساند و پس از مثله کردنش، اعضاء بدنش را برای اقوام وی فرستاد. ما هنوز نمی دانیم واکنش پوتین به این حادثه چه خواهد بود اما باید منتظر جوابی سخت باشیم و سوریه نیز در این میان همچنان در آتش جنگ و درگیری ها خواهد سوخت.

نویسنده: آنا بورشچوسکایا

منبع: اندیشکده واشنگتن/ مترجم: زهره شهریاری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید