آخرین عکس سال 2016 تلسکوپ هابل

کدخبر: ۱۵۷۲۱۰
تیم تلسکوپ هابل سال را با تصویری از یک کهکشان نامعمول به پایان می‌برد، یک کهکشان که به جای نور مرئی امواج ماکرویو ساطع می کند.

به گزارش کلیک، کهکشان موجود در تصویر، IRAS 16399-0937 یک “مگا میزر” با فاصله ۳۷۰ میلیون سال نوری از زمین است.

کهکشان های مگا میزر، حدود ۱۰۰ میلیون بار روشن تر از مناطق ساطع کننده ماکرویو یا میزر بوده که در محدوده شکل گیری ستاره ها در راه شیری مشاهده می شوند.

برای کسب تصویر نهایی، تلسکوب مجبور بود از کهکشان در طول موج های مختلف با کمک دو ابزار عکس بگیرد: یک دوربین پیشرفته نقشه برداری(ACS) با کیفیت بالا، و دوربین نزدیک مادون قرمز و طیف سنج چند شی(NICMOS). به ویژه مورد دوم با رزولوشن بالا به تیم این امکان را داد که مشاهده کنند کهکشان در واقع دو هسته جدا در وسط گاز و غبار غلیظ دارد. به لطف تصویر جدید، همچنین متوجه شدند که کهکشان یک سیاه چاله بزرگ نیز دارد که ۱۰۰ برابر بزرگ تر از خورشید است.

مگا میزر

تلسکوپ هابل علی رغم برنامه ریزی برای پرتاب جانشینی آن در سال ۲۰۱۸، هنوز بازنشسته نشده است. در طی چند سال اخیر، برای ما راهی برای مشاهده ستارگان دور دست فراهم کرده و کهکشان های جالبی نشانمان داده است. این تلسکوپ همچنین به کشف اسرار کیهانی بسیاری همچون شکل گیری کهکشان ها و منشا درخشش حباب های لیمن ـ آلفا کمک کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید