حکمرانان در سایه دنیای فناوری + عکس

کدخبر: ۱۵۷۱۸۹
شرکت‌های تکنولوژی جهان در سال 2016 که حالا سال گذشته میلادی است، در حدود 4/ 3 تریلیون دلار در بخش تجارت صنعت تکنولوژی هزینه صرف کرده‌اند. این روند رو به رشد بازار بزرگی را برای تکنولوژی‌های تجاری ایجاد کرده و به این ترتیب افراد قدرتمندی را در دنیای تکنولوژی سال 2016 معرفی کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، بسیاری از این افراد که حالا در فهرست قدرتمندترین تاجران صنعت تکنولوژی قرار گرفته‌اند، تنها به دلیل سرمایه و دارایی‌هایشان به این فهرست راه پیدا نکرده‌اند. این‌ها افرادی خلاق و خوش‌فکر هستند که به خوبی با ماهیت نوآوری در صنعت تکنولوژی همراه شده‌اند.

اسکات گوتری، مدیر بخش رایانش ابری و سرمایه‌گذاری شرکت مایکروسافت: غول نرم‌افزاری دنیا این روزها تمام تمرکزش را روی رایانش ابری یا کلاد  گذاشته است. شاید ادامه روند کند فروش محصولات قدیمی این شرکت مانند ویندوز و نرم‌افزار آفیس هم گواه همین موضوع باشد. بخش رایانش‌ابری مایکروسافت که شامل پلت‌فرم ابری Azure و راهکارهای تجاری Dynamics CRM است، در سال 2016 به سرعت رشد کرده است. این به معنای آن است که اسکات گوتری که مدیر بخش رایانش‌ابری این شرکت است، حالا وظیفه بزرگی برای متحول کردن مایکروسافت را به عهده دارد. خرید بزرگ شرکت LinkedIn توسط مایکروسافت که با قیمت 2/ 26 میلیارد دلار انجام شد، حالا به زیر چتر مدیریتی گوتری می‌رود.

 

ورنر ووگلز، مدیر ارشد تکنولوژی شرکت آمازون: بخش خدمات وب شرکت آمازون حالا آنقدر بزرگ و پیشرفته است که رویایی دوردست برای دیگر شرکت‌های مهم تکنولوژی به‌حساب می‌آید. این بخش حالا یک کسب و کار 122 میلیارد دلاری برای آمازون و سودآورترین بخش این شرکت است.  موفقیت این بخش تا حد زیادی به خاطر مدیر ارشد تکنولوژی آمازون یعنی ورنر ووگلز است که به همراه تیمش راه‌های جدیدی برای کاهش قیمت خدمات وب آمازون پیدا می‌کنند، حتی وقتی امکانات و قابلیت‌های تازه‌ای هم به آن افزوده شده باشد.

 

مایکل دل، رهبر یک امپراتوری: موسس و مدیرعامل شرکت کامپیوتری بزرگ دل که مغز متفکر این شرکت هم هست. خرید استراتژیک و مهم شرکت رقیب یعنی EMC با قیمت 677 میلیارد دلار از سوی شرکت دل یکی از بزرگ‌ترین معاملات تاریخ دنیای تکنولوژی است. این خرید مایکل دل را به رهبر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های IT دنیا و یکی از مهم‌ترین رقبای بخش خدمات وب شرکت آمازون، پلت‌فرم Azure مایکروسافت و دیگر پلت‌فرم‌های رایانش ابری تبدیل کرده است.

 

دمیس هسابیس، مدیرعامل DeepMind گوگل: 2016 سال بزرگی برای هوش مصنوعی بود و به همین دلیل تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ و کوچک  تکنولوژی برای ورود به این عرصه تلاش کردند. دمیس هسابیس درست در مرکز این حوزه قرار دارد. او مدیرعامل و یکی از موسسان شرکت DeepMind است که گوگل آن را در سال 2004 با قیمت 500 میلیون دلار خرید؛ شرکت فعال و خلاق در زمینه هوش مصنوعی.

 

الکس کارپ، مدیر عامل و یکی از موسسات شرکت Palantir: شرکت 20 میلیارد دلاری Palantir شاید مرموزترین شرکت سیلیکون‌ولی است که  تکنولوژی داده‌پردازی و فهرست مشتریانش را که بسیاری از آنها نهادهای دولتی هستند، مخفی نگه داشته است. کارپ حالا یک خط تماس مستقیم با کاخ سفید و دونالد ترامپ دارد! افسانه‌ای که به دنبال حمایت «پیتر تی‌یل» یکی از موسسان این شرکت از دونالد ترامپ شکل گرفته است. شاید به همین دلیل هم مدیرعامل این شرکت دعوت‌نامه شرکت در نشست سران صنعت تکنولوژی آمریکا را با حضور ترامپ رئیس‌جهوری جدید این کشور دریافت کرد. کارپ تلاش دارد مشتریان دولتی خودش را با راهکارهای کلاد در برابر سرقت داده‌ها و حملات هکری مصون نگه دارد.

 

مورتی رندوچینتالا رئیس تجارت اینترنت اشیا و معماری سیستم‌های شرکت اینتل: او یکی از مدیران سابق شرکت Qualcomm است که در سال 2015  به اینتل پیوست و حالا به دومین شخص قدرتمند اینتل بعد از «بریان کرزانویچ» مدیرعامل، تبدیل شده است. تقریبا هر بخش تجاری به جز دیتاسنترها تحت مدیریت رندوچینتالا قرار دارد. او همچنین یکی از بزرگ‌ترین تعدیل نیروهای تاریخ شرکت اینتل را رهبری کرد. رندوچینتالا که درآمد سالانه‌اش از اینتل در سال 2015، 25 میلیون دلار بوده است، حالا نماینده فرهنگ جدیدی در این شرکت است؛ رشد مدیران باتجربه تازه‌وارد.

 

ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت: او به خاطر ایجاد اصلاحات اساسی در شرکت مایکروسافت و ایجاد روند رشد دوباره در آن اعتبار زیادی به‌دست آورده است. حالا مایکروسافت به شریک تجاری خوبی برای شرکت‌های بزرگ دیگر و همچنین رقیبی جدی در حوزه‌های جدید فناوری تبدیل شده است. با این حال اما بعضی‌ها معتقدند که خرید مهم LinkedIn از سوی مایکروسافت در این سال، تهدیدی جدی برای رابطه دوستی با Slaesforce خواهد بود. با این حال اما این خرید نمونه خوبی از دیدگاه نادلا برای آینده مایکروسافت است؛ آینده‌ای که در آن اطلاعات به‌دست آمده از منابعی مانند LinkedIn حتی مهم‌تر از اطلاعات شخصی کاربران خواهد بود.

 

دنیــس وودســاید، مدیر اجــرایی شـرکت Dropbox: او در حال آماده‌کردن Dropbox برای ورود به بازار بورس است. او پشت‌پرده تمام عملیات روزانه این استارت‌آپ 10 میلیارد دلاری است و حالا آن را به شرکتی هوشمندتر با سود مثبت سالانه تبدیل کرده است. حالا به‌نظر می‌رسد که  Dropbox در مسیر درستی قرار گرفته است و برای ورود به بازار سهام در سال جدید میلادی آماده می‌شود. این موفقیت بزرگی است که وودساید امید زیادی به آن دارد.

 

الکس کیپمن، مدیر بخش فنی مایکروسافت: هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت هنوز به عرضه عمومی نرسیده است، اما به تدریج وارد محیط‌های کاری می‌شود. حالا متخصصان تعمیر آسانسور از هولولنز برای تشخیص و رفع مشکلات مکانیکی استفاده می‌کنند، کارگران کارخانه از آن برای بهبود بازده کاری استفاده می‌کنند و... هولولنز و همه موارد مربوط به آن توسط الکس کیپمن مدیریت می‌شود. حالا واقعیت افزوده در حال تبدیل شدن به یک بازار واقعی است و کیپمن سهم بزرگی از حضور پررنگ مایکروسافت در این عرصه خواهد داشت.

 

دیان بریانت، مدیر اجرایی بخش دیتاسنتر شرکت اینتل: بریانت در واقع مهم‌ترین تجارت اینتل را مدیریت می‌کند. رشد بازار کامپیوترهای شخصی اینتل را مجبور کرده است تا از یک تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری جلوتر رفته و تمرکز بیشتری روی تجارت دیتاسنترها بکند. حالا اینتل 300 درصد از درآمدش را که برابر نیمی از سود در گردش آن است، از بخش دیتاسنتر به‌دست می‌آورد. به این ترتیب رشد شرکت اینتل تا حد زیادی به رشد تجارت دیتاسنترهایش بستگی دارد. بریانت یکی از مهم‌ترین مدیران شرکت بزرگ اینتل و یکی از قدرتمندترین مدیران زن دنیای تکنولوژی است. در سال 2016 رشد کند تجارت دیتاسنترهای اینتل برای بسیاری از سرمایه‌گذاران سوال‌برانگیز شد، اما این بخش با مدیریت بریانت به‌خوبی توانست از مرحله تغییر و گذار، عبور کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید